"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Sabah derslerinin “halka ve daire” tatbikatı

Abdülbakî ÇİMİÇ
13 Kasım 2023, Pazartesi
Bu yazımızda bir Nur talebesi ağabeyimizin1 mutad Risale-i Nur okumalarında fark ettiği ve bizimle paylaştığı tefekkürlerini paylaşmak istiyoruz.

“Günlük sabah dersimi okurken Münâzarat esrinde Medresett’üz-Zehra bahsinin detaylandırma bölümünde Üstad o kadar ince şeyleri ortaya koymuş ki, sınıfta oturma planına kadar… Hep okuyup geçiyordum, burada takıldı nazarım. Şartlarını sayarken, sekizinci şartta “Kürdistan’da âdet-i müstemirre olan talim-i infiradiyi halka ve daireye tebdil etmek.”2 ifadeyle sınıf planını “halka ve daireye tebdil etmek”, yani oturma planı dahi tasarlanmış. Arka arkaya değil de sıra şeklini dairevî olarak planlanmış. Bizim yetmişli yıllardaki dershane hayatımızda, o zaman da koltuklar vardı. Yeni yeni icad ediliyordu ama yine de vardı. Buna rağmen bizden evvelki ağabeylerin Üstad’ın talebelerinden gördüğü usul, biz sabah derslerini dairevî halka şeklinde oturur, öyle yapardık. O günün yetiştiği talebelerin de kalite farkı oradan ortaya çıkıyor. Aynı zamanda bu “taallaku aşereten aşere” Mucizat-ı Ahmediye’de geçen Efendimiz(asm)’in emri, orada bir sır var demek ki. Kâinatta tavaftan yıldızların dönüşü, güneş sistemi… Bu ilim tahsilinde de “talim-i infiradiyi halka ve daireye tebdil etmek” enteresan bir sır galiba. O günün yorgunluğu, sabahın mahmurluğunda biz iki dizimizin üstünde sırayla yaklaşık bir saat, bir buçuk saat o dersi dinlerdik. Bu dairevî tedris ve usulü planlamasında bir noktayı daha tamamlayayım. Ta ilkokuldan beri hep bütün talebelerde problem olan bir şey var. Önde oturma, arkada oturma. Arkaya atılanlar sanki böyle itilmiş gibi, önde oturanlarda farklı bir hava oluyor gibi. Bu eşitlik ilkesine de uygun değil. Bunu daha başka psikolojik tahlilleri de yapılabilir. Bu halka ve dairevî ders usulünde aynı zamanda o sosyal eşitlik ve adalet de sağlanmış oluyor. İşin bir de bu yönü var. Sosyal müsavatı sağlamak, herkesle birlikte belki de döne döne anlatmak…”

Muhterem ağabeyimizin tefekkürlerinden bizler de istifade ettik.

Medresettüz’zehra eğitim projesi

Madem Medresetü’z-Zehrâ eğitim projesi talim-i infiradiyi halka ve daireye tebdil etmiş. O halde bu projenin önemi ve mahiyeti hakkında şunları ifade edebiliriz. Medresetü’z-Zehrâ, önceleri Osmanlı’da Şark bölgesini ayağa kaldırma düşüncesiyle ortaya çıkmış Şark’ın bir eğitim projesi iken; daha sonra İslâm âleminin günümüz dünyasında hak ettiği yeri almasını sağlayacak bir gelecek projesine dönüşmüştür. Bu konu Bediüzzaman’ın gözünde o kadar ehemmiyetlidir ki, bu hayâlin gerçekleşmesi için tam elli beş sene ve üç kuşak boyunca ülkeyi idare eden idarecilere ısrarlı müracaatlarda bulunmuştur.

Bu sebepledir ki Medresettüz’zehra tam bir medeniyet projesidir. Bu projede din ve fen ilimlerini birlikte okutulur. Akıl ve kalbi ittifak ettirir. Medresettüz’zehra prejesi mektep, medrese ve tekkeyi tevhid eder. Bu metoda zaruret derecesinde ihtiyaç vardır. Cehaletin izalesi, münevverü’l kalb ve münevverü’l akıl ile mümkündür. Medresettüz’zehra projesi bu birlikteliği sağlar. Yani “intizam ve tefeyyüz ondan buna geçsin ve fazilet ve diyanet, bundan ona geçsin; tebâdül ile her biri ötekine bir kanat verip zülcenaheyn olsun.”3 Risâle-i Nur hür bir Kur’ân medeniyetini asr-ı saadete bağlayarak bütün dünyaya ilan etmiştir. İslâm medeniyetini tekrar te’sis etmiş, batı medeniyetini tasfiye ederek Medeniyet-i Ahmediye(asm)’nin inşasının yolunu açmıştır. Medresettüz’zehra projesi bu mânâda da çok ehemmiyetlidir. Mânen vücut bulduğu gibi, maddeten de vücut bulmalıdır.

Dipnotlar:

1- Oğuz Yiğiter 

2- ESDE(Münazarat), s.292 

3- Eski Said Dönemi Eserleri 

(Münazarat), s.292

Okunma Sayısı: 2756
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • HÇeşitcioğlu

    13.11.2023 11:02:16

    A.Selçuklu ve Osmanlı derslikleri de dairevi. Bugünde dairevi olabilir olmalı.

  • Oğuz Yiğiter

    13.11.2023 10:16:32

    Bu eğim projesinin bir diğer önemli detayı da, eğitim kompleksinin üç bölüm olarak tasarlanmış olması; mektep, medrese ve tekye. Çok enteresan ve üzerinde ciddî tez çalışmaları yapılacak bir konu. Zira günümüzde hem geniş dairede, hem de enfüsî dairede, en çok sıkıntısını çektiğimiz meşrep ve mizaç farklılıklarına dayanan toplumun enerjisini tüketen bitmek bilmeyen derin ihtilaflar. Eğitim modeli hayata geçirilirken veya mevcut îmanî hizmetlerimizde ihmal edilmeyecek bir detay. Abdülbaki Hocam'dan bu hususta da bir makale bekliyorum bir araştırmacı-eğitimci kimliğiyle. Bu makale ile ikinci bir yazı serisinin işaret fişeği çakılmış oldu. Tebrikler, dualar....

  • Oğuz Yiğiter

    13.11.2023 10:00:53

    Medresetüzzehra projesi ve eğitim modeli Üstadımızın gaye-i hayatı olan, neşr-i envar-ı hakaik-i îmanîye ve esrar-ı Kur'anîye hizmetinde, tahakkuku ve vücud bulması için, bir ömür boyu ısrarla takibini yaptığı ve talebelerine de vasiyet ettiği, eserlerinde bütün yönleriyle çok detaylandırdığı önemli bir eğitim master-plân ve projesidir.

  • Ali Yılmazcan

    13.11.2023 04:36:21

    Oğuz kardeşimizden de Allah razı olsun. Güzel bir adet olan feyizli sabah derslerinden, medresetüzzehraya uzanan yazıya vesile olmuş. Sabah dersleri Zoom'dan da İnternet üzerinden de devam ediyor. Pandemi den itibaren üç defa külliyat bitmiş, dördüncü devam ediyor. 35-40 kişinin katıldığı bu derslerin çoğalması duasıyla.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı