"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Risale-i Nur’da tegayyür kavramı

Abdussamed Avcı
22 Nisan 2016, Cuma
Tegayyür, değişme ve başkalaşma anlamına gelmekte olan tagayyür, gayr ve tağyir kelimelerinden türemiştir.

Tagayyürü birkaç yönden inceleyeceğiz, ama öncelikle nebatat ve hayvanata hayat olan Allah’ın rahmet eseri yağmurdan yani sudan bahsedeceğiz. Su yapı olarak hidrojen ve oksijenin birleşmesinden oluşmuştur. Su ile maddenin üç halini görebiliyoruz.  Su hidrojen ve oksijenden birleşmiş olmakla maddenin gaz halinde bulunabiliyor. Gaz halinde de hidrojen ve oksijen bileşiği olduğu gibi sıvı ve katı hali olan buz halinde de hidrojen ve oksijen bileşiğidir. Bu noktada değişen madde değil maddenin halleridir. Su sıvı iken tagayyür eder buharlaşır gaz olur. Su sıvı iken tagayyür eder ve incimad ederek katı hali olan buz olur.

Risale-i Nur Külliyatı’ndan incelediğimiz de tagayyürü birkaç yönüyle bulabiliyoruz. Bunlardan bir tanesinde hava zerrelerinin emirber bir nefer olarak nasıl çalıştıklarını anlatırken hava zerrelerinin insanların lisanlarını değiştirmeden şivelerini başkalaştırmadan aynen iletmesi ve sesin değişmemesi ile tagayyürü açıklıyor. “Kelimelerin envâının kabı ve mahfazası olan yanımdaki bu radyo makineciğindeki bir avuç hava kat’iyen gösteriyor ki, şimdi elimizde baktığımız radyo “istasyon cetveli” namındaki listede yazılı iki yüze yakın merkezden, bir saatten bir seneye kadar uzak ve muhtelif mesafelerden aynı dakikada bir tek kelime-i Kur’âniye, meselâ “Elhamdülillâh” kelâmı tam hurufatıyla ve şivesiyle ve söyleyenin mahsus sadâsının tarzıyla, bu makinedeki bir avuç havanın zerreleriyle, hiç tegayyür etmeden kulağımıza gelmek için ve muhtelif kelimat-ı Kur’âniyeyi ayrı ayrı sadâ ile, çeşit çeşit şive ile, keza hiç tegayyür etmeden ve bozulmadan bizim kulağımıza getirmek...”1

İnsan hayat ile kâinata fihriste olur. Hayata mazhar olmakla bütün kâinatla alâkadar olur ve hadsiz ihtiyacı oradan gelir. Hayat ile insan imtihana tabi olur. Bir insanın hayatı ruhlar âleminden başlar, dünya hayatı ve ahiret hayatıyla devam eder. Ruh bir insana hasredilir onunla imtihanı ve ahiret hayatı devam eder. Bazı felsefî fikirlerde insan dünya hayatından ayrıldığında o insanın ruhu başkasına verilir gibi bir batıl fikri savunurlar. Halbuki ruh baki ve kişiye has olarak yaratılmıştır. İmtihanda bunu gerektirir. İnsanın cihazları diğer mahlûkattan ayrı olması bunun en açık bir delilidir.” Hayatın başına gelen ecel ise, şuhud derecesinde katî iman etmişim ki, tagayyür etmiyor, mukadderdir.”2 sözüyle ruh baki ve bir insanın başına gelecek olan ölümle o kişinin dünya ile bağının olmayacağına ve ruhun tagayyür edip başkasının cesediyle devam etmeyeceğini Üstad Hz. ders vermiştir.

Tagayyürün farklı farklı bir çok tecellisini kâinata baktığımızda görebiliyoruz. Tagayyür maddenin veya kavramın asıl olması sabit kalması ve hallerinin değişmesidir. Su örneğinde olduğu gibi...

Şerh çalışmalarınızı mail adresimize gönderebilirsiniz.

[email protected]

Dipnotlar:

1- Emirdağ Lâhikası eski basım sayfa 307.
2- Mektubat eski basım sayfa 412.

 

Okunma Sayısı: 1950
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı