Her bir sosyal grup bazı temel ortak doğrulara dayanır.
Bu ortak doğrulara ulaşmak uğrunda bazı uygulamaları hep birlikte yapar.
Bu uygulama birliğini sağlayacak olan ilk şey fikir birliğidir.
Fikir birliği ya bir liderin bir fikri etrafında oluşur, ya da ortak kararlarla ortaya çıkar.
Ortak karar için yapılan müzakere sürecinde “her kafadan ayrı bir ses” çıkması normaldir ve hatta gereklidir.
Müzakere bittiğinde, bütün kafaların aynı sesi çıkarması beklenir. Elbette tam ikna olmayan bir grup olabilir ve bu grubun “farklı düşünme hakkı” muhafaza edilir.
Kararın ifasına gelindiğinde bütün ayakların aynı yola girmesi, “uygun adım” yürümesi ve tek bir ses çıkarması şarttır.
Grup içinde olup fikren ikna olmamış olanların da bu adımlara iştirak etmeleri şarttır. Zira önemli olan “grubun fikri” ve ortak kararıdır. Azınlıkta da kalmış olsa, kendi fikrinin doğru olduğunu düşünen ve icraata katılmayı reddeden, mütevazı da görünse, “gizli bencil”dir.
“Ben bu tempoyla yürüyemeyeceğim” diyeni elbette zorlayamazsınız.
Ama “ben başka yoldan yürümek istiyorum” diyenleri sayı hesabına dahil edemezsiniz.
Evet, sayı da önemlidir, ama kalite daha önemlidir. “Kemiyetin keyfiyete nisbeten ehemmiyeti azdır”.
Daha da önemlisi “uygun adım” yürüyemeyen kalabalıklar “ekip” değildir. Sayılarının çokluğu onları çoğaltmaz, aksine küçültür.
Bu yüzden Hakikat Çekirdekleri’nde denilmiştir ki;
“Cemaatte vahid-i sahih olmazsa, cem ve zam, kesir darbı gibi küçültür. Hesapta malûmdur ki, darb ve cem ziyadeleştirir. Dört kere dört, on altı olur. Fakat kesirlerde, darb ve cem, bilâkis küçültür. Sülüsü sülüsle darb etmek, tüsu’ olur, yani dokuzda bir olur. Aynen onun gibi, insanlarda sıhhat ve istikamet ile vahdet olmazsa, ziyadeleşmekle küçülür, bozuk olur, kıymetsiz olur.”
Yani özetle, insan topluluklarında ortak hedefler ve istikamet sağlıklı meşveret yapıları ile ortaya çıkarılmalı ve o hedeflere ulaşmakta da yöntem birliği sağlanmalıdır. Aksi halde o sosyal yapılarda üye sayısı arttıkça yapılar küçülür, bozulur ve gücü azalır.
Bu sebeple denilir ki, amaç ve uygulama tekliğini elde etmeye yönelik net birliktelikler nazlılardan oluşan karmakarışık yapılardan daha sıhhatlidir.
Sayıca az da olsalar net birliktelikleri oluşturan ihlaslı insanların birliği daha kuvvetlidir.
Bu kuvvetli ekiplerin hem fiilleri, hem de duaları daha kıymetlidir.
Bu günlerde siz hangi makamdasınız? Naz mı, niyaz mı?