"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Başta nefsin terbiyesi gelir

Ali FERŞADOĞLU
02 Ağustos 2017, Çarşamba
Risale-i Nur, insanı duyu, duyguları (aklı, kalbi vs.) ile maddenin en küçük âlemi zerrelerden alıp mânâ, gayb/metafizik âlemlere seyahatle manevî bir seyir ettirir, keşfe götürür. Bir diğer ifadeyle, eserden müessire, san’attan san’atkâra doğru yüksek bir yolculuk yaptırır.

Aynı zamanda Esma-i Hüsna diliyle fen ve sosyal ilimleri mistik hayatımızın bir parçası haline getirilir. “Allah hesabına müşahede edilen her şeyin ilim olduğu” beyan edilir. 

İlim/bilim “tefekkür”ü, kalp ise “ibadet, zikir ve tespih”i gerektirir. Bu ilim, tefekkür, zikir, virt ve dolayısıyla ibadet kalple yoğrularak Allah’a ulaşmanın formülü ortaya çıkar. 

Kastamonu’da yanına gelerek, “Bize Hâlıkımızı tanıttır; muallimlerimiz Allah’tan bahsetmiyorlar” diyen lise talebelerine, “Sizin okuduğunuz fenlerden her bir fen, kendi lisanı-mahsusuyla (kendine has özel diliyle) mütemadiyen Allah’tan bahsedip Hâlık’ı tanıttırıyorlar; muallimleri değil, onları dinleyiniz” diyerek açıklar. 

 Bu çarpıcı tesbit sözde kalmaz, Risale-i Nur’un her tarafında işlenerek seyr u süluk için de basamak yapılır. Böylece fizik, kimya, biyoloji, jeoloji, astronomi, ekoloji, psiko-biyo-sosyolojik vs. gibi bütün fen ve sosyal ilimlerinin örnekler sunarak kendi dilleriyle mütemadiyen Allah’ı nasıl tanıttırdıkları, her şeyin kendi diliyle O’nu zikrettiği ve insanın da bu “yaradılışta kardeşleri”yle birlikte hareket ederek yüksek makamlara nasıl uçabileceği bol bol örneklendirilir.

Meselâ ayna ile dört cephesinin aynayla kaplı odanın görüntülerinin çok değişik olacağını, fakat bu görüntünün hakikatte maddî âlemle kıyaslanamayacağı ifade edilir. Keza insanın uyanık halindeki yaşayışı ile rüyasındaki yaşayışı, karşılaştığı olaylar, zaman ve mekân mefhumlarının çok farklı cereyan ettiklerine de dikkat çekilir. 

Gayet tabiî ki, en önemli konu, seyr u sülukta mertebe katedebilmek için başta nefsin terbiye edilmesi gerekir. Bediüzzaman nasıl bir nefis terbiyesi metodu sunmaktadır? Onu da gelecek alt başlıkta ele alacağız. Ancak bundan sonra Risale-i Nur’un fizik, müşahede, mülk âleminden metafizik, gayb, melekût âlemine nasıl bir manevî, ilmî seyahat düzenler; birkaç örnek sunmakta fayda mülâhaza ederiz.

Okunma Sayısı: 1260
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı