"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

İslâm’ın kabul ettiği cumhurî sistem

Ali FERŞADOĞLU
03 Kasım 2016, Perşembe
Bugün, Müslümanların perişan hali, cehaletleri, ihtilâfları, biribirini yemeleri “Şeriat”tan kaynaklanmadığı gibi… Birileri bu kavramların arkasında zehirli bir istibdadı bize içirdi.

“Siyasal dinciler” güya “Şeriat” namına meşrûtiyete/demokrasiye, cumhuriyete karşı gelmesinin sebebi, meselenin bu boyutunu anlamamasındandır.

Meşrûtiyet, meşrûtî monarşi veya parlamenter monarşi hükümdarın yetkilerinin anayasa ve halk oyuyla seçilen meclis tarafından kısıtlandığı yönetim biçimidir.

Yani, bir hükümdarın başkanlığı altında parlamento yönetimine dayanan yönetim şeklidir.

Bir yönetim sisteminde, “adalet, meşveret (meclis, şûrû, çoğunluğun yöneticileri seçtiği) ve kuvvetin kanunun elinde olması, hukukun üstünlüğü” var ise bu, İslâm’ın kabul ettiği cumhurî sistemdir. Ve Şeriatın istediği yönetim biçimidir. “Cumhuriyet ve demokrat manasındaki meşrûtiyet” Bediüzzaman’ın orijinal tabirleridir:

“Cumhuriyet ve demokrat mânâsındaki meşrûtiyet ve kanun-u esasî denilen adâlet ve meşveret ve kanunda cem-i kuvvet (gücün; kanun, hukuk elinde toplanması), bu ünvan ile beraber, asıl mâlik-i hakikî ve sahib-i ünvan-ı muhteşem olan, ve müessir ve adâlet-i mahzâyı mutazammın bulunan ve nokta-i istinadımızı temin eden ve meşrûtiyeti ve cumhuriyeti bir esas-ı metine istinad ettiren, (...) ol Kur’ân-ı mukaddesin düsturları ünvanıyla gösterseniz ve hükümlerinize me’haz (kaynak) edinseniz ve düsturlarını tatbik etseniz, acaba bu kadar fevaid ile beraber ne gibi birşey kaybedeceksiniz?1 

Dolayısıyla, “adalet, meşveret (meclis, şûrâ, çoğunluğun yöneticileri seçtiği) ve kuvvetin kanunun elinde olması, hukukun üstünlüğü” İslâmın kabul ettiği cumhurî sistemdir, yönetim biçimidir.

Meşrûtiyet ve cumhuriyete karşı gelmek, cehaletin ve bağnazlığın bir sonucudur.

Dipnot: 1- Bediüzzaman, Divan-ı Harb-i Örfi, s. 69-72.

Konuyla ilgili önemli makaleler:

Bediüzzaman'dan cumhuriyet, demokrasi ve laiklik kavramlarının doğru tarifi

Büyük İslam Alimi Bediüzzaman Said Nursi'nin Cumhuriyet mesajları ilanının 93. yılında hâlâ anlaşılmayı bekliyor...

Bediüzzaman'ın Kur'an-ı Hakim ve Sünnet-i Seniyye ölçüleri çerçevesinde izah ettiği Laiklik, Cumhuriyet, Şeriat ve Demokrasi değerlendirmeleri ile ilgili olarak Yeni Asya yazarları tarafından kaleme alınan önemli makaleleri istifadenize sunuyoruz:

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/gundem/bediuzzaman-dan-cumhuriyet-demokrasi-ve-laiklik-kavramlarinin-dogru-tarifi_414059

Etiketler: bediüzzaman
Okunma Sayısı: 2414
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı