"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kâinat Allah’ın bir parçası mıdır?

Ali FERŞADOĞLU
04 Temmuz 2015, Cumartesi
Binlerce âyet-i kerîme, yaradılıştan ve yok oluştan bahseder. Bunlardan birisi, “O, gökleri ve yeri yaratandır. Onun eşi olmazken oğlu nasıl olur? Herşeyi O yaratmıştır; herşeyi hakkıyla bilen Odur”1 mealindeki âyettir.

Kur’ân, “Kâinatı yoktan yaratan Allah’tır” diyor ve herbirini kendi varlığına ve birliğine delil gösteriyor. Demiyor ki, Allah’ın parçasıdır bunlar! 

Mükevvenat ve yaratılış ile ilgili daha yüzlerce âyet sârih bir şekilde, Allah’ın eserleri olarak bahsetmekte ve dikkatler onlara çevrilmektedir... Düşünenlerin, akıl sahiplerinin bu mevcutları “varlık” ve “yaratılmış”, “eser” olarak kabul edilmesini ve mahlûktan “Hâlık”a, eserden “Müessire”, san’attan “Sani’”a varılması istenir.

Kâinat, bir baştan bir başa Allah’ın varlığını ve birliğini gösteren “âyet”, yâni delildir. 

Evet, şu kesindir: Eşya, varlık var, sabittir ve san’atlıdır. Allah’ın Esması onda tecelli etmiştir. Kur’ân ve Sünnet’in, dolayısıyla Sahâbe, Tabiîn ve müçtehid imamların görüşünü benimseyen Bediüzzaman, “eşyanın/varlığın hakikati sabit ve gerçektir” diyerek, hayal ve vehimden ibâret olmadıklarını; ancak eşyanın Allah’a nisbetle hakikî bir vücud-u hâricî (hariçte bir vücudu) olmayıp kararsız bir gölge olduklarını söyler.

Vahdet, birlik; Vahdet-i Vücûd, Allah’ın birliği demektir. Bu kesret-i eşya, onun birliğinden gelmektedir. Yâni, binalardaki taşların, tuğlaların yan yana gelmesiyle binânın meydana gelmesi gibi. Onlar, bir “Bir”den geliyorlar. Yani, O değil, ama, O’ndandır. Çünkü, olaylar ayn-ı kadîm olamaz, yani ezeli değildir. Varlıkların sabit birer hakikati vardır. Ancak, “Onun benzeri hiçbir şey yoktur.”3 Onun varlıklarla ilgisi yalnızca Hallâkıyet’tir ve sıfatlarının tecellisidir.4

 Bu, tıpkı, güneş ve ampul ışıklarının, güneşin tâ kendisi olduğunu iddia etmek gibidir. Evet, ışık ve ışınlar, ampulden ve güneşten gelmektedir, ama, ampul ve güneş değiller! Kâinatı yaratan, idâre ve sevk eden Hâlik ve Kadir-i Mutlak olan Allah’tır. O’nun binbir ismi kâinatta tecelli etmektedir. Yoksa, kendisi değildir. Tıpkı ustanın san’at ve nakışının binaya, mobilyaya, resme tecellî etmesi gibidir. 

Okunma Sayısı: 4284
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı