"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Tevhid-i hakikî ve varlıkların tasnifi

Ali FERŞADOĞLU
31 Ağustos 2016, Çarşamba
Basit bir akıl yürütme bize şu gerçeği verir:

Modern fakat, materyalist, tabiatperestler gibi bir moleküle sonsuz akıl ve şuur vermektense, totem devri ilke insanlar gibi birkaç milyar ve trilyon molekülden teşekkül eden hayvanlara, ağaçlara ve güneşe vermeleri daha mantıklı değil mi? Bu zamanın insanları ise, tabiata taparak, “toptan totemci” olmuyorlar mı?

İşte, hakikî tevhid, moleküllerden galaksilere kadar her şeyde görmektir. Yani, Cenâb-ı Hakk’ın “Uluhiyet (İlahlık), damgasını, rububiyet (atomdan galaksilere kadar kâinatı terbiye etme) imzasını ve kaleminin nakışlarını” görmek, okumaktır. Sayısız icraatında, yaratmasında hiçbir şekilde ortağı, yardımcısı olmadığını bilmek ve her şeyin dizgininin O’nun elinde olduğuna inanmaktır. Böylece, her şeyde O’nun birliğine (tevhide) şahadet ettiğine, her şey O’nun kudret elinden çıktığına; Ulûhiyetinde, Rubûbiyetinde ve mülkünde hiçbir şekilde, hiçbir ortağı, yardımcısı olmadığını görme derecesinde kesin bir bilgiyle tasdik edip iman getirmektir.1

Gerçek mutluluk kaynağı da tevhid-i hakikidedir. Zira, her şey üstünde Esmanın nakışlarını, cilvelerini, yansımalarını okumakla her an huzur-u İlâhî’de olmanın lezzet ve zevki yaşanır.

Tevhidin, yani, Allah’ın varlığı ve birliğinin zihinlere daha iyi nakşedilebilmesi için varlıklar üç kısım olarak tasnif edilmiş:

a) Vâcibu’l-Vücûd: Varlığı mutlak gerekli olan, olmaması imkansız ve başkasına bağlı olmayan sonsuz isim ve sıfatlar Sahibi varlık. Bu da yalnızca Allah’ü Zül-Celâldir.

b) Mümkinu’l-Vücûd: Varlığı mümkün olan. Yani, varolması da, olmaması da mümkün olan varlıklardır. Ki Allah’ın dışında bütün yarattıklarıdır...

c) Mümteniu’l-Vücûd: Varlığı mümkün olmayan. Bu da, Allah’ın eşi ve benzerinin olması gibi. Allah’ın eşi ve benzerinin olması mümkün değildir.

Tevhid;

. Allah’ın varlığına, birliğine, yegâne yaratıcı, ilim, kudret, irade gibi sonsuz isim ve sıfatlar sahibi olduğuna iman etmek;

. Herbir isim ve sıfatlarının da sonsuz olduğunu kesin olarak bilmek ve inanmaktır.

Tevhid delillerini, mühürlerini, damgalarını, belgelerini gözlemleyerek, inceleyerek, tefekkür ederek, okuyarak varılır.

Dipnot:

1-Sözler, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 1999, s. 263-264.

 

Okunma Sayısı: 2712
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Bülent Bektaş

    31.8.2016 07:34:59

    Sevgili Ali abi Bu fırtınalı zamanda ,at izi nin it izine karıştığı şu zamanda bizleri İpleri ecnebilerin ellerine olan siyaset cereyanın dan uzaklaştırıp böyle imani konularla dikkatimizi Allah ve tevhit inancına adapte ettiğiniz için size teşekkür ederim Allah sizlere ve gazetemiz yeni asyaya zeval vermesin size dua ediyoruz saygılarımla Bülent Bektaş

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı