"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

DESAM'ın eğitim raporu: İslam dünyası eğitimle kurtulur

30 Aralık 2018, Pazar 01:52
DESAM Başkanı Avcı: İslam dünyası vizyon sahibi ve demokrat bireyler yetiştirmeli.

Bilimsel eğitim

“İslam dünyası sosyolojik, psikolojik  ve demografik olarak sıkıntıda, bir gerileme içinde, büyük bir bunalım ve ümitsizlik sarmalında bocalıyor. Eğitim bakımından da krizde. Bunun temel çözüm yolu bilimsel, nitelikli ve çağa uygun bir eğitim sisteminden geçiyor.”

Nitelikli politikalar

“islam dünyası terör ve radikalizmin sebeplerini ortadan kaldırmak için gençliğin üzerine kara bulut gibi çöken nefreti, hoşnutsuzluğu, ümitsizliği bilimsel eğitim sistemi üzerinden nitelikli kültür, sanat ve teknoloji politikalarıyla kaldırmayı ciddî biçimde ele almalı.”

***

DİZİ- 1: DESAM RAPORU

İslam dünyası bilimsel eğitimle kurtulur

DESAM Başkanı Gürkan Avcı, İslam dünyasının kurtuluşunu eğitimde aramanın asla ve asla kolaycı bir tesBit ve çözüm olmadığını söyledi.

Demokrasi ve Eğitim Stratejik Araştırmalar Merkezi (DESAM) “İslâm Dünyasında Eğitim Konuşmaları” adlı panelinde konuşan Gürkan Avcı, Türkiye’nin İslâm dünyasının eğitim merkezi olabileceğini söyledi. İslâm dünyasının kurtuluşunu eğitimde aramanın asla ve asla kolaycı bir tesbit ve çözüm olmadığının altını çizen DESAM Başkanı Gürkan Avcı, önemli noktalara değindi.

Bugün İslâm dünyası sosyolojik olarak, psikolojik olarak ve demografik olarak sıkıntıda, bir gerileme içinde, büyük bir bunalım ve ümitsizlik sarmalında bocalıyor. Bunun da temel çözüm yolu bilimsel, nitelikli ve çağa uygun bir eğitim sisteminden geçiyor. İslâm dünyası bilimsel vizyon sahibi nesiller, stratejik kurumlar, demokratik bireyler yetiştirmelidir.

Bazı İslâm ülkeleri eğitime büyük paralar harcıyor ki çok para bu ülkelere daha çok hata da yaptırıyor. Artık küreselleşen dünyada bir projeyi gerçekleştirmek için yüzde yetmiş beş insan kaynağı, yüzde yirmi beş ise finansman gerekiyor. Bu sebeple ülkenin finans kaynaklarını en verimli ve stratejik bir şekilde kullanabilen nitelikli nesiller yetiştirmek için de çağdaş bir eğitim sistemi gerekiyor. Türkiye bu rol model görevini gayet başarıyla yapabilir.

Aslında İslâm dünyası yükseköğrenime gelene kadar temel eğitim bakımından da çok büyük kriz ve sefalet içerisindedir. İslâm dünyası halen okuryazarlık bakımından dahi dünyanın en geri kalmış ülkelerini içerisinde barındırmaktadır. Meslekî eğitimde ve yükseköğrenimde ise tam bir iç karartıcı durum hâkimdir. Dünyanın en iyi üniversiteleri arasında İslâm dünyasından bir ya da iki üniversite ancak girebilmektedir.

İslâm ülkeleri özellikle temel eğitimi geliştirerek, halkını daha bilinçli ve yüksek eğitime daha istekli hale getirmelidir. Aksi takdirde dünya ile rekabet etmek ve söz hakkı elde etmek mümkün olmayacaktır.

Bugün İslâm dünyasında kimi ülkeler son derece zengin tabiî kaynaklara ve daha az nüfusa sahipler. Fakat bu ülkeler başta eğitim alanında olmak üzere Dünyaca tanınan, parlak kurumlara sahip değiller. Bu ülkeler mükemmel eğitim kurumları açabilecek malî güce ve dünya ile rekabet edebilecek bilim ve kültür merkezleri açmayı başarabilselerdi yoksul ve eğitimsiz kalmış İslâm dünyasında eğitimin iyileşmesine ve toplumsal ilerlemeye bir katkı sunabilirlerdi.

İslâm ülkelerinin çoğu ise çok sınırlı tabiî kaynaklara ve kalabalık nüfusa sahipler. İslâm dünyasındaki İKÖ, İSESO, COMSTEC gibi uluslar arası örgütlerde gerek malî, gerek uzmanlık açısından zayıf oldukları için bu eksikliği gidermekte çok sınırlı kalıyorlar.

İslâm dünyasının yeterince ciddiye alınmıyor olmasının sebeplerini bu demografik göstergelerde de aramak gerekiyor. Bugün bile Afrika Kıt’asında, Yemen’de, Güney Asya’da yardım ve himaye bekleyen yoksul ve perişan Müslüman halklar var. Kendi başının çaresine kendi bakmak zorunda bırakılmış milyonlardan bahsediyorum. Bu noktada Türk halkı ve devletinin hakkını teslim etmek gerekiyor. Körfezdeki çok daha zengin İslâm ülkelerinin de Türkiye’yi örnek almasını diliyorum.

EĞİTİMSİZLİK SORUNU

Eğitimsizlikten kaynaklanan çok büyük bir sorun daha var. Bugün bütün dünyada Müslümanlar radikal, aşırılıkçı ve terörist olarak tanımlanıyor ve algılanıyor. Terörizmin, radikalizmin ve aşırılıkçılığın kökeni de eğitimsizliktir.

İslâm dünyası terörün ve radikalizmin sebeplerini ortadan kaldırmak için Batı dünyasının yardımlarını ve anlayış göstermesini bekleyedurmak yerine gençliğin üzerine kara bulut gibi çöken nefreti, hoşnutsuzluğu, ümitsizliği bilimsel eğitim sistemi üzerinden nitelikli kültür, sanat ve teknoloji politikalarıyla ciddî biçimde ele alması gerekmektedir.

Bugün İslâm dünyasında okuma yazma oranı ancak yüzde 45 dolayında seyrediyor. İslâm dünyasında gençlik okumaz yazmaz ve başıboş halde, cehalete, işsizliğe ve ümitsizliğe mahkûm bırakılmış halde. Bu çok tehlikeli karışım dolayısıyla gençlik radikalizme ve terörizme hazır halde bırakılmıştır. Körfez ülkelerine büyük sorumluluk düşmektedir.  

Günümüzde İslâm ülkelerinin her düzeyde eğitim ve ARGE’de işbirliği yapması gerekirken imam yetiştirme ve dinî eğitim ağırlıklı düzenlenen eğitim programları en büyük yüzdeyi oluşturmaktadır. Özellikle Afrika ülkelerinde ve genelde ise hemen her İslâm ülkesinde Mısır, Suudi Arabistan, İran vb Müslüman ülkelerin finansmanı ile oldukça yaygın bir şekilde açılan mezhep okulları ve medreseler ülkenin iktisadî gelişimine ve çağdaş istihdamına fayda üretememektedir. 

Mısır, Suudi Arabistan, İran gibi Müslüman ülkeler daha az gelişmiş diğer İslâm ülkelerinde bilimsel ve teknik eğitim veren okullar açmayı ve sadece dinbilim konusunda burslar vermek yerine teknik ve bilimsel alanlardaki eğitime de burs vermeyi ivedilikle öncelemelidirler.

-DEVAMI YARIN-

Etiketler: eğitim sistemi
Okunma Sayısı: 1382
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı