"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Konuşa konuşa eğitim

Faruk ÇAKIR
23 Kasım 2016, Çarşamba
Eğitim beşikten mezara kadar devam ettiğine göre bu hususta ne kadar konuşulsa fazla değildir. Genç bir nüfusa sahibiz ve dolayısıyla bizim için eğitim sisteminin iyi işlemesi çok daha önemli.

“Eğitim sisteminde problem yok, işler yolunda” diyen çıkmayacağına göre sıkıntıları konuşa konuşa, adım adım aşmak durumundayız. En başta var olan sıkıntıları görmekle işe başlayabiliriz. Tedaviye başlamamın ilk şartı hastalığı kabul etmek olduğuna göre başka çaremiz de yoktur.

Eğitim sistemini baştan sona konuşmak durumundayız diyoruz, ama bunu yapabildiğimiz de söylenemez. Ara sıra siyasetçiler konuşsa da, sistemin taraflarına fikrini soran yok. Ciddî anlamda öğrenciye, veliye, iş dünyasına “Sizce çare nedir? Ne teklif edersiniz?” diye sorulduğunu duyduk mu? Sizleri bilemem, ama öğrenci velisi olarak bu hususta bir defa olsun fikrimizin sorulduğuna şahit olmadım.

Konu hakkında bazı sivil toplum kuruluşlarının çalışmalar yaptığını raporlar yayınladığını görüyoruz. Bu anlamda bir çalışma da Eğitim Reformu Girişimi (ERG) tarafından yapılmış. 2008’den bu yana her yıl hazırladığı “Eğitim İzleme Raporu”nun 9.’su, ERG Gözlemevi Direktörü Işık Tüzün ve ERG Politika Analisti Yeliz Düşkün’ün katıldığı basın toplantısıyla kamuoyuyla paylaşılmış. 

Raporda, eğitimde kamu harcamaları, öğrencilerin farklı okul ve program türlerine dağılımı, eğitimin niteliğiyle ilgili bilgiler ve öğretmenlerle ilgili gelişmeler ele alınmış. Raporun ön sözünü Harvard Üniversitesi Genç Akademi Üyesi Dr. Canan Dağdeviren, son sözünü ise Hacettepe Üniversitesi Göç ve Siyaset Araştırmaları Merkezi Müdürü Doç. Dr. M. Murat Erdoğan kaleme almış. 

Rapordaki şu tesbitler önemli: “MEB’in ilk atamalarda Güneydoğu Anadolu ve Ortadoğu Anadolu bölgelerine öncelik vermesi öğretmen başına düşen öğrenci sayılarında bölgesel farkların kapanması için önemli ancak yetersiz kalıyor. (...) Rehberlik alanına yapılan atamaların sınırlı kaldığı görülüyor. 2015-16’da ilk defa uygulanan İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi dersi içeriklerinde masallar aracılığıyla değer öğretimine odaklanılması, bireyden başlayan bir anlatım yerine biz olma düşüncesinin egemen olması ve güncel sorunların ele alınmaması dersin potansiyelini zayıflatıyor. Farklı inançlara sahip bireylerin birlikte karşılıklı anlayış ve saygı temelinde yaşamasına katkıda bulunacak bir modele ihtiyaç sürüyor. Kamu kaynaklarıyla yapılan eğitim harcamaları artıyor, ancak yatırım harcamaları hâlâ istenen düzeyde değil ve öğrenci başına eğitim harcamasında Türkiye OECD ortalamasının çok altında.” (AA, 17 Kasım 2016)

Tahminimizce hadisenin ‘püf noktası’ burada: “2015-16’da ilk defa uygulanan İnsan Hakları, Yurttaşlık ve Demokrasi dersi içeriklerinde (...) güncel sorunların ele alınmaması dersin potansiyelini zayıflatıyor.”

Demek ki tek başına yeni dersler başlatmak, bunların isimlerinin iyi seçilmiş ve kulağa hoş geliyor olması meseleyi çözmüyor. Okullarda ‘insan hakları’ ve ‘demokrasi’ derslerinin olması yüzde yüz isabetli bir tercihdir. Ancak bu derslerin olması kadar ve belki daha da önemli olan muhtevasında nelerin öğretildiğidir. Adına demokrasi deyip, ‘isimden ve resimden ibaret bir demokrasi anlayışı’ öğretilirse bir fayda verir mi?

Zaten sistemi ‘içi boşaltılan’ bu ve benzeri güzel kavramlarla mahvetmediler mi?

İlk emir ‘Oku!’ olduğuna göre son nefese kadar eğitim konuşmak durumuntayız. Konuşalım inşallah.

Okunma Sayısı: 1416
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • ahmet aytaç

    23.11.2016 21:39:39

    çok isabetli bir yazı. Allah yardımcınız olsun devamını bekleriz.

  • ali

    23.11.2016 09:37:21

    şu anda öğretmenler meb Veli ve öğrenci arasında sıkışmış durumda görevden alınma korkusu var. isterseniz araştırın!

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı