"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Rahmetin tıp ilmine yansımaları (2)

Feyzullah ERGÜN
07 Ocak 2019, Pazartesi
İnsan sağlığında doğru beslenmenin rolü, alınan gıdaların özellik ve karakterlerinin bilinmesi, sağlığına değer veren herkes için, vazgeçilmez bir prensip olmalıdır.

Sağlıklı ve doğru beslenmenin gerçekleştirilebilmesi için, beslenme kurallarından birkaç örnek verecek olursak insan, safra salgısını arttıran gıdalarla beslendiğinde (kuru, sıcak gıdalar, bal, sarımsak gibi), sindirimden sonra meydana gelen enerji, beyine alışılmışın dışında etki eder. Çeşitli baş ağrıları ve uykusuzluğa sebep olur. Süt ürünleri ve meyveler, akciğerde balgam salgılanmasını arttırır. Fazla miktarda tüketildiklerinde, vücutta halsizlik, eklemlerde gevşeklik ve duyularda ağırlık hissedilir. Bu hallerin yaşanmaması ve dengelenmesi için bal, zencefil, karabiber tüketilmesi vücut sağlığını koruyacaktır.

Bazı gıdaların özellikleri; yemek ve meyvelerin düzenli tüketilmesi ile, vücut güçlenerek canlılığını devam ettirir. Bu gıdalardan bazılarının faydalarını ve kullanma şekillerini belirteceğiz. Hububatların en önemlisi olan BUĞDAY’ın özellikleri; vücut yapısına uygun ve yumuşatıcı, beyin cevherini ve görme kabiliyetini güçlendiren, aynı zamanda mide fonksiyonlarını düzenleyen bir nimettir. Vücudun azalan organ faaliyetlerini kuvvetlendirir. Mayalandırmadan yenirse, sindirimi zor ve yorucudur. Mayalandırılarak tüketildiğinde sindirimi kolay, faydalı ve güzel bir gıda olur. PİRİNÇ; yoğurt ile birlikte pişirilip, tereyağı ve bal karıştırılarak yenirse, çok güzel bir gıda olur. Ekşi yoğurttan elde edilen yağsız ayranın içine, pirinç karıştırılıp, pişirilirse ishale faydalı bir gıda olur. MERCİMEK; tane olarak pişirilirse, sindirimi zordur. Bağırsak faaliyetlerini tembelleştirerek, kabızlığa sebep olur. Çorba haline getirilerek pişirilirse, sindirimi kolay olup bağırsak fonksiyonlarını düzenler. NOHUT; tatlı hale getirilip tüketildiğinde, idrar yollarındaki taşları düşürerek, temizler. Cilt sağlığına destek sağlayarak, güzelleştirir. CEVİZ; tatlı gıdalarla yenirse, beyin fonksiyonlarını ve gözün görme kabiliyetini güçlendirir. Cildi güzelleştiren sağlıklı ve destekleyici bir gıdadır. BADEM; vücudu destekleyen sağlıklı bir gıdadır. Mide faaliyetlerini rahatlatır. Yemeklere karşı iştahı azaltır. Tatlı ile tüketildiğinde, daha faydalı olur.

Süt çeşitlerine ve onlardan elde edilen ürünlere gelince, sütlerin en sağlıklı olanı inek sütüdür. Peygamber Efendimiz (asm) “İnek sütüne devam edin. Sütü şifa, yağı deva, etleri de’ (hastalık)tır” buyurmuşlardır. Süt tatlandırılarak içilirse, vücuda kuvvet, cilde sağlık ve güzellik kaynağıdır. HUY ve DAVRANIŞLARI yumuşatır. Zayıflayan organ fonksiyonlarını güçlendirir. Bazı bünyelerde sindirimi zordur. Kaynatılarak içilmesi, zararlarını giderir. Koyun sütü, huy ve davranışları yumuşatır. Yağı da eti de faydalıdır. Buna rağmen inek sütü vücut sağlığına ve dinçliğine daha yararlıdır. Keçi sütü taze sağılıp içildiğinde, sağlıklı ve hastalıklı, bütün bedenlere fayda ve şifa sağlar. Mideyi güçlendirir, iştahı açar. Tereyağı ve sadeyağ ise, tatlandırılarak inek sütü ile içilirse, beyin fonksiyonlarını ve gözün görme kabiliyetini güçlendirir. Huy ve davranışları yumuşatır. Vücut sıcaklığını dengeler. Cilt hastalıklarına fayda sağlar. Vücudun genel sağlığına destek verir. Vücuda giren en faydalı gıda ve tesirli bir devadır. Vallah-u Â’lem.

Et çeşitlerinin güzel ve sindirimi kolay olanı, koyun eti olup, onun da en güzeli iyi beslenmiş erkek koyun etidir. Damarları ve eklemleri yumuşak tutar. Vücuda kuvvet verir ve gelişmesini sağlar. Keçi eti de, vücuda kuvvet verir. Canlılık ve hareket kabiliyetini destekler. Keçi etini yazın yemek, daha uygundur. Sığır ve dana etleri ise, koyun etine göre ağır ve kalitesizdir. Hastalıkların artmasına sebep olur. Zararını önleyip, sindirimini kolaylaştırmak için bol sarımsak, karabiber, zencefil ilâve edilerek pişirilir. Hafif acılı sos ile tüketilebilir. Taze balık etleri de, vücut sağlığını güçlendirir. Cildi besleyerek, güzelleştirir. Yumurta tüketimi, vücut sağlığını destekler. Beyin faaliyetini ve gözün görme gücünü kuvvetlendirir.

Sağlıklı beslenmede meyveler, vücut direncini desteklediklerinden, kolaylıkla bulunabilen, en değerli birkaç meyvenin özelliklerinden söz edelim. ÜZÜM, sağlık için en değerli ve güzel olanı, en tatlı olanıdır. Cilt sağlığına faydalı olup, yüzü güzelleştirir. Vücudun organlarını güçlendirir. Kasların gelişmesini sağlayan, güzel bir gıdadır. Kuru üzüm ise, sinir sistemini yumuşatarak, aynı zamanda güçlendirir. Ağız içi sağlığına faydalı olup, istenmeyen kokuları gidererek, güzelleştirir. Mideyi kuvvetlendirir. Çekirdekleri faydalı olup, fazla miktarda tüketildiğinde kabızlık yapabilir. Üzüntü ve yorgunluk hallerinin giderilmesinde, vücuda destek sağlar. HURMA, organları güçlendirir. Kas ve eklemlerin gelişmesini sağlar. Vücuda kuvvet, cilde canlılık ve güzellik katar. Mide fonksiyonlarını güçlendirir. Güzel ve faydalı bir gıdadır. Peygamber Efendimiz (asm), hurmayı salatalık ile birlikte yediklerinde, buyurdular ki; “Bunun serinliği, bunun sıcaklığını, bunun sıcaklığı, bunun serinliğini dengeler.” Bundan da sağlıklı ve dengeli beslenmenin önemine işaret buyurdukları açıkça anlaşılmaktadır. MUZ, hafif ve serinletici olup, göğsü yumuşatır. Huy ve davranışları yumuşatan, güzel ve faydalı bir gıdadır. Kışın sindirimi zor olduğundan, bal ile yemek zararlı yanlarını ortadan kaldırır. Yemekten önce yenmelidir. Yemekten sonra yenirse, sindirimi zorlaştırır. TATLI NAR, göğsü yumuşatarak, rahatlatır. Hem sağlıklı hem de hasta insanlara fayda sağlar. Peygamber Efendimiz (asm) buyurdular ki, “Yediğiniz narlardan hiçbirisi yoktur ki, içinde Cennetten bir habbe bulunmasın.” Onun için nar yendiği zaman, bir kişi narın tamamını yesin ki, o Cennet tanesi karında bulunan hastalıkların deva ve şifasına vesile olabilsin. EKŞİ NAR, kabuğu ile birlikte ezilip, suyu sıkılarak içilirse, mideyi kuvvetlendirir. İştahı açar. Kurutulmuş nar kabuklarından elde edilen toz, açık yaraların iyileşmesini hızlandırır. AYVA, kalbi güçlendirerek, huzur ve ferahlık verir. İshal vak’alarında etkili bir devadır. KAVUN, KARPUZ ise, vücudu serinletici ve faydalı olup, yemekten sonra yenmemelidir. Aksi takdirde, sindirim faaliyetini bozar. Unutulmaması gereken önemli bir husus ise, meyvelerin yemeklerden 20 dakika önce veya iki saat sonra yenmesi gerektiğidir. Meyve çeşitleri ve baklagillerden herhangi birisi yendiğinde, üzerine su içmek, faydalarını yok ettiği gibi, özelliklerini de tahrip ettiğinden, birçok hastalığa sebep olabilirler. Vallah-u Â’lem.

SAĞLICAKLA KALIN

Okunma Sayısı: 1030
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı