"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Öğretmenin çevresi ile olan münasebetleri

02 Ekim 2014, Perşembe
Bir önceki yazımda öğretmenin okul idaresiyle ve öğrencilerle münasebetlerinden bahsetmiştim. Lüzumuna binaen çevresiyle de olan münasebetlerini hatırlatmayı önemli görüyorum. Zira öğretmen, sadece sınıfında ve öğrenci karşısında değil, okul muhitinde, veli karşısında ve geniş çevresinde de öğretmendir. Mesleğini icra etmesindeki muvaffakiyeti de bu alanlarda geliştirdiği münasebetlerle orantılıdır.

Diğer öğretmenlerle olan münasebetler
Uzaklık ve yakınlık derecesine göre öğretmen, münasebet halinde olduğu diğer öğretmenlerin, her şeyden önce aynı mesleğin birer elemanı olduğunu unutmayacak. Onların gerçekçi, samimî düşünce ve değer yargılarından faydalanıp, münasebetlerini buna göre geliştirecektir. Aynen öğrencilerde olduğu gibi, meslektaşları arasındaki ferdi farklılıkları her an için hesaba katması gerekmektedir. Genel olarak münasebetlerin dostça bir hava içerisinde sürdürülmesine özen gösterilmelidir. Bunu yaparken de ölçülü olmaya ve öğretmenlik mesleğinin özelliklerine uygun davranmaya dikkat edilmesi gerekmektedir. Aşırı bir biçimde ciddî ve resmî görünmenin bir çok zararları olabileceği gibi, aşırı sayılabilecek samimiyet ve laubali olmanın da çok zararları vardır. Çünkü, ilkinde sert, kaba ve kırıcı bir tip, ikincisinde ise hafifmeşrep (şahsiyetsiz) ve alay konusu olan bir insan tipi ortaya çıkar. Bu iki tip de gerek öğretmenler içerisinde, gerekse toplum içerisinde hoş karşılanmaz ve saygı göremez. Yani öğretmen yerine göre ciddî ve samimî, yerine göre samimî ve şakacı olmayı bilecektir. Aynı zamanda nezaket, görgü ve ahlâk kurallarına titizlikle uymaya özen gösterecektir. Saygı görebilmek için, arkadaşlarına karşı saygıda kusur etmeyecektir. Onlardaki türlü düşünce ayrılıklarını anlayışla karşılayacaktır. Bununla birlikte, haklı olduğu konuları ortaya koyarken de çekinmeyerek medeni cesaretini gösterecektir.
Meslektaşlarının kendisi hakkındaki değerlendirmelerini, samimî ve yapıcı eleştirilerini saygıyla karşılamalıdır. İyi ve kötü yönlerini ortaya koyan meslektaşlarının hepsini aynı potada düşünmemelidir. Diğer taraftan, haklı olduğu zaman değil çekingenlik, çekingen olduğu kanaatini bile uyandırmamalıdır. Yine, “Haklı insan, insaflı olur” (art niyetli veya peşin hükümlü olmaz) kuralı gereğince, insaf ölçülerini de hiçbir zaman unutmamalıdır.
Diğer taraftan, erkek öğretmenlerin, bayan öğretmenlere karşı daha ölçülü ve nazik davranmaları gerekir. Genel olarak bayanların, erkekler kadar inatçı ve sert olmadıkları da unutulmamalıdır.         
Aynen bunun gibi, bayan öğretmenlerin de erkek meslektaşlarının bir çok yönlerden kendilerinden farklı olduklarını hesaba katmaları gerekmektedir. Dolayısıyla, onların da son derece ölçülü ve dikkatli olmaları, mesleğin nezaketi bakımından önemlidir. Kaba, hırçın veya ciddiyet dışı bir görünüm, bayan öğretmenler için hiç de iyi bir hususiyet sayılmamaktadır.

Öğrenci velileriyle olan münasebetler
Öğrencilerin yetişmesi ve okul içindeki genel durumları hakkında velilerin aydınlatılması mecburi olduğu kadar, öğrencilerin okul dışındaki durumları hakkında öğretmenin bilgi edinmesi, eğitim ve öğretimin verimliliği yönünden önemlidir. Bunun için de öğretmen ve öğrenci velileri arasında münasebet kurulmalı ve geliştirilmelidir. Bu münasebetler, ne kadar iyi ve sık aralıklarla olursa, o kadar iyi ve verimli sonuçlar alınabilir. Bunun için olabildiğince en kısa zamanlarda, velilerle görüşmelerde bulunulmalıdır. Bu da, okul veya sınıfça düzenlenecek veli toplantıları şeklinde olabileceği gibi, okulda veya okul dışında yapılacak özel görüşmeler biçiminde de gerçekleştirilebilir. Önemli olan bu görüşmeler için uygun zaman seçilmelidir. Bu görüşmelerin sonucu olarak, velilerin okul ve öğrencilerle yakından ve devamlı olarak ilgilenmeleri sağlanmış olacaktır. Böylece, bir çok problemin çözümü ve karşılaşılan zorlukların aşılması da sağlanmış olacaktır. 
Bu görüşmeler sırasında yürütülen eğitim, öğretim, okul ve ders faaliyetleri, kısaca genel işleyiş konusunda veliler bilgilendirilmeli. Okuldan ve öğretmenlerden neler bekledikleri öğrenilmelidir. Velilerin, okulu ve öğretmenleri eleştirmelerini, eksik veya aksak yönleri dile getirmelerini anlayışla karşılamalı, yanıldıkları durumlar varsa, uygun bir lisanla aydınlatılmaya çalışılmalıdır. Bu konuda da hissi değil, mantıkî olarak davranmak gerekir. Aksi durumda ise aradaki bağların kopmasına ve –varsa- problemlerin çıkmaza girmesine, dolayısıyla her an eğitim ve öğretim çalışmalarını zarara sokacak gelişmelere sebep olabilir. 
Sonuç olarak şunu belirtelim ki, öğrencilerin birçok problemlerinin çözümü, onların iyi yetiştirilmesi ve kötü durumlardan kurtarılması için, öğretmen-veli münasebetlerinin önemi çok büyüktür.  
 
Not: Bütün üyelerimizin ve âlem-i İslâm’ın Kurban Bayramını tebrik eder, insanlık âlemi için sulh ve huzura vesile olmasını Cenab-ı Allah’tan (cc) niyaz ederim.

 
Naci Tepir
Okunma Sayısı: 985
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı