"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Dinî yapı ve hizmetlerin özerkliği

İbrahim ERSOYLU
02 Kasım 2018, Cuma
Din hizmetlerinin verimli ve etkili olması hür, bağımsız ve halis olmasına bağlıdır.

Devlet ve onu yöneten siyasîlere tabi ve onların yönlendirmesiyle yapılan dinî hizmetlerin iyi sonuç vermediği, geçmişte ve günümüzde yaşanan tecrübelerle açıkça görülmüştür.

Hür, demokratik ülkelerde dinî yapı ve hizmetler, bağımsız olup devletin müdahalesine açık değildir. Batı ülkelerinde demokratik laikliğin gereği olarak kilise devlet işlerine karışmadığı gibi devlet te, kiliselerin idarelerine ve işleyişlerine, dinî hizmetlerin nasıl ve ne şekilde yapılacağına karışmaz. Ülkemizde hakikî bir demokrasi, dolayısıyla gerçek bir laiklik olmadığı için dinî yapılar devlet işine karışmazken, devlet onların işleyişine ve hizmetlerine müdahale etmekte, onlara baskı kurarak kendi kontrolüne almaya çalışmaktadır.

Bugün ülkemizde seksen bin cami ve yüz elli bin civarında personeli bulunan, devasa bir bütçeye sahip Diyanet Teşkilâtı vardır. Diyanetin reisi, müftüler ve imamlar seçimle değil, devleti yöneten siyasîler tarafından, bürokrasiye memurların atandığı gibi atanmaktadırlar. Maaşlarını devletten alan, makamlara siyasîler tarafından tayin edilen din görevlileri rahat hareket edememekte, kendilerini devlete ve atayanlara karşı bağımlı olmak durumunda görmektedirler.

Eğer devletin yönlendirmesi doğru olsaydı, adı geçen teşkilâtın günümüzde yaptığı dinî hizmetle toplum, iman ve ahlâk yönünden çok iyi bir seviyede olması gerekirdi. Bilâkis toplumda korkutucu bir iman ve ahlâk buhranı yaşanmaktadır.

İslâm tarihinde sahabelerden sonra gelen ve temayüz eden başta dört mezhep imamı ve Buharî, Müslim gibi Hadis otoriteleri olmak üzere İmam-ı Gazali, İmam-ı Rabbanî, Mevlânâ Celâleddin, Abdulkadir Geylanî, Bahaeddin Nakşibend, ahir zamanda gelen Bediüzzaman Said Nursî gibi yıldız âlim ve kutupların, dindar da olsa zamanlarındaki yöneticilerden bağımsız, onlarla çatışmadan halisane başarılı din hizmet yaptıkları, maaş dahil devletin maddî yardımını kabul etmedikleri sabit olmuştur.

Ülkemizde Diyanete nispeten hür hareket eden cemaat ve tarikatlar, toplum nezdinde daha etkilidirler. Nitekim onlardan bir kısmı Kurân eğitimine, Nur Talebeleri gibi diğer bir kısmı iman takviyesine, tarikatların ise ahlâk ve nefis terbiyesine yönelik başarılı hizmetleri olmasaydı, siyasîlerin yanlış politikalarıyla bunalan toplumda suçlar pıtrak gibi çoğalır, devlet güvenlik güçlerinin baş edemeyeceği sosyal patlamalar ve karışıklıklar yaşanabilirdi.

Son zamanlarda yetkililerden cemaat ve tarikatların işleyişine müdahale sinyali verilmekte olduğu görülmektedir. Onları devletin kontrolüne alma gayretleri müşahede edilmektedir. Bu niyet ve teşebbüsler yanlıştır. Bediüzzaman’ın ifadesiyle hak ve hakikat inhisar altına alınamaz, resmî muamele suretine sokulamaz.

Elhasıl: Devlet ve siyaset, elini dinî kurum ve hizmetlerden bir an evvel çekmelidir. Gerçek demokrasi ile idare edilen ülkelerde olduğu gibi Diyanet Teşkilatı özerkleştirilerek, bağımsız ve hür hizmet yapabilmesinin önünü açmalıdır. Sonra kanunlara aykırı işler yapmadıkları sürece cemaat ve tarikatlar, fıtrî vazifelerini daha iyi yapabilmeleri için rahat bırakılarak işleyişlerine müdahaleden kaçınılmalı, maddî imkân, makam mevki tuzaklarıyla politize edilmemelidir. Devletin ve milletin menfaati bunu gerektirir.

Okunma Sayısı: 517
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Gündüz Alp-2

    2.11.2018 11:37:25

    Yanlışta hikmet arayan, zulmü alkışlayan, hak, hukuk, demokrasi, adalet, hürriyet konusunda duyarsız "dindar" olanlar özerk olsa -sizce- ne değişir? Kabuktan ziyade öze odaklanmalıyız. Önce "Doğru İslamı ve İslama layık doğruluğu" izhar etmeleri/ göstermek gerek(mez mi?) Menfi ve menfaatçi siyasetin alet olarak kullandığı her ne ise, o şey aslını, özünü, ruhunu kaybetmiştir. Bu deforme hali en fazla dindarlarda görüyoruz. Din ve dindarlıkla örtüşmeyen eylem ve söylemlerin onlarca örneğini yaşadığımız ahval, delil olarak yetmez mi? Bu yazdıklarımızı lütfen "batılın tasviri" olarak değerlendirmeyiniz. Hastalığa teşhis koyamaz isek, tedaviyi nasıl yapacağız? Acı olan şu ki, siyasal İslamcı ve politik dinci ideolojilerin, dine ve dindara verdiği zararları görüp-bildikleri halde, onların peşine "dindar iktidar" argümanıyla takılmış olmalıdır. Öncelikle "Biz varsak siz varsınız" diyerek kendilerini din ile özdeş hale getiren politik dincilerin zarar verici şu halinden kurtulmamız elzemdir.

  • Gündüz Alp

    2.11.2018 11:17:35

    Sayın Ersoylu, dini siyasetine alenen alet ve iktidarına basamak yapan, siyasal İslamcı ve (dindar değil) dinci ideolojilerin iktidarları zamanında başta DİB olmak üzere dini yapıların özerk olmasına izin verilmez. Daha doğrusu onların özerk olması işlerine gelmez. Çünkü bu zihniyet ve ideolojiye sahip iktidarlar, kendilerine "dindar" dedirterek meşruiyetini o kaynaktan almaktadır. Oysa siyasal iktidar meşruiyet kaynağını, "din ve dindarlık" değil, farklı din ve mezhebe mensup millet dertlerinin hür iradelerinden yani millet/milli iradeden almaktadır. Fakat politik dinciler, iktidara gelebilmek, iktidarda kalabilmek için dini, siyasetlerine alet etmektedirler. İşte Türkiye'de yaşanan durum.En canlı örneği de Harran Üniversitesi (müstafi) rektörünün sözleri. Özerklikten çok önce, din de dindar da yakasını politik dincilerin tasallutundan kurtarmalıdır.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı