"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Neye oy kullanacağız? (2)

Kâzım GÜLEÇYÜZ
24 Şubat 2017, Cuma
Prof. Emre Bağce’nin derlemesi:

24. Mevcut durumda, Meclis Cumhurbaşkanının yeniden görüşülmek üzere geri gönderdiği bir kanunu aynen kabul ederse, cumhurbaşkanı kanunu yayımlar.

25. Teklifte, Meclis Cumhurbaşkanının geri gönderdiği bir kanunu “salt çoğunlukla” aynen kabul ederse Cumhurbaşkanı kanunu yayımlar (m. 19/C).

26. TBMM’nin bütçe ile ilgili yetkisi sınırlanacak şekilde yeniden düzenleniyor (Anayasa m. 161-165; Teklif m. 18).

27. Cumhurbaşkanının “tarafsızlığı,” başlığıyla birlikte kaldırılıyor (Teklif m. 8).

28. Mevcut durumda, Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesilir ve TBMM üyeliği sona erer (Anayasa m. 101).

29. Teklifte, Cumhurbaşkanının varsa partisi ile ilişiği kesilir hükmü kaldırılıyor. Partili başkanlığın yolu açılıyor (m. 8).

30. Parlamenter sistemden başkanlık sistemine geçiliyor. Başbakanlık ve Bakanlar Kurulu kaldırılıyor.

31. Mevcut durumda, yürütme yetkisi ve görevi, Cumhurbaşkanı ve bakanlar kurulu tarafından kullanılır ve yerine getirilir.

32. Mevcut durumda Başbakan Bakanlar Kurulunun başkanıdır. Bakanlıklar arasında işbirliğini sağlar, hükümet işlerinin yürütmesini gözetir (Anayasa m. 112).

33. Teklifte yürütme yetkisi ve görevi cumhurbaşkanı tarafından kullanılır ve yerine getirilir (m. 19).

34. Teklifte yürütme yetkisi CB’na ait (m. 9).

35. Mevcut durumda, Cumhurbaşkanına görevi başında bulunmadığı sürede TBMM başkanı vekâlet eder (Anayasa m. 106).

36. Teklifte, seçilmemiş olan başkan yardımcısı, başkana vekâlet eder ve başkana ait yetkileri kullanır (m. 10).

37. Teklifte, başkan bir veya daha fazla başkan yardımcısı ile bakanları atar ve görevlerine son verir (m. 9).

38. Teklifte başkan üst düzey kamu yöneticilerini atar, görevlerine son verir (m. 9)

39. Teklifte başkan üst kademe kamu yöneticilerinin atanmasına ilişkin usul ve esasları başkanlık kararnamesiyle düzenler (m. 9).

40. Teklifte, başkan millî güvenlik politikalarını belirler (m. 8).

41. Teklifte, başkan yürütmeye ilişkin konularda kararname çıkarır (m. 8).

42. Teklifte, başkan tek başına olağanüstü hal ilan edebilir ve AY m. 104 ile sınırlı olmadan OHAL kararnameleri çıkarabilir (m. 13).

Kalan maddeler de yarına.

***

BB “Büyük travma yaşıyoruz. 100 bin kamu görevlisi görevden çıkarıldı. MİT’in bildirdiklerine işlem yapıyoruz. Terör faaliyeti yapmadan bir kişi hakkında ‘Ben senin Fetöcü olduğundan endişe ediyorum’ diye işlem yapmak hukuk devletine yakışmaz” diyor. 

“Hatalar olmuyor mudur, oluyordur. Kurunun yanında yaş da yanıyor olabilir” sözleri de BB’a ait. Ve hem “Tek tek inceleme şansımız yok” diyor, hem de hata oranının yüksek olmadığını iddia ediyor. Neye dayanarak?

“MİT’in bildirdiği isimlere işlem yapıyoruz” sözüne cevabı ise Üstad Bediüzzaman’ın 1909’daki sözüyle verelim:

“Adalet hafiyelerin sözlerine nasıl bina olunur?”

Okunma Sayısı: 5623
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Özcan Erkiş

    24.2.2017 15:47:21

    (3) En temel ve evrensel hukuk kurallarının bile çiğnendiği, "MİT raporlarıyla ihraçların olur mu?" sualinin sorulduğu, "şüpheden sanık yararlanır"ilkesinin bile tersine çalıştığı, henüz tam demokrasinin tesis edilemediği bir ülkede; herşey yarım-yamalak yürürken, bir de tek adam sistemini denemeye çalışmak akıl kârı bir iş mi? Üstelik kötü örneklerini komşularımızda görüp duruken. Millet inşaallah sağduyu ve basiretiyle, tıpkı 1950'de dediği gibi "Söz milletin!" diyecek ve tek şahsın riyâsetine dayanan asri(modern) şeflik sistemine izin vermeyecektir. Şahıslarla bir meselemiz yoktur. Adalet, hürriyet, hukukun üstünlüğü, meşveret ile millet irâdesinin tecelli ettiği meclisin şahsı manevisinden güç alan, güçler ayrılığının kâmil mânâda çalıştığı, demokratik kural ve kaidelerin, ilke ve prensiplerin tam işlediği bir sistem talep ediyoruz, başka bir şey değil.....

  • Özcan Erkiş

    24.2.2017 15:25:00

    (2) Yazı başlığındaki "Neye oy kullanacağız?" sualine bir sual ile cevap vermek isterim. Sualim şudur: Mevcut iktidar, 15 yıl önce (2002'de) milletten iktidar yetkisi isterken, '15 yıl sonra demokratik parlamenter sisteme son verip şeflik gibi tek adam sistemini getireceğiz!' deseydi acaba yüzde kaç oy alırdı ve iktidar olurmuy du? Bu sualin cevabını kendi vicdanlarımızda bulabilirsek, 16 Nisan referandumunda "Neye oy kullanacağız?" sorusunun da cevabını bulmuş oluruz. Kaldı ki ABD istisna tutulursa, getirilmek istenen tek adam sistemiyle, toplumsal refah ve mutluluğu yakalamış bir ülke örneği de bulunmamaktadır. En acı olanı da tek adam sisteminin en kötü örnekleri İslâm coğrafyasındaki İslâm ülkelerinde bulunmaktadır. Bunlar bize ders ve ibret olmayacak mı? Meclisin şahsı manevisine istinat eden parlamenter demokratik bir hukuk devletini niye bir şahsın iktidar ve ihtiyarına tercih edelim? Bunda millet ve memleket hesabına ne gibi zaruret, maslahat, fayda olduğuna bizi iknâ etsinler.

  • Özcan Erkiş

    24.2.2017 14:56:57

    (1) Sayın Güleçyüz, herkese hayırlı cumalar diliyorum. İnşaallah bu ve benzeri tenvir edici haber ve yazılarınız referanduma kadar devam eder diye temenni ediyorum. Çünkü insanlar bir yandan iktidar yanlısı medyanın doğru olmayan haberleri diğer yandan iktidar cenahının korku ve baskıya dayalı kampanyası ve menfi söylemleri ile toplumsal vicdanı etkileyerek "evet" çıkmasını temine çalışıyorlar. Elbette herkes reyinde hürdür ve öyle olmalıdır. Şu şartla ki ülke ortamı da hür ve demokratik olmalıdır. Antidemokratik bir ortamda vicdanları baskı altına alarak referanduma gidilmesi kabul edilebilecek bir durum değildir. "Bal gibi olur!" dense de hür ve demokrat dünya açısından kabul edilebilir değildir. "Ankara kriterleri" açısından belki...

  • Said HAKTAN

    24.2.2017 10:57:41

    Kazım bey ve yeni asya mektebi hayırlı Cumalar, Bu konuyu gazetenin baş sayfasında 16 nisana kadar yayınlamanız çok iyi olur..Bazıları halifeliği çoktan getirmiş...Vay zavallılar vay...İslam cemaate ne derece önem veriyor...Yalnız kalmanın nefis ve şeytana karşı mücadele de zaaflara dikkat çekiyor..Biz herşeyi bir kişiye teslim ediyoruz...

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı