"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Eğitim sosyalleştirir

M. Fahri UTKAN
14 Mart 2019, Perşembe 00:55
Eğitim Sosyolojisi - 14

Bundan önceki iki yazımızda “İnsanların sosyalleşme ve gelişmesi”nin safhalarını belirtmiş ve bunlardan ilk dördünü açıklamaya çalışmıştık. Bugün de son madde olan ‘Eğitimin sosyalleşmeye etkileri’ne bakacağız inşaallah.

1. Genetik faktörler.

2. Anne karnındaki faktörler.

3. Yaşanılan çevre faktörleri.

4. Toplumun çevre faktörleri.

5. Aldığı eğitimler.

5. Aldığı eğitimlerin kişinin sosyalleşmesine etkileri

Eğitimin her kademesinde kişinin sosyalleşmesinin en önemli faktörlerinden biri hürriyetçi bir anlayıştır. Kişiler belli kurallar dâhilinde istediği şeyleri yapma, söyleme ve uygulamaları sonunda toplumun her kademesinde her sosyal grupta kendine yer edinebilir. 

Hürriyet öyle olmalı ki; ne kendine ne de başkasına zarar vermeden sosyalleşmeyi sağlamalıdır. Güçlünün haklı değil, haklının güçlü olması esasına dayanılarak sosyalleşmenin en güzel örnekleri sağlanabilir. 

Okullarda fen-meslek bilimleri ile din ilimleri beraber alınırsa ancak o zaman öğrencinin sosyalleşmesi tavını alır, toplum için faydalı hale gelir. Özellikle meslekî okullarda, atölye ve laboratuvar çalışmalarında öğrencilerin gruplar-ekipler kurarak deneyleri ve uygulamaları beraber yaparak sosyalleşmeleri artar.

Eğitim süresince kişilere hürriyet ortamında, birlik, beraberlik, dayanışma, sevgi ve kardeşlik duyguları verilmekle hem gelişme sağlanır hem de bütün toplum sosyalleşme konusunda yol alır. Aksi halde toplumda çatışmalar alır başını gider. 

Eğitimle beraber sosyalleşmenin önemli faktörlerinden olan, gönüllülük esasına dayanan, sivil toplum çalışmalarında ötekileştirme yerine; bilgi, danışma, istişare, diyalog ve ortak çalışma kültürü geliştirilmelidir. Sosyalleşmeyi eksi yönde etkileyen haksızlık, adaletsizlik, hukuksuzluk yanında hürriyetsizlik önemli faktörlerdendir.  

Kişinin eğitimi esnasında kazandığı bilgiler/veriler, birçok farklı kaynaktan toplanır. Meselâ, bu bilgiler; bir öğreticinin özelliklerine, eğitim ortamının şartlarına, eğitim metotlarının  etkililiğine veya öğrenenin özelliğine bağlı olur. Her bir alan kendi içinde öğrenmeye yönelik önemli ipuçları verir. Bir olayı açıklamak için mutlaka her birindeki durum çok iyi ve dikkatli irdelenmelidir.

Eğitim, bir kişi için anaokulundan başlamak üzere hayat boyu devam eden bir süreçtir. Elbette bazı yerlerde bu geçerli olmayabilir. Okullarda gerçekleşen sosyalleşme süresince, çocuklar toplumun standart sistemlerine uygun hale getirilmeye çalışılır. Sosyalleşmede eğitim konusunda alınan kararlar bazen yanlış olabilir. Bunun sebepleri verilen kararın; öğrenen, öğreten, öğrenme ortamı veya öğretim metotlarından sadece birinin etkisi üzerine odaklanmak olabilir. Eğer alternatif durumları düşünmeden yapılacak bir müdahale olumlu bir sosyal etkiyle sonuçlanmaz. 

Kişinin sosyal yönden gelişimini etkileyen faktörler eğitimle beraber, kişinin zekâsı, ilgisi, motivasyonu ve başarı durumu önemlidir. 

Okullarda akranlarıyla ilişkilerinde farklı sosyalleşme süreçlerine girer. Öğretmenleriyle ve ailesiyle konuşamadığı konuları, akranlarıyla konuşarak sosyalleşmesi farklı yönlerde gelişir. 

Sosyalleşmeye bir çeşit kültürlenme de denebilir. Bunun için, eğitim kurumlarının her birinde sosyalleşme belli bir amaçla bir plan, program dâhilinde kontrollü bir şekilde yürütülmelidir.  

Eğitim ortamlarının en temel amaçlarından biri de; ferdin bir program kapsamında kendi hedeflediği ya da onun için belirlenmiş bilgileri öğrenmesi ve becerileri geliştirmesidir. 

Eğitimdeki ana amacın “öğrenen potansiyelinin en üst düzeyde gelişmesini/sosyalleşmesini sağlamak” olduğunu var sayarsak; bir kişinin öğrenme performansının arttırılması -daha hızlı, daha kolay, daha derin öğrenmeyi sağlayacak stratejilerin belirlenmesi- için genetik özellikleri belirlenebilir.

Geleceğin öğrenme ortamlarının kurgulanması konusundaki çalışmalar göstermiştir ki; kitlesel öğretimden kişiselleştirilmiş öğrenmeye geçişi, yalnızca insan emeği ile düzenlemek ve yönetmek mümkün değildir. Bu sebeple, öğrenen özelliklerinin öğrenme sürecinin planlanması için, eğitim için yeni anlayış ve açılımlar oluşturulmalıdır.

Okunma Sayısı: 4385
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı