"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Eğitim Sosyolojisi - 2

M. Fahri UTKAN
26 Temmuz 2018, Perşembe 00:27
İnsan davranışlarında istenilen değişikliği meydana getirmek veya insan/kişiye yeni davranışlar kazandırmak için başvurulan eğitim 3 şekilde yapılır:

1. Hiyerarşik – Kademeli eğitim: Bu devletlerin, hükümetlerin resmî olarak uyguladığı eğitim şeklidir ve 5 kısımda değerlendirilebilir. 

a. Okul öncesi eğitim

b. İlk–Temel eğitim (birinci dört yıl)

c. Orta eğitim (ikinci ve üçüncü dört yıl birlikte)

d. Ön lisans–Lisans (Yüksek öğretim)

e. Yüksek lisans– Lisansüstü

2. Aşamalı Taksonomi alanı: Bu eğitim çeşitlerini kişiler genellikle kendileri seçmek durumundadırlar. 

a. Genel eğitim

b. Teknik – Meslekî eğitim

3. Sistematik eğitim: 

A. Yaygın eğitim: Millî Eğitim Bakanlığı bu konuda, bir yönetmelik çıkararak, Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü’ne bağlı yaygın eğitim kurumlarının kuruluş, görev, yönetim, eğitim, öğretim ve işleyişi hakkındaki yöntem ve ilkeler ile halk eğitimi merkezlerinin iş birliğinde diğer resmî ve özel kurum ve kuruluşlar, belediyeler, meslek kuruluşları, dernekler, vakıflar ve gönüllü kuruluşlarca özel öğretim kurumları mevzuatı dışında açılacak kurslarda yönetim, eğitim, öğretim, üretim, rehberlik, gözetim ve denetime ilişkin usûl ve esasları düzenlemiştir. 

B. Örgün eğitim: Kişilerin iş ve meslek kollarında çalışmaya başlamadan önce okul ya da okul niteliği taşıyan kuruluşlarda, genel ve özel bilgiler yönünden yetişmelerini sağlamak amacıyla belli kanun ve yönetmeliklere göre düzenlenen eğitim. Veya herhangi bir alanda düzenli, yöntemli, planlı biçimde verilen eğitimlerdir.

Bütün bu sayılan eğitim çeşitlerinin uygulanması esnasında kişiler istedikleri takdirde Risale-i Nur eğitim programlarına katılabilirler. Bu suretle Üstad Bediüzzamanın bir cümle ile özetlediği amaç da gerçekleşmiş olur; “Vicdanın ziyası, ulûm-u diniyedir. Aklın nuru, fünun-u medeniyedir. İkisinin imtizacıyla (birleşmesiyle) hakikat tecellî eder. O iki cenah (taraf) ile talebenin himmeti pervaz eder. İftirak (ayrıldıkları) ettikleri vakit, birincisinde taassup, ikincisinde hile, şüphe tevellüd (doğar) eder.”1

Kişi bir yandan fen, meslek ilimlerini öğrenirken aynı zamanlarda da din ilimlerinden nasibini alırsa vatana, millete faydalı eleman olarak yetişmiş olur. 

Yukarıda yaptığımız sıralamaya baktığımızda eğitim, bilgi öğrenme, kademeli/hiyerarşik olarak; önce MEB tarafından okullarda belli bir disiplin ve sistem içinde konular ünitelere ayrılarak verilmektedir. Bilgiyi, ‘belirli bir davranışın gösterilebilmesi için doğruluğu ispat edilmiş, kabul edilmiş kaide ve prensiplerdir’ diye tarif edebiliriz.

Okullarda verilen bu bilgi, Aşamalı–Taksonomik bilgidir. Bu bilgiyi çoğunlukla ezberlemeyle öğretiriz. Bazen anlamlarını öğretiriz. Daha ileri seviyelerde ise uygulama, analiz, sentez ve değerlendirme ile nihayete erdiririz.  

Dipnot:

1- Münâzarât

Okunma Sayısı: 1753
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı