Toplum yapısı dediğimizde eğitilecek kişinin çevresi anlamalıyız. Atasözlerimizin birisinde, “Bana arkadaşını söyle, sana kim olduğunu söyleyeyim.” denmektedir.
İnsanın arkadaş grubu, çevresi, kişi için çok etkili ve önemlidir. Aklını kullanmayanlar için alacağı kötü örnekler hayatını çok kötü yönde etkileyecektir. Ancak aklını kullanıp güzel örneklerden etkilenirse iyi yönde etkilenmiş olur.
Ali Ferşadoğlu “Hangisi önemli?” başlıklı makalesinde; (Yeni Asya, 05.02.2001) “Ferd, âile, cemiyet veya toplum için en önemli hayâtî mesele ‘eğitim’dir. Eğitimin hemen peşinden gelen de ‘nasıl bir eğitim?’ meselesidir. 76 yıllık eğitim sisteminden geçen insanlarımız ve gençlerimiz, ‘okuyan, araştıran, inceleyen, istidat ve kabiliyetlerini inkişaf ettiren, hür fikir ve vicdana’ sahip olamadı. Bunun müsebbibi bugün sıkıntısını çektiğimiz çarpık devlet yapılanmasıdır. Ocak 2001’de İzmir’de tertiplenen ‘Yeni bir Türkiye için nasıl insan, nasıl bir eğitim?’ mevzulu panelde konuşan DEÜ Rektörü Prof. Dr. Emin Alıcı, ‘Bu eğitim modeliyle tek düze, monoton insanlar yetiştirdik. Böyle devam ederse hep birlikte başkalarının kölesi olmaya devam edeceğiz. Batı teknoloji üretirken biz soğan-sarımsak satmaya devam edeceğiz. Başkalarına bağımlı olmaktan kurtulamayacağız. Bunları değiştirecek insan tipini yetiştirmek için eğitimin mutlaka yeniden yapılanması ve bütçeden Millî Eğitim’e ayrılan payın arttırılması gerekir” demişti.
Medyanın eğitime etkisi
Medya, yani gazete, dergi, televizyon, internet denilen her türlü iletişim-haberleşme, bilgi edinme kaynağı insanın eğitiminde çok etkilidir. Medya etkisiyle çocuklar hırsızlık yapabiliyor, arkadaşlarını öldürebiliyor, çeteler kuruyor. Bu tür kötü örneklerin yanında dinini öğrenebiliyor, arkadaşlığı, dayanışmayı, cesareti, vatan sevgisini öğrenebiliyor. Özellikle internet ortamında her türlü bilgiye ulaşarak bilgisini, becerisini, davranışlarını geliştirebiliyor insanlar.
Bunların için şu anda en çok revaçta olan sosyal medya dediğimiz, facebook, twitter, Whats app, instagram vs. paylaşım siteleri. Eğitim ve sosyal medya ilişkisini veya sosyal medyanın eğitim üzerindeki etkisini göz ardı etmek artık imkânsızdır.
Dediğimiz gibi sosyal medya iyi yönde kullanılırsa çok iyi sonuçlar verebiliyor. Fakat kötü yönde kullanıldığında ise her türlü kötülük ve şiddet yolları önümüze çıkabiliyor.
Normal bir web sayfası bile açıldığında yan taraflarında veya seyretmek istediğimiz bir video içinde istenmeyen görüntüler, reklâmlar çıkabiliyor. Bu hem kişinin dikkatini dağıtıyor, hem kafasını, zihnini dağıtabiliyor hem de düşüncesini başka başka taraflara çekebiliyor.
“Yapılan araştırmalar gösteriyor ki bir öğrenci, günlük ortalama 150 sms gönderip alıyor. Aynı şekilde saatte ortalama 16 kez telefonuna bakıyor, bu da her 4 dakikada bir, telefonunun ekranını açtığını, sosyal medya ve gelen mesajlarını kontrol ettiğini doğruluyor. Aynı şekilde bir başka araştırma, Google üzerinden yapılan 100 milyar aramanın % 50’den fazlasının mobil telefonlardan yapıldığını doğruluyor.”
Bu kadar teknolojik aletlerin/cep telefonlarının kullanıldığı, bu toplum hayatında bunların eğitimde kullanılması çok önemli olabilir. Bu sebeple yetkililerin bütün bunları dikkate alarak medyayı eğitime katması gerekir.