"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Müsbet hareketin sonuçları

M. Fahri UTKAN
07 Ağustos 2016, Pazar
Bir önceki yazımızda kozmik uzay (makro âlem) ve Planck uzayında (mikro âlem), müsbet hareketin dengeye ve mükemmel işleyen bir düzene-sisteme sebebiyet verdiğini açıklamıştık.

Aynı müsbet hareket, gereği gibi uygulanabilse, sosyal hayatta, eğitimde v.s. akla gelen her yer ve işte ve konumda, dengeyi/huzuru ve güzel işleyen sistemleri sonuç verebilir. 

Sosyal hayatın huzuru müsbet hareketten oluştuğu gibi, sosyal hayatın huzurunun en büyük düşmanı anarşidir (yani menfî harekettir), bilindiği gibi. 

Üstad’ın dediği gibi, “Anarşilikten kurtulmak için beş esas lâzım ve zarurîdir; Hürmet, merhamet, haramdan çekinmek, emniyet ve serseriliği bırakıp itaat etmektir.” Bu cümlede sayılan beş esasa baktığımızda hepsinin de kökünde müsbet hareket yattığı açıkça görülüyor.

“..her bir faaliyette (harekette, elbette müsbet olmak şartıyla) bir lezzet nevî vardır; belki her bir faaliyet bir çeşit lezzettir. Ve lezzet dahi bir kemale (mükemmelliğe) müteveccihtir; belki bir nevî kemaldir.”1

“Kâinattaki kudretin faaliyeti ve seyir ve seyelân-ı eşya o kadar mânidardır ki, o faaliyetle Sâni-i Hakîm envâ-ı kâinatı konuşturuyor. Güya göklerin ve zeminin müteharrik mevcutları ve hareketleri, onların o konuşmalarındaki kelimelerdir ve taharrük (hareket) ise, bir tekellümdür. Demek, faaliyetten gelen harekât ve zeval, bir tekellümât-ı tesbihiyedir. Ve kâinattaki faaliyet dahi, kâinatın ve envâının sessizce bir konuşması ve konuşturmasıdır.”2

Bazen menfî hareketlerin sonuçları müsbet sonuçlar da vermektedir. Bunun örnekleri Üstad’ın hayatından verilebildiği gibi3, aslında, ben bu olaya başka bir açıdan bakmak istiyorum. 

1. Mektupta sorulan 2. Sualde; “Mevt dahi hayat gibi mahlûktur; hem bir nimettir” diye ifham ediliyor. Hâlbuki zahiren mevt inhilâldir, âdemdir, tefessühtür, hayatın sönmesidir, hâdimü’l-lezzâttır. Nasıl mahlûk ve nimet olabilir?” diye soruluyor.

Soruda belirtildiği gibi, gerçekte mevt-ölüm menfî bir olay-harekettir. Ama bu suale, Üstadın verdiği cevapta; ” ..en basit tabaka-i hayat olan hayat-ı nebâtiyenin mevti, hayattan daha muntazam bir eser-i san’at olduğunu gösteriyor. Zira meyvelerin, çekirdeklerin, tohumların mevti tefessühle, çürümek ve dağılmakla göründüğü4 halde, gayet muntazam bir muamele-i kimyeviye ve mizanlı bir imtizâcât-ı unsuriye ve hikmetli bir teşekkülât-ı zerreviyeden ibaret olan bir yoğurmaktır ki, bu görünmeyen intizamlı ve hikmetli ölümü, sümbülün hayatıyla tezahür ediyor. Demek çekirdeğin mevti, sümbülün mebde-i hayatıdır; belki ayn-ı hayatı hükmünde olduğu için, şu ölüm dahi hayat kadar mahlûk ve muntazamdır. Hem zihayat meyvelerin yahut hayvanların mide-i insaniyede ölümleri, hayat-ı insaniyeye çıkmalarına menşe olduğundan5, o mevt onların hayatından daha muntazam ve mahlûk denilir.”6  

Görüldüğü gibi esas olan sonuçtur. Yapılan hareket menfi de olsa müsbet de olsa sonuçlar müsbet olabiliyor. Burada yapılan hareket elbette önemlidir. Fakat sonucu düşünerek hareket ettiğimizde sonucu olumluya, müsbete döndürmek mümkün hale gelebilir. Bizim görevimiz sonuçları müsbete çevirebilmek.

Dipnotlar: 

1- Mektubat, yeni tanzim, 482. 24. Mektup. 1. Makam. 2. remiz.

2- Mektubat, yeni tanzim, 484. 24. Mektup. 1. Makam. 2. remiz.

3- Meselâ, kendisine teklif edilen birçok dünyevî makam, mevki, para vs’yi kabul etmeyip (kendisi hakkında menfî bir harekettir), sonunda çok müsbet olayların (meselâ, Risale-i Nur’ların neşri, Nur hareketinin yayılması vs) meydana gelmesi gibi.

4- Bu sayılanların hepsi bilindiği gibi menfi olaylar/hareketlerdir.

5- Bu sonuç da müsbet sonuca çok güzel bir örnektir.

6- Mektubat, yeni tanzim, 18-19.

Okunma Sayısı: 1797
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı