"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Yetişkin eğitimi - 1

M. Fahri UTKAN
08 Şubat 2018, Perşembe
17 milyonu aşkın öğrencinin örgün eğitime başladığı bugünlerde birkaç yazımda ‘Yetişkin Eğitimi’nden bahsetmek istiyorum.

Yetişkin eğitimi konusuna geçmeden önce yetişkin kimdir, sorusuna cevap aramak gerekiyor. Yetişkin ”insanlar fikirce, hisçe, zekâca, gabavetçe bir değillerdir.”1 diyor Said Nursî. 

Kimimizin farkında olduğu kimimizin olmadığı gibi insanlar, farklı davranır, farklı düşünür, farklı yaşar, farklı karar alırlar ve değişik yollarla diğer insanlarla ilişki kurarlar. Aynı zamanda algıları farklı olduğundan konuları farklı anlar ve farklı anlatırlar. Her insanın farklı duyguları vardır, olaylara farklı tepkiler verir ve farklı şekilde sorunlarını çözerler. Farklı konuşur, farklı dinler ve farklı bir şekilde stres yaşarlar.

Ayrıca, yetişkinlerin, kendisine, ailesine, topluma karşı sorumlulukları vardır. Asıl işleri öğrencilik değildir ve tecrübeye sahiptirler. Bunlardan başka, yetişkin eğitiminde, yaş, öğrenim düzeyleri farklı, öğrenme istekleri farklı, cinsiyetleri farklı ve farklı ihtiyaçları vardır. Onun içindir ki, yetişkin eğitimi örgün eğitim dışındaki herkesi kapsayabilir.

Yetişkin eğitiminin, hedef grupları, hedefleri ve amaçları önceden kararlaştırılıp belirlenmelidir. Böylece eğitimin muhtevasını hedef grubun ihtiyaçları belirler.

Yetişkin eğitimi sürecinin aşamaları şu şekilde tasarlanmalıdır; farkına var(dır)ma, ilgilen(dir)me, değerlendirme, deneme, benimseme ve uygulama.

Yetişkinin öğrenme ile ilgili özelliklerine bakıldığında şu noktalar öne çıkar: 

• Yetişkinin benlik duygusu gelişmiştir: Bunun için, kendisine saygı duyulmasını bekler ve başkalarının yanında küçük düşürülmek istemez.

• Sorumluluk duygusu gelişmiştir: Bundan dolayı, alacağı eğitiminin sorumluluğunu kendisi bizzat duyar ve dolayısıyla sorumsuz gibi görülmekten, otoriter tavırlardan ve özellikle pasif bir eğitimden hoşlanmaz.

• Kendi deneyim/tecrübe birikimlerini eğitimde kullanmak ister. Bunun sonucu olarak; beklentilerine uygun olanı kabul eder ve beklentilerine ters düşenlere direnç gösterir, ilgi duymaz, bazen de öğrenmek istemez.

• Aynı zamanda, yetişkin, öncelikli olarak, kendi sorunlarını çözecek, hemen kullanabileceği pratik ve güncel, ailesi, toplum, meslek sorumlulukları ile ilgili bilgileri ile kendisine maddî kazanç ve statü artışı sağlayacak bilgileri öğrenmek ister.

 Bunlardan başka, bir yetişkinin öğrenme ile ilgili diğer özelliklerine baktığımızda; 

• Eğitime aktif katılımda bulunmak ister.

• Eğitimde çeşitlilik ister.

• Olumlu geri bildirim ister.

• Özgüvenini korumak ister.

• Eğitimin kişisel ihtiyaçlarını karşılamasını ister.

• Kendisi ve eğitmen için beklentileri yüksektir.

Bunun için de yetişkin eğitiminde, eğitim, katılımcıların var olan bilgi ve deneyimleri üzerine yapılandırılmalıdır, değişik eğitim teknikleri kullanılmalıdır, özellikle beceri eğitimleri uygulamalı olmalıdır. Gelişimleri ile ilgili geri bildirim verilmelidir. Eğitim so- nuçları onlarla birlikte değerlendirilmelidir.

Dipnot: 1. Mesnevî-i Nuriye. 127.

 

Okunma Sayısı: 1139
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı