"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Bediüzzaman’ın Rus esaretinden dönüş yolculuğu

Mustafa ÖZTÜRKÇÜ
17 Şubat 2015, Salı
Bediüzzaman Hazretleri iki buçuk yılı aşkın bir süre Rusya’da esaret hayatı yaşadıktan sonra yurda döner. Bu konuda fazla ayrıntı vermese de, kendi ifadeleri ile nasıl döndüğünden ip uçları verir.

Lem’alar adlı eserinde, bu hususta şunları söyler: 

“Tek başıma Rusya’nın şimalinde en korkulu bir vaziyette  esaretten firar ettiğimin zamanıdır. (Osmanlıca Lem’alar, naklen Mufassal  Tarihçe-i Hayat, Aldulkadir Badıllı, s.337)

Mezkûr eserde Üstad’ın firarı ile ilgili bir beyanı daha mevcuttur. Şöyle ki: “İşte bu fakir, o tarih-i Arabîde Rus esaretinde, tek başımla Petroğra’dan bir ay şimal-i şark tarafından firar edip, çok enva-ı mehâlik varken, Rusça bilemediğim halde, bir muhafaza-i gaybiye altında pek çok bilâdı seyr ü seyahat ettim. Tâ Varşova, Avusturya tarikiyle İstanbul’a gelip uzun bir daire-i arzda seyahat ettim. Hazreti Gavs’ın dediği gibi  o esaret-i şarkiye ve seyri biladi kesire içinde izni ilâh-i ile istiğaseme medet görüyordum (8.  Lem’a)

ESARET MÜDDETİ

Bediüzzaman  Hazretlerinin Rus esaretinde kaç yıl kaldığıyla alâkalı bir değerlendirmede şöyledir. “Bediüzzaman’ın esaret müddeti İstanbul’a  geldiği  gün iki senesi dolup üçüncü  senesinin  ilk  yarısı  ortasına girildiği için  bazan esaret süresine “üç sene” der.

Yani üçüncü senesinde demek ister. Yahut da bir iki ayı nazara almadan  yuvarlak  olarak “iki buçuk sene” der. Bu mevzuda Bediüzzaman’ın eski talebelerinden  Hamza Efendi’nin yazdığı Bediüzzaman’ın kısacık  hayat biyografisinde  bu süreye, “iki sene üç ay” der. Bir ayını  eksik kaydeder” (a.g.e., s.336)

YOLCULUK MÜDDETİ

Üstad’ın Rus esaretinden dönüş yolculuğu  müddeti ise  mezkur eserde  şöyle kaydedilir. “15 Mart 1918’de firar hadisesi başlamışsa, İstanbul’a ayak basışı olan 25 Haziran 1918 olduğuna göre, 2 ay 25 günlük bir yolculuk müddetini içine almış oluyor.”(a.g.e., s.337)

YOLCULUK GÜZERGÂHI 

Bediüzzaman’ın yolculuk güzergahı ile alâkalı  yine bir değerlendirmesi şöyledir: “O hüzünlü, rikkatli, firkatli, uzun gurbet gecesinde, dergâh-ı İlâhîde zaaf ve aczim o kadar büyük bir şefaatçi ve vesile oldu ki, şimdi de hayretteyim.  Çünkü birkaç gün sonra, gayet hilâf-ı me’mul bir surette, yayan gidilse bir senelik mesafede, tek başımla, Rusça bilmediğim halde firar ettim. Zaaf ve aczime binaen gelen inâyet-i İlâhiye ile harika bir surette kurtuldum. Tâ Varşova ve Avusturya’ya uğrayarak İstanbul’a kadar geldim ki, bu surette kolaylıkla kurtulmak pek harika olmuştu. (Yeni tanzim Lem’alar, 524) Burada Almanya ve Berlin gibi ülke ve şehirlerden bahsetmiyor. Zaten bu olayın bir “inâyet-i İlahiye” olduğunu belirterek teferruata girmiyor.

Bediüzzaman Hazretleri’nin Rus esareti dönüşü  yolculuk hikâyesi ile alakalı bir talebesinin  sorduğu “Rusya’dan nasıl kaçtın, Sibirya’dan nasıl kurtuldun ? sualine mukabil Bediüzzaman,  ‘Allah’ın inayetiyle kurtuldum artık gerisini karıştırma’ demiştir.”(Son  Şahitler 1, s. 60)

Bediüzzaman hazretlerinin Rus esareti yolculuğu akabinde İstanbul’a geldiği  haberini, Tan Gazetesi önemli bir haber olarak vermiştir. ( 8 Temmuz 1918)

Okunma Sayısı: 10706
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Bilâl TUNÇ

    13.3.2015 08:40:21

    DEĞERLİ İLGİLİLER: Her yazıda çeşitli sebeplerle sehivler olabilir.. Ama tek yazıda bu kadar yanlış hoş görü sınırlarına çok aşıyor.. Oradan-buradan mihenge vurulmamış alıntılar şeklindeki yazıya ciddî tenkidler yönelttik ama ne özür ne tashih yönünde bir cevap alamadık.. Bu kabîl yazıların Yeni Asya’nın îtibârına halel getireceği düşüncesindeyim.. Selâm ve selâmetle.. Bilâl TUNÇ

  • Bilâl TUNÇ

    11.3.2015 11:46:44

    *Kızılay adına Rusya'daki esir kamplarını gezen Yusuf [Akçura 1918 Mart sonlarında Kostroma esir kampına da gelir. (...) Akçura, "Kürd ulemâsından ve milis-i zâbitândan bir zât da köyün câmiinde ikāmet etmektedir" diye yazmaktadır. (Zaman İçinde Bedîüzzaman 2010, C. Canlı, Y.K. beysülen, s. 237-38)] Şâyet bu bilgiler doğru ise ve o milis subayı Bedîüzzamân ise firar hâdisesini Mart içerisinde olması da mümkün değil..

  • Bilâl TUNÇ

    11.3.2015 07:03:59

    Üstâd, Rusya'dan (Kostroma'dan) 15 Mart 1918'de firar atmiş olsa İstanbul'a 17/18 Hazâran'da ulaştığı belgelerin tesbîtinde olduğuna göre yolculuk süresi 2 ay, 25 gün değil, 3 ay, 2-3 gün olur.. Parmak hesâbı ile böyle çıkıyor!..

  • Bilâl TUNÇ

    22.2.2015 11:54:27

    "Bediüzzaman hazretlerinin Rus esareti yolculuğu akabinde İstanbul’a geldiği haberini, Tan Gazetesi önemli bir haber olarak vermiştir. (8 Temmuz 1918)" denilmiş.. Burada geçen, "8 Temmuz 1918 târihli TAN Gazetesi" imiş (!). Doğrusu haberin bu gazetede çıktığını (!) ilk duyuyorum.. Benim bildiğim belge, "TANÎN" Gazetesinin 25 Hazîran 1918 târihli sayısı idi.. İsimde iltibâs olmuş desek, târih de tutmuyor?

  • Sezai Mumcu

    17.2.2015 18:46:48

    Sarkta topgüllelerinin isabet edip hicbirsey yapamamasi ve 21 defa ölümcül zehirlemeleri yine inayet-i ilahi ile ta 23 Mart 1960'a kadar Ramazan'da (Safiilere göre 25.gecesi, Kadir Gecesinde vefatina kadar hifzetmesinden ötürü elfu elfi hamdolsun Rabimize!

  • Sezai Mumcu

    17.2.2015 18:46:35

    Sayin yazarimizi sectigi konudan dolayi tebrik ederim. Zira esaretten firar olayi gercekten cok büyük inayetlerle muhtesem kisa bir zaman zarfinda olmustur. Muhtelif kaynaklarlar birlestirildiginde Kosturma-Stalingrad(Sankt Petersburg)-Varsova- Berlin (Adlon Otelinde ikameti ve Almanlar tarafindan tanzim edilen Almanca seyahat belgesi ile) Sofya Istanbula avdet etmesi 2-3 ay gibi cok kisa bir zamanda oldugunu söyle ispatlayabilirim. Ikinci Dünya Savasinda Sibirya'da esaretten firar eden 5 kisilik Alman askerlerinden birinin oglu is arkadasim. Sohbetlerinde 5 askerle firar eden grubun iki seneden fazla bir zamanda saklanarak, türlü mesakkatlere katlanarak ancak Berlin'e sag kalan iki asker olarak ulusabildiklerini kiyaslarsak bizlerin de Elhamdulillahi haza min fadli Rabbi demeliyiz. Zira, müstakbelin dualariyla ve Risale-i Nurlarin hürmetine o inayet gerceklesmis diye yakinimiz var.

  • Bilâl TUNÇ

    17.2.2015 11:15:22

    Mustafa Bey, gayretinize hakikaten imreniyorum.. Ama tesbîtleriniz için ayni şeyi söyleyemeyeceğim.. M. Öztürkçü’nün bu yazıdaki rolünü anlayamadım, “dedi, demiş, miş, miş…”?... Aşağıdaki suâllerimin “belgeli” cevaplarını verirseniz sanırım istifâdeye medâr olur (nakil olmasın lutfen!..): -Esâret müddeti ne zaman ve nerede başlamış, ne kadar sürmüştür? -Üstâd firar ettiğinde Sibirya’da mı idi? -Esâret dönüşünü haber yapan Tanin’in târîhi kaçtır? -Kaynaklarda verilen bilgilerin doğruluğunu kontrol etmek yazarın mes’ûliyetine girmiyor mu?.. Selâmlar..

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı