"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Ders ve deney vasıtaları

Naci TEPİR
11 Ocak 2018, Perşembe
Ders konularının iyi ve tesirli olarak işlenmesinde ders ve deney araçlarının önemi inkâr edilemez.

Bu metot, genel olarak bütün dersler için geçerlidir. Hatta öyle konular vardır ki, ilgili ders veya deney vasıtasını ustalıklı kullanmadan konunun öğretilmesi ve kavratılması mümkün olamaz. O halde denilebilir ki, ders ve deney vasıtaları, ders konularının birer canlı ve kalıcı öğreticisidir. 

Ders vasıtaları da kendi aralarında, yalnız göze hitap eden; yalnız kulağa hitap eden; hem göze ve hem de kulağa hitap eden vasıtalar olarak çeşitlere ayrılır. 

Bunlar içerisinde de en tesirli olanı şüphesiz hem göze, hem de kulağa hitap eden ders vasıtalarıdır: 

1- Yalnız göze hitap eden ders vasıtaları; Çeşitli haritalar, plânlar, grafikler, resimler, tablolar, şekiller, tepegöz, sessiz filmler, sessiz slaytlar vesaire..

2- Yalnız kulağa hitap eden ders vasıtaları; Radyo, teyp, gramofon, müzik aletleri v.b. gibi.   

3- Hem göze, hem de kulağa hitap eden ders vasıtaları; görüntülü neşriyat, sesli filmler, sesli slaytlar, bilgisayarlar vesaire.. 

4- Deney vasıtaları; Genel olarak fen derslerinde kullanılan deney vasıtaları,  

5- Konularına göre canlı organizmalar, çeşitli aletler, makineler, vesaire..

Çeşitli kısımlara ayrılan ders ve deney vasıtalarını teker teker ele alıp, teferruatıyla incelemek, bir kitap kadar geniş olacağından, şimdilik sadece en tesirli ders vasıtalarından filmleri ele alalım:

Sesli filmler

Yukarıda da belirtildiği gibi, ders vasıtalarının en tesirli olanı, hem göze, hem de kulağa hitap edenleridir. Onun için sesli filmler, aynı zamanda göze ve kulağa hitap ettiği için, konuların kavratılmasında daha tesirlidir. Hatta denilebilir ki, en iyi ve geçerli ders vasıtası, sesli film ve film şeritleridir. Ayrıca, filmlerin yalnızca ders vasıtası olduğunu unutmamak gerekir. Yani, konuyla ilgili filmler, öğretmenin yerine geçmemelidir. Hem de boş zaman geçirmek veya eğlenmek için değil, dersin işlenişi sırasında, konunun iyice kavratılması için gösterilmelidir. Bununla birlikte, işlenecek konuyla ilgili daha faydalı bir vasıta veya tarz varsa, konu, onunla işlenmelidir.

Eğitici ve öğretici özelliği olan filmler, öğrencilere gösterilmeden önce mutlaka gözden geçirilmeli, Önce filmin bütünü gösterildikten sonra, icabında tamamı veya lüzumlu görülen kısımları tekrar gösterilir. 

Eğer gösterilen film sessiz ise, mutlaka açıklanmalı ve yazılar okunmalıdır. Bu okuma ve açıklamalar, yüksek sesle, bütün seyredenlerin duyacağı şekilde olmalıdır. Talebelerin filmi dikkatle seyredebilmeleri için, ara sıra filmin konusuyla ilgili sorular sorulmalı ve konu üzerindeki dikkatlerinin dağılmamasına çalışılmalıdır. Film devam ederken öğretmen, talebelerin görmesine mani olmayacak yerlerde durup, gereken izahatta bulunmalı ve bir çubukla uzaktan mühim gördüğü kısımları işaretlemelidir. Filmin seyri bittikten sonra da, konusunun özetlenmesi, icabında kritiğinin yapılması, hatta filmin konusuyla ilgili test uygulaması faydalı olur.

Okunma Sayısı: 553
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı