"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Eğitim idaresi - 2

Naci TEPİR
01 Şubat 2018, Perşembe
İdarenin Bir Parçası Olarak “Disiplin”

Herhangi bir müessese ve teşkilâtta, idareci statüsündekilerin disiplin konusundaki tesiri inkâr edilemez. Yani, idareci, maharetli ve tecrübeli ise, o müessese veya teşkilâtta disiplin hadisesine pek rastlanmaz. Bunun aksine, eğer idareci beceriksiz ise, o müessesede otorite boşluğu vardır. Dolayısıyla disiplin hadiseleri eksik olmaz. Bu ise müessesenin bütün faaliyetlerine menfi olarak tesir eder. 

Disiplinden Gaye nedir:

Disiplinin gayesi, bir düzeltme işidir. Yani, hemen cezaya başvurma işi değil. Son çare olarak ceza yönüne gidilebilir. Bunu yaparken de çok dikkatli ve ölçülü olmak gerekmektedir. Çünkü disiplin, fertlerin hal ve hareketlerini müsbet yönde geliştirmek için yapılan sistematik bir eğitimdir. Örnek bir idareci için disiplin konusunda mühim bir husus da, kararlılıktır. Yani, sözleriyle hareketlerinin birbiriyle uyumlu olmasıdır. Eğitim ve öğretimde olduğu gibi, aynı şekilde disiplin konusunda da talebenin zihni ve düşünce yapısı ile diğer şahsî hususiyetleri (ferdi farklılıkları) göz önünde bulundurulur. Başarısızlığının veya menfi hareketlerinin sebebi buna göre araştırılmalıdır. 

Öğretmen, herhangi bir talebenin tesirinde kalmamalı, verilen bir iş veya konunun, talebede alâka uyandırıp uyandırmadığını kontrol etmelidir. Başta ders olarak, bütün faaliyetlerde, gürültü ve patırtıya meydan vermemelidir. Çıkabilecek karışıklıkları engellemek için, kâfi derecede kaynak ve çalışma ortamı hazırlamalıdır. Dersle alâkalı çalışmaları veya ödevleri ceza olsun diye vermenin, hiçbir faydası olmayacağı gibi, talebelerde derse ve öğretmene karşı bir soğukluk meydana getirir. Bunun gibi, bir veya birkaç talebeye kızıp da, bütün sınıfa ceza vermek de çok hatalıdır. Böyle bir tatbikat, “Birinin hatası yüzünden, başkası cezalandırılamaz” mealindeki âyetin1 hükmüne de zıttır. 

Bütün disiplin hadiselerine karşı  müsbet metotlar tatbik edilir. Sebebi ne olursa olsun, talebeyle katiyen tartışmaya girilmemelidir. Ayrıca, talebelere karşı kötü bir dil kullanmak, onlarla lâubali, yani aşırı ölçüde senli benli olmak veya şakalaşmak da disiplin açısından doğru olmayan hareketlerdir.

Bir İdarecinin Disiplin konusunda dikkat etmesi gereken hususlar:

1. Talebelerde veya personelde görülebilecek herhangi bir hatanın, uygun bir zamanda ve uygun bir şekilde ikazla düzeltilmesine çalışılmalıdır. Bu hususta katiyen tartışmaya girmemelidir. 

2. Muhtemel menfi hadiselere karşı alınacak tedbirlerde acele davranmalı. 

3. Ceza verme halinde idareci, diğer alâkalıların da görüşlerini alarak, bütün hazırlıklarını tamamlar. 

Bu hazırlıklar da şu yol takip edilir: 

a) Araştırma ve inceleme; alâkalı görülen fertlerin ifadelerine müracaat edilerek, konuyla ilgili bütün bilgi ve belgeler toplanır.

b) Suçun açık olarak tesbit edilmesi; toplanan ifade, bilgi ve belgelerin tetkik edilmesiyle, suçun açık ve net olarak tesbit edilmesi şarttır.

c) Bundan sonra yapılacak en uygun iş, personel veya fertleri incitmek değil, kazandırmaktır. Eğer ceza gerekiyorsa, cezalandırılacak kişinin, verilecek cezayı hak ettiğine inanması  gerekir. Ayrıca, cezanın caydırıcı vasıfta olması da mühimdir.

Örnek bir idareci, şu hatalardan da sakınmaya gayret gösterir:

1. Ferdi, başkalarının yanında tenkit etmek veya azarlamak. Bu onur kırıcı bir tutumdur. İdareciye karşı kin beslemeye, sağda solda hakkında dedikodulara, gıybete yol açabilir. Bu hal idareciyi yıpratır ve otoritesini zedeler. Ayrıca, personelin ikiyüzlü ve riyakâr davranmasına da sebep olabilir.

2. Fertlere karşı farklı muamelelerde bulunmak. Bu tutum da emniyet duygusunu önemli ölçüde sarsar. Ayrıca, fertlerin yalnız idareciye karşı değil, birbirlerine  karşı da ikiyüzlü, yalancı ve riyakâr davranmalarına sebep olabilir.

3. Gereken araştırma ve tesbiti yapmadan ceza yoluna gitmek. Bu da suçu teşkil eden asıl sebeplerin ve bazen de asıl suçluların bulunmasını engeller. Dolayısıyla bu tür cezalar, kalıcı bir çözüm getiremeyeceği gibi, daha çok zararları olabilir. 

Zamanında ele alınmayan  disiplin hadiseleri, gittikçe kronikleşerek içinden çıkılamayacak kadar büyük problemlere sebep olabilir. 

NOT: 3 Şubat Cumartesi saat 14’de Yeni Asya Vakfında saat 14’de Şükrü Bulut “Bediüzzaman’a Göre Avrupa Telâkkisi” konusunda bir seminer verecektir.

Dipnot:[¹] İsra Sûresi 15; Fatır Sûresi,18; Zümer Sûresi,7; En’âm Sûresi,164. 

 

Okunma Sayısı: 1127
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı