İnsanlık tarihinde çocuklar ve çocuk eğitimiyle alâkalı herşey bilimle ve bilimsel olarak öğrenilmemiş ve öğretilmemiştir.
Örfün, âdetin, geleneğin, göreneğin ve tecrübelerin çocuk eğitiminde yeri ve önemi büyüktür.
Anne-baba ve öğretmenler, aile fertleri ve yakın akrabalarla, çevre faktörlerini oluşturan fertlerle, ilim adamları çocuk eğitimi nedir ve nasıldır diye direkt veya dolaylı olarak eğitim alabilirler, öğrenebilirler. Ama çocuk eğitimi yalnız buna bağlıdır ve bunlarla olabilir demek zordur.
Ancak bugün de görüyoruz ve yaşıyoruz ki, dün ilmin söylediğini bugün yine ilim tersine söylüyor. Demek ki ilmin terakkisi ve zamana bağlı faktörlerin hepsi çocuk eğitimi noktasından bir tekâmül ve terakki kanununa bağlıdır. O zaman yalnızca ilmî umdelerle çocuk eğitimini ifade edemiyoruz.
Kazanılmış her türlü tecrübe ve kâmil yol ve yöntemler çocuk eğitiminde uygulanabilirlik açısından başı çekmektedir. Örfün, an’anenin, gelenek ve göreneklerin de yalnız anne-baba ve öğretmenleri değil de çocukları da bizatihi yönlendirdiği unutulmamalıdır. İnsanlığın ve toplumun gelenek ve görenekleri; belki ilmî gerçeklerin de eğitim ve öğretilmesinde en etkin ve tesirli rolü oynadıkları hiç akıldan çıkarılmamalıdır.
Demek ki, çocuk terbiyesi, eğitimi; örfî kurallar, gelenekler ve ilmî gerçeklerin el ele vermesiyle elde edilen öğretim ve eğitim metodlarını birlikte ifade ederler.
Her halde her şey ilimle olmadığı gibi, her şeyde örf, an’ane ve gelenek de değildir. Bugün çocuk eğitiminde elle en yüksekte tutulan, yüz sene önce belki en aşağı idi. Şimdi de istikbale ait terbiye metodları noktasından kurallar, kaideler, düsturlar ve prensipler hayal olduğu gibi.
Geçmiş zamanın gelenekleri içinde yaşadığımız hayatın iklimine bağlı olarak uygulanabildiği gibi; çocuklar için gelecek zamanın hayatlarına dair de şimdiki zamanın tecrübe ve uygulamalarına ışık tutacak ve sadece hayalen değil belki hem ilmi hem de örfî ve an’anevî olarak faydalı olabilecek tecrübeleri, uygulamaya sokabilecektir.
Birbirini destekleyen ve tamamlayan ilmî ve örfî her davranış ve uygulama faaliyeti daima çocuklarımızın faydasına olacaktır.