"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Çocuk ve kâinatta; kudretin varlığı ve çalışması

Rifat OKYAY
11 Ocak 2019, Cuma
Çocuk kendisine her zaman ve şartlarda bir bilgiyi, bir davranışı öğretmeye çalışmak için gayret edenleri gördükçe öğrenmeye cesareti gelir ve kendisini ebeveynin, öğretmenlerin ve her türlü tesir altında kalacağı çevre faktörlerinin maharetlerine hiç itiraz etmeden bırakır.

Yaşadığı odasını, evini, mahallesini, okulunu ve şehrini çocukça öğrenmesi demek; her birinin manalarını değil de görsel olarak ifade ettiklerini idrak etmesi demek oluyor. 

Havayı, suyu, güneşi ve canlı cansız bütün varlıkları içinde yaşadığı aile, sokak, mahalle ve şehir olarak benimsemesi ve kendi kendine ifade edebilmesi; her birinde bir yapıcı, yaratıcı, usta ve sahibin bulunması gerektiğini anlamasıyla olabilir.

Kendi odasını sahiplendiğinde, evinin, ailesi tarafından sahiplenildiğini gördüğü gibi mahallenin ve şehrin komşularınca ve diğer vatandaşlarca sahiplendiğini görür. Buralardaki işleyişe, faaliyetlere muhakkak bir şekilde iyelik, aidiyet vermek zorunda kalır. Anlar ki hiçbir sahiplenme başıboş bir şekilde ve failsiz, yapan birileri olmadan gerçekleşmiyor.

Çocuğa kıyaslama yoluyla ülkesi, vatanı, memleketi bu şekilde anlatılırsa; çocuksu aklına ve zihnine koca dünyayı, semayı, yıldızları, güneşi, galaksileri ve topyekûn kâinatı anlatmak mümkün olur. Bu mümkînat içerisinde bütün bu mahalleri, yerleri ve varlık âleminde görülen her şeyi yoktan var eden, çekip çeviren, faaliyette bulunduran ve bir düzen ve intizam dairesinde vücudlarını, hayatlarını devam ettirebilen herşeyin bir yaratıcı, yapıcı, idare ve devam ettirici olan; tek bir ve kudretli olan Allah’ın varlığını anlar, kabul eder ve teslim olur.

Şu var ki kâinatı ve kâinatın idare, tedbir ve yaratılışındaki Cenab-ı Hakk’ın kuvvet ve kudreti kıyaslamalarla küçükten büyüğe doğru çocuğun ihtiyaçlarının ve öğrendiklerinin sıralamaları atlanmadan ve teenni ile yavaş yavaş, kademeli ve izahlı, ispatlı olarak yapılabilmelidir.

Kudretin tecellilerinin çocuk üzerindeki en büyük tesiri ve anlaşılması; çocuğun zihninde bütün bunların meraklarını uyandırarak öğretilmesinde ve terbiyesinde yatmaktadır.

Okunma Sayısı: 1035
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı