"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Tesbihatın önemi

Rüstem GARZANLI
31 Temmuz 2016, Pazar
Mü’minin, namazdan sonra yaptığı tesbihat bir ibadettir. Meselâ “Sübhanallah”, “Elhamdülillah” ve “Allahü Ekber” gibi mübârek kelimelerle otuz üçer defa Allah’ı tesbih ve senâ ederek, hem bu duâ ile âcizliğini ve ihtiyaçlarını, hem de salâvatlarla da Efendimiz’e (asm) muhabbet ve selâm gönderilerek onun şefaatini dilemiş olur.

Namazın tesbihatında otuz üçer kere söylenen bu mübarek sözler birer manevî kilit gibidirler. Meselâ rastgele bir anahtarla kilit açılmaz, ancak o kilidin şifresine uygun bir anahtarla açılabilir. Her bir e-mailin şifresi gibi, diyelim otuz üç harfli bir şifre olursa, bir harf noksan veya fazlası ile yazılırsa e- mail kutusuna girilemez. Böylece bazı İlâhî sırların açılabilmesi için de belirli sayıda tesbih gerekiyor. Hikmet-i İlâhiye öyle murad etmiş. Sehven sayı hakkında bir yanılgıya girilirse de inşallah anahtar kilide uyar, maksat hâsıl olur.

Zaten ibâdetin sebebi de Allah’ın rızasını kazanmaktır. Cenâb-ı Allah Kur’ân’ı Âzîmüşşan’da mealen şöyle buyurmuş: “Namazı kıldıktan sonra; ayaktayken, otururken ve yan yatarken Allâh’ı anın.”1

Peygamberimiz’de (asm): “Allah’ın celâlinden zikrettiğiniz tesbih (Sübhanallah), tehlil (Lâ ilahe illallah) ve tahmid (elhamdülillah) cümleleri Arş’ın etrafında dönüp dururlar. Onlar tıpkı arı oğlu uğultusu gibi uğultu çıkararak, sahiplerini andırırlar. Sizden biri, Arş’ın civarında kendisini andırtan birisinin olmasından hoşlanmaz mı?” buyurmuştur. 2

Bediüzzaman: “Namazdan sonraki tesbihatlar tarikat-ı Muhammediyedir (asm) ve Velâyet-i Ahmediyenin (asm) evradıdır. Bu sebeple ehemmiyeti büyüktür” buyurmuşlar.3

Cemaatle kılınan namaz, yalnız başına kılınan namazdan yirmi yedi kat sevap kazandırdığı gibi; namazdan sonra cemaatin yaptığı tesbihat ve duâ da semaya kaldırılan eller, bir nevi iştirak-i a’mal-i uhreviye hükmüne geçer. Böylece toplu yapılan duâların kabule karin olacağı Allah’tan ümitle beklenmektedir.

Meselâ sabah ve akşam namazı tesbihatında “Allahumme ecirna minennar” denildiği zaman “na” biz manasındadır. Yani “Allah’ım hepimizi ateşten kurtar.” Duâ ne kadar geniş kapsamlı olursa o kadar sevabı fazla olur. İştirak-ı a’mal-i uhreviye cihetiyle de her cemaat kendi şeyhine, üstadına ve arkadaşlarına ismen duâda bulunarak, cemaatinin duâsına ortak olabilir. Meselâ her Nur Talebesi yapacağı duâda Üstadını ve Nur Talebelerini düşünerek duâsına dahil ederse; diğer talebelerin de yapacakları duâlara, iştirak-i a’mal-i ühreviye cihetiyle ortak olmuş olur. Çünkü Risale-i Nur Talebesi olma şartlarından bir tanesi de ta’dil-i erkân ile namazı kılmak ve arkasındaki tesbihat ile namazını güçlendirmesi gerekir.

“…tesbihat eden milyonlar mü’minler cemaatı arasına manen girer, onlarla beraber söyler. Hatta daha ileri gitse bütün zaman ve mekânlardaki mü’minlerle beraber olarak, ortada Resûl-i Ekrem (asm) sağında enbiyalar, solunda evliyalar ve bütün mü’minler beraber tesbihat edebilir.” 4,

Duânın umman denizinden istifade etmek isteyen, namazın arkasındaki tesbihatı huşu içinde yapsın ve manen Enbiyalar, evliyalar ve mü’minlerin meclisine girerek duâlarına icabet etsin…

Dipnotlar:

1- Nisa/103.

2- Ebu Dâvud, Salât 184).

3- Kastamonu Lâhikası.

4- Emirdağ Lâhikası.

Okunma Sayısı: 10494
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı