Peygamberlerin bile zayıf damarları yoklanmış.
Yusuf (as), Züleyha ile; Muhammed (asm), makam, şöhret, pa- ra, hissiyatı tatmin gibi cazip tekliflerle; asır mücedditleri farklı zaaf unsurlarıyla imtihana tabi tutulmuş.
Tabiî onların ortaya koydukları Peygamberi duruş bütün insanlığa bir örnek olmuştur. Yusuf (as), bir an bile nefsi ile baş başa kalmamak için, Rabbine sığınmış. Muhammed (asm), bir elime ayı, diğer elime güneşi verseniz, beni hak dâvâsından vazgeçiremezsiniz diyerek, yüksek irade göstermişlerdir.
Asır mücedditleri, aynı peygamberî ahlâkı cebbar yönetimlerin tekliflerine karşı, beş para ehemmiyet vermeyerek fiilen ifade etmişlerdir.
Yaşadığımız kıyamet asrı, zayıf damarların en çok istimal edildiği bir asır.
İnsandaki bu imtihan vesilesi olan potansiyel meyiller müsbete kanalize edildiğinde terakki, edilmediğinde tedenni başlar.
Bundandır ki, âkıl insanlar kaygan zeminlerden uzak durmuşlardır. Hara- ma yaklaşmama emri, zeminin tehlikesinden dolayıdır. Bediüzzaman’ın siya- sî zeminler için, hakikî siyasetçi dindar, hakikî dindar da siyasetçi olamaz kaydı, o zeminlerin yalana fazla revaç verdiğindendir.
Yüksek makamlardaki za- yıf karakterler bu zaafların etkisindedirler.
Zayıf damarlarla kaybetmemenin yolu, güçlü imanla, sağlam irade ile tedbir almaktır. Tedbirsiz insanın avlanması kaçınılmazdır. Zındıka komiteleri önce insanın zayıf damarını keşfeder, oradan onu avlar.
Zayıf insanların, zaafı olan noktada hayır deme cesareti ve iradesi güçtür. Yüksek makamlarda basit tavır ve tutumlu zayıf insanlar varsa, bu bir avlanmanın sonucudur.
Onların oralarda bir varlık göstermesi imkânsızlaşır. Bu çok yüksek makamlar da olabilir.
Oysa yürekli, cesaretli, adaletli, özgüveni yüksek insanlarla çalışmak çalışanı da güçlendiren muhteşem bir şeydir.
Halk yönetimleri için de durum aynıdır. Şahsiyetli yöneticilere ihtiyaç duymak önemlidir. Arz, taleple gelişir. Adaletli ol- mak kabul görür ve takdir edilir, tercih edilirse elbette adaletli, demokrat insanların sayıları artar. Yalakalar, yalancılar, ikiyüzlüler, dalkavuklar ilerlese o zaman dürüst insanlar küser ve kenara çekilirler. Toplum kendi sonunu hazırlar. Lâyık olduklarınızla yönetilmek bir adalet unsurudur.
Zaafları olan insanların zayıf damarlarından yararlanmak ne kötü bir yararlanmaktır. Çünkü bu zayıf damarların ilk zarar vereceği kişi de yine o damarlardan yararlananlar olacaktır. Etme bulma dünyası…
Kimsenin zayıf damarlarından yararlanmayın. Adı üstünde zayıf damar, önce o damardan yararlananların başında patlar.
Erdemli insanlar topluluğu oluşturmanın yolu, erdemli insanları saygın tutmaktır. İnsan içinde olduğu topluluğun ahlâkıyla ahlâklanır. Çevrenizde ne kadar erdemli insan varsa, siz de o kadar erdemlisinizdir. Bu çevre önce ailedir. Onun için ebeveyn evlâtlarının zayıf noktalarını bilip ona uygun tedbirler almak vazifeleridir.
Zaafı olmayan insan yoktur, zaafı terbiye olmamış insan vardır. Zaaf kanalize edilirse yükselmeye vesiledir. Zaaflar düşüşün değil, yükselişin vesilesi olmalıdır.