"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Eğitim ve öğretimde gerekli hususlar

Selahattin KONYALIOĞLU
02 Mart 2017, Perşembe
Öğretim ve eğitimde insanlık için gerekli maddî ve manevî bilgileri elde etme kâinatta yaratılan varlıkların yıllara, mevsimlere göre devamlı değişmelerin, atomdan gezegenlere kadar herşeyde Allah’ın isim ve sıfatlarının yansımalarını, ayinelerini tecellilerinden okuyarak öğrenerek imanların taklidi halden takvaya doğru tekâmülünü sağlama yönünden gayret göstermektir.

Eğitimde öğrenilen bilgiler doğrultusunda hareket etme, davranışlarıyla gösterme, tatbik etme, gerçeklerle idealler arasındaki en makul dengeyi iyi kurup başkalarıyla münasebetlerini müsbet bir şekilde sürdürme, insanlığa hizmeti dâvâ edinmek bildiklerini davranışlarıyla da alışkanlık haline getirmektir. 

Gerçek eğitimci şu hususlara bağlı olmalıdır.

1. Zamanını iyi değerlendirerek her türlü ilmî, dinî, içtimaî, tarihî ve kültürel bilgilerini genişletip yeni ilerleme ve gelişmelerden istifade etme azminde olmalıdır.

2. Vatana millete faydalı, kutsal değerlere saygılı, yapacağı ıslâhatlarda da objektif ölçüler içinde olmayı gaye edilmelidir.

3. Dünya ile ahiret arasındaki dengeyi iyi kurabilen, manaya bağlı maddeyi mananın hizmetinde kullanan, hakikatleri delilleri ile asrın anlayışı istikametinde güzel sözlerle, tatlı öğütlerle, akıllara ve gönüllere hitap ederek ikna yollarını arayan ikinci ayrıştırıcı değil kucaklayıcı olup her zaman çekici tatlı üslûpla hücum tarzından uzak olmalıdır. 

4. Din ilimleriyle müsbet ilimleri mezc ederek birleştiren ilimle imanı kol kola yürüten, kaderde kıvançla tasada bir, millî beraberlik ve beraberlik, hürriyet, adalet, dayanışma hak ve hukukun, demokrasinin asgarî müştereklerine önem vererek her türlü yıkıcı, bozguncu kuvvete dayanan zararlı akımlardan uzak olmalıdırlar. 

5. Daima kalemle, ilimle, fikirle meşgul olup dahilde isyanın, kuvvet kullanmanın, silâhın harekete karşı yurt savunmasında, dahilde de asayiş ve emniyetin sağlanmasında etkili kimseler tarafından gerektiğinde kullanılabilir. Yıkmak kolay yapmak zor olduğundan yıkıcılığa, bozgunculara, anarşiye darbeciye karşı olup müsbet davranışlar içinde bulunmalıdır. 

6. Milletin değerlerine, örf ve adetlerine, toplumun değer yargılarına, ahlâkî hususiyetlerine meziyetlerine bağlı ve saygılı olmalıdır. Yabancılara da gayrimüslimlere de hoşgörü ile müsamaha anlayışıyla bakmalıdır. Zira medenilere galebe ikna iledir. Söz anlamayan vahşiler gibi hareket etmek 20. yüzyıl eğitimcisi gerçekçiliğe uymadığını bilmelidir. Bu anlayış idraki ile gelecekte ilim ve fennin hakim olacağını şuurunda olmalıdır.

7. Cumhuriyet, bayrak, misak-ı millî sınırları, İstiklâl Marşı ve dinî esaslar; bu beş temel hususun değiştirilmesinde hiç kimse konuşamaz. Şu husus iyi bilinmelidir, “Eski hal muhal ya yeni hal ya izmihlal...” Bediüzzaman’ın deyişiyle eski zamanda yaşamadığımızın idraki içinde olmalıyız. Beş temel hususun dışında hiçbir konu olmamalıdır. Herkes usûlüne uygun kimseye hakaret ve taciz etmeyerek gerçek deliller istikametinde, hürriyet ortamında rahatlıkla konuşabilmelidir. Kafa ve gönüllerde muhtemel olan istifhamlar kalmamalı, giderilmelidir. Eğitimci hoşgörü ilim atmosferi içinde meseleler hakkında fikirlerini açıkça beyan edebilmelidir. 

8. Ulvî duygulara yüce ideallere, hedeflere sahip olmalı gerçeklerle idealler arasındaki köprüyü iyi kurabilmeli, hayaller içinde boğulmamalıdır. İfrat ve tefritten abartı ve hayalden uzak mutedil, vasat orta yolu takip eden milleti millet yapan hasletlerde aslî hususlarda asla tavizkâr olunmamalı. Bu inançla, Said Nursî’nin “Tek bir şahıs dahi küçük bir millettir.” görüşünün idrakinde olmalıdır.

9. Eğitimci hürriyetçi, demokrasi taraftarı, darbecilerin karşısında olmalı; bütün ihtilâlcilerin gericilik olduğuna inanıp karşı olduğunu gerektiğinde ihsas ettirmelidir. Çünkü demokrasi milletin kendi kendisini idaresidir. Faziletli insanların rejimidir. Egemenliğin millette olmasıdır. Millet hâkimiyetidir. Hiçbir kişi veya zümrenin üstünlüğü yoktur. Onun için birkaç kişi veya zümrenin demokrasiye karşı darbe yapıp insanları silâh kuvveti kullanarak zorbalıkla milletin başına geçmeye hakkının olmadığının bilinmesi toplumun bütün kesimlerine yerleştirilmesi gerekmektedir. Sandığa sahip olunmalı demokrasilerde millet istediğini çıkarıp istediğini reyleriyle indirme yetkisine sahiptir. Zorbalığa her türlü baskılara karşı hürriyet taraftarı olup seçimden asla vazgeçilmemelidir. Daima çok seslilik, çoğulculuk taraftarı olup hoşgörülü, müsamahalı, toleranslı, fikir taraftarı olup devleti ele geçirme hastalığına meydan verilmeden farklı görüşlere karşı daima saygılı davranılmalıdır. Demokrasinin asgarî müşterekinde birleşilmelidir.  

10. Bediüzzaman’ın, “Her dediğimiz doğru olmalı, her doğruyu da söylemem doğru değildir.” görüşüyle her doğruyu da kırmadan incitmeden hakaret etmeden yeri ve zamanına uygun münasip tarzda üslûba da riayet ederek söylemektir. Aristo, “konuşma san’atını bilen düşündüklerinin hepsini söylemez, söylediklerini de düşünür de söyler” metoduyla görevimizin idraki içinde asılda metanet, sebat, istikamet, sadâkat, dayanışma ve nezaket, yapıcı, sevindirici ve kolaylaştırıcı olmalıyız. 

11. Eğitimci muhatabının seviyesine göre hitap ederek, tedrici metod takip ederek yapabildiğini yapmalı yapamadığını yapma azim ve kararlılığında olmalı. Bir şey bütün bütün elde edilmezse tamamen terk edilemez kaidesince çalışmalarını sebatla azimle sürdürmelidir. Bir mevzuyu akıllara gönüllere güzel sözlerle ikna edici, idrak edici, izah edici hücum tarzına karşı sıkıntı veren üslûptan uzak hitap etmenin gayreti içinde olmalıdır. 

12. “Kusursuz arkadaş arayan dostsuz kalır.”, “Güzel gören güzel düşünür güzel düşünen hayatından lezzet alır” ölçüleriyle insanlar mesai arkadaşlarının güzel yönlerini görmeye çalışmalı karşılıklı sevgi, muhabbet, saygı, hürmet duyguları içinde olmalıdır. Zira çevresi ile normal münasebetleri sürdüremeyenler gerçek idare ve dâvâ adamı olamazlar. 

13. Eğitimci iyi niyetle meslektaşlarından istifade etmeli. Müsbet manada fikir alış verişinde bulunmalı, aktif siyasetten ve taraftarlıktan uzak yapıcı olup itici ayrıştırıcı, bozguncu, yıkıcı müsbet olmayan hususlarda birleştirici, bütünleştirici sohbetlerde bulunmalı. Bizlerin manevî nefs-i cihadın önemi üzerinde tahşidatın gerekliliği Peygamberimizin (asm) Bedir Savaşı’ndan dönerken “küçük cihaddan büyük cihada” bunun da nefsî cihadın büyük cihad olduğunu buyurmasının esas alınması gibi, “Nefsî tefekkürde tafsilatlı, afakî tefekkürde icmali yaparsak bizler vahdette aksi halde kesret fikrimizi dağıtır. Enaniyet kalınlaşır, gaflet kuvvet bulması gibi Peygamberimizin (asm) “İstişare eden pişman olmaz” prensibi ile gerektiğinde meslektaşları ve istişare edip ona göre hareket etmeliyiz. 

14. Eğitimci makam, mevki, şöhret ve gururdan uzak cesur kararlı makamların geçici olduğunun idraki içinde, gerektiğinde makamı hizmet içinde kullanıp mevkiinin vakar ve ciddiyetini muhafaza etmeli. Peşin fikirlerden uzak olup tecrübelerden istifade ederek kendisini daima yenilemelidir. Kendisini geliştirme hususlarında ihtiyaçlı olduğunu bilmelidir. 

15. Kıyamete kadar bu Cennet gibi güzel vatanımızda birlik ve beraberlik içinde demokrasinin asgarî müştereki içinde bir olup medeniyetimizin zirvesine çıkacağımızın ümidini gönüllerimizde dimağlarımıza yerleştirmeliyiz. Aydınlık gelecek için hepimize görevler düşmektedir. Azimle ve sebatla müsbet çalışmalara devam edelim. Milletimizin birliği düzenliği niyazlar ediyorum. 

Şu istikbalde en gür seda İslâm’ın, Kur’ân’ın sedası olacaktır. 

Okunma Sayısı: 1605
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı