"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Âhirzamanı yorumlamak ilimle olur

Süleyman KÖSMENE
01 Kasım 2016, Salı 19:05
Âdem Bey: “Ahir zamanla ilgili olarak, Hazret-i İsa’nın nüzulü, Hazret-i Mehdî’nin zuhuru, Deccalın hurucu gibi rivayetler sahih değil midir? Sahihse bu konu neden inkâr ediliyor?”

İMAN BİR İMTİHANDIR

Hazret-i Mehdî’nin zuhuru, Deccalın hurucu, Hazret-i İsa’nın nüzulü, dabbetü’l-arzın ve ye’cüc ve me’cücün çıkması gibi ahir zamanda meydana gelecek vakıalarla ilgili rivayetlerin içinde zayıfları olmakla beraber, elbette sahihleri de bulunuyor. Fakat hadisleri doğru yorumlamak şarttır. Bu da ilimsiz ve ehliyetsiz olacak bir iş değildir.   Peygamber Efendimiz (asm) ahir zamanla ilgili bilgileri örtülü ve müteşabih bir üslupla vermiştir. Bunun hikmetini Bediüzzaman Hazretleri beş noktada açıklıyor.  

Bu noktalar özetle şöyledir:

Birinci Nokta: İman bir imtihandır. Gaybi haberlerin perdeli bir üslupla verilmesi, imtihan sırrını örselememek içindir.  

TEMSİLLERİ HAKİKAT ZANNETMEMELİ

İkinci Nokta: Allah tarafından bildirilen gaybî haberleri Hazret-i Peygamber (asm) teklif sırrına uygun biçimde temsillerle bildirmiştir. Bu tür hadisleri doğru yorumlamak için belagat, mecaz ve edebiyat kaidelerini bilmek gerekir.

Meselâ, bir gün derin bir gürültü işitildi. Hazret-i Peygamber (asm):  “Yetmiş seneden beri Cehennem tarafına yuvarlanan bir taş, bu dakikada Cehennem dibine düştü” buyurdu. Bundan beş altı dakika sonra, yetmiş yaşındaki meşhur münafığın öldüğü haberi geldi. Böylece, Hz. Peygamber’in (asm) sözü doğru anlaşılmış oldu.  

TEŞBİHLERİ İYİ OKUMALI

Üçüncü Nokta: Teşbihler ve temsiller suretinde rivayet edilen bir kısım hadisler, zamanla halkın dilinde hakikat manası ile anlaşılmaya başlıyor. Bundan dolayı yanlış yorumlanıyor, yorumlar gerçeğe uygun düşmüyor. Hadis zayıf zannediliyor. 

Meselâ, “Dünya öküz ve balık üzerindedir.” Hadisi,  yeryüzüne nezaret etmekle görevli öküz ve balık namında iki melâikeye işaret ettiği halde; zamanla halkın dilinde gerçek öküz ve balık şeklinde yanlış anlaşılmış ve bu nedenle hadise ilişilmiştir.  

GAYBÎ HABERLER AÇIK İFADELERLE BİLDİRİLMEZ

Dördüncü Nokta: Gelecek haberleri zaten açık ifadelerle bildirilmiyor. Ecel, ölüm ve kıyamet saati bu nedenle hep gizli bırakılmıştır. Çünkü eğer kıyamet vakti bilinseydi, ilk çağlar ve orta çağlar âhiret fikrinden uzak ve vurdumduymaz olacaktı, son asra yaklaşıldığında ise korkunç bir dehşet yaşanacaktı. Bu durum ise imtihan sırrına zarar verecekti.  

Diğer yandan gaybî haberlerin açık ifadelerle bildirilmesi teklif sırrına uygun düşmeyecek ve hür irade ile iman etme hikmetini bozacaktı. Bundan dolayı gaybî olaylar gizli bırakılıyor, açıkça hakikati bildirilmiyor. Herkes her vakit hem ecelini bekliyor, hem de uzun bir ömür yaşayacağını düşünüyor. Böylece hem korkusunu, hem de ümidini muhafaza ediyor; hem dünyaya, hem de âhirete çalışabiliyor.  Keza her asırda hem kıyametin kopacağından korkuyor, hem de dünyanın devamını düşünerek ve dünyanın faniliğini bilerek baki hayata çalışıyor.  

İşte âhiret hayatı iman alanına girdiğinden yoruma ihtiyaç bırakmayacak ölçüde açıkça haber verilmiş olmasına rağmen; dünya ile ilgili haberler imtihan sırrını koruma gereği ile açıkça bildirilmemiş, kapalı ve perdeli bildirilmiştir. Bu nedenle perdeleri doğru biçimde açmak zorunludur. Yoksa doğru yorumlanmış olmaz. 

RAVİ TEFSİRLERİ YANLIŞ DÜŞEBİLİYOR

Beşinci Nokta: Ravi tefsirlerindeki hatalar görülmeli, hadislerin teşbihleri doğru açılmalıdır. Meselâ deccalın komitesinin büyüklüğünü ve icraatının dehşetini haber veren hadisler, deccalın şahsının ve cüssesinin büyüklüğü tarzında anlaşılmıştır.   Oysa deccalın şahsını bir mikrop bile, bir nezle bile öldürebilir. Bu tür hadisleri tefsir eden raviler şahs-ı manevîyi şahıs olarak düşünmüşler; bu nedenle deccal adına müthiş bir ucube ortaya çıkmıştır.1

GÜNÜN DUASI

Ey korunmak isteyenleri koruyan! Ey kendisine iltica edenleri himaye eden! Ey dünyanın ve ahretin zor geçitlerinden dile kullarını muhafaza eden Allah’ım! Ahir zaman fitnesinden, deccal ve süfyan şerrinden, şeytanın ve nefsin belasından Sana sığınırız. Bizi muhafaza eyle! Âmin.

Dipnot: 1 Şuâlar, s. 498-501

Bediüzzaman Said Nursi ve Risale-i Nur ile ilgili önemli makaleler:

Aklına sığışmıyor diye hadisi inkâr etme

Bediüzzaman Said Nursî, mânâsı açık olmayan, anlaşılması için tefsir ve tevile ihtiyaç gösteren müteşabih hadisleri aklına sığıştıramadığı için hemen “mevzu” diyerek inkâr edenleri Risale-i Nur’da “hadis usûlü”ne dair verdiği önemli ölçülerle ikaz ediyor.

Kıyamet alâmetleri, Mehdi ve Deccal’le ilgili hadislerin makul izahlarını ortaya koyduğu Beşinci Şua isimli eseri için ise, Müslümanları ve özellikle de ilim ehlini, hadis-i şerifleri inkârdan ve imanî şüphelerden kurtarmak maksadıyla kaleme aldığını söylüyor.

RİSALE-İ NUR, O HADİSLERİN TEVİLİNİ KUR’ÂN’IN FEYZİYLE GÖSTERMİŞ

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/risale-i-nur-dan/aklina-sigismiyor-diye-hadisi-inkar-etme_413715

Karl Marx’ın saltanatını yıkan adam: Bediüzzaman Said Nursî

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/atilla-yilmaz/karl-marx-in-saltanatini-yikan-adam-bediuzzaman-said-nursi_412956

Risâle-i Nur nasıl bir tefsirdir?

Müellif-i Muhterem Bediüzzaman Said Nursî’nin de ifadesiyle “Risale-i Nur, Kur’ân’ın hakikî bir tefsiri ve hakikatinin bir tercümanı ve meselelerinin bürhanıdır.”1

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/abdullah-nursoz/risale-i-nur-nasil-bir-tefsirdir_411003

Risale-i Nur’da iman âyetlerinin tefsiri

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/suleyman-kosmene/risale-i-nur-da-iman-ayetlerinin-tefsiri_412367

Risale-i Nur, neden bu asra bakan bir tefsirdir?

Risale-i Nur eserleri, muhtevası, telif ediliş tarzı, dili ve düzeni itibariyle diğer İslâmî eser ve tefsirlerden farklıdır.

Zira asrın yaralarına tiryaklar sunan, dinsizlik cereyanlarına karşı delil ve ispat metodunu kullanarak çağın tereddüt ve şüphelerini bertaraf eden; isyanlara, zulümlere ve toplumda meydana gelen kargaşa ve problemlere karşı İslâmî, imanî hakikatler eşliğinde çözümler sunan bir devalar manzumesidir. 

Devamını okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/seyma-turkan/risale-i-nur-neden-bu-asra-bakan-bir-tefsirdir_409998

Müceddid kime denir ve son asrın müceddidi kimdir?

Müceddidin kelime manası yenileyen demektedir.

Sahih hadislerle bildirilen her asrın başında dinin hakikatlerini o devrin ihtiyacına göre ders vermek üzere Peygamber Efendimiz’in (asm) varisi olan bir zatın dinin esaslarına, hükümlerine ve ehl-i sünnet ve’l- cemaate göre irşad vazifesini hakkıyla yerine getirmesiyle aldığı bir sıfattır.

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/seyma-turkan/muceddid-kime-denir-ve-son-asrin-muceddidi-kimdir_410427

Ümmetin Yıldızları, Peygamber varisleri: Müceddidler silsilesi ve Bediüzzaman

Peygamber Efendimiz Aleyhissalatu Vesselamın 'Alimler Peygamberlerin varisleridirler' ifade buyurdukları ulvi, veciz hakikat doğrultusunda ümmetin yıldızları olan Alimler, Evliyalar ve nurani bir silsile olan Müceddidlerin hayatlarının her anı bir ders niteliğinde adeta...

Bediüzzaman'ın hakikatli veciz ifadelerinde, müceddidlik vazifesini ve asırlara göre Asr-ı Saadet'ten gelen Nurun başka başka yaralara tedavi olacak şekilde yansıtıldığı ve ahirzamanda Risale-i Nurun öncelikli söz sahibi olarak İslam davasının nurani bir bürhanı ve son derece önemli bir dava vekili olduğu hakikati vurgulanmıştır.

Mehmet Ali Kaya'nın Müceddidlik konusu ile ilgili olarak kaleme aldığı kapsamlı makalesini istifadenize sunuyoruz.

Okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/gundem/ummetin-yildizlari-peygamber-varisleri-muceddidler-silsilesi-ve-bediuzzaman_363660

Asrı tanımak, asrın müceddidini tanımakla mümkündür

‘Doğru İslâmiyet nasıl yaşanır?’ın bu asırdaki pratiği, Said Nursî’dir. O, ‘padişahlık, tek parti ve cumhuriyet’i aynı anda yaşamış çağın şahididir. Dolayısıyla bu dönemlerle ilgili önce şahit bir dinlenmelidir.

Devamını okumak için tıklayınız:

http://www.yeniasya.com.tr/sebahattin-yasar/asri-tanimak-asrin-muceddidini-tanimakla-mumkundur_392097

Etiketler: bediüzzaman, ahir zaman
Okunma Sayısı: 6437
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • SAİD HAKTAN

    1.11.2016 11:04:45

    ALLAH cc razı olsun Süleyman hoca...Risale-i nurun katiibi olamaya yaşınız 50 var zennediyorum bir elli sene daha devam edesin...

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı