"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kısa kısa hükümlerden bir demet

Süleyman KÖSMENE
17 Ekim 2014, Cuma 00:01
Hüseyin Bey: “Sigara içmenin dînen hükmü nedir? Bir TV programında yavaş yavaş intihar edildiği için büyük günahlardan olduğu söylendi. Sigara içmek günah mıdır?”

Sigara İçmenin Hükmü

İçinde barındırdığı ve doğrudan kana karışan nikotin ve sair zehirli maddeleriyle; 
1- Sigara vücuda zarar veriyor, 
2- Uzmanların söyledikleri gibi yavaş yavaş öldürüyor, 
3- Faydasız bir harcamayla alındığından israfa sebep oluyor, 
4- Kokusuyla içmeyen insanları rahatsız ediyor. 
Ne vücudu tahrip etmek, ne yavaş yavaş da olsa kendi elinle ölüme gitmek, ne parayı israf etmek, ne de insanları rahatsız etmek makbul, muteber ve helâl davranışlardan değildir.
Bundandır ki sigaranın, en hafif ifadeyle mekruh olduğu söylenmiştir. 
Bunu hiç şüphesiz sigara içenler de kabul ve itiraf ediyorlar. Fakat herkes kendisinin müftüsüdür. İrade gösteren, “bırakacağım” diyen bunu bırakır. Buna inanıyoruz. 
Ve bu iradeyi göstermelerini şüphesiz öneriyoruz. 
Sigara içmeyenlere içenler lehine düşen görev, duâ etmek ve bırakmalarını temenni etmektir. Kırıcı, kışkırtıcı ve kınayıcı olmaktan kaçınmalıdır.  

Cuma Namazına İkinci Rek’âtte Yetişen Namazını Nasıl Tamamlar?

Mevlüt Bey: “Cuma Namazına ikinci rek’âtte yetişen kimse, namazını nasıl tamamlar?”

İmama sonradan yetişen ve namazın bir veya birkaç rek’âtını imamla kılmayan birisi, kılmadığı kaç rek’ât varsa hepsini, imam selâm verdikten sonra sıra ile ve tek tek kaza yapar. Kazâ yapmaktan kastımız, kılınmayan rek’âtlarda ne varsa, arttırmaksızın ve eksiltmeksizin kendisinin de okumasıdır. Yani imamın seslice veya gizlice okuduğu Fatiha ve zamm-ı sûreyi kendisi sessizce okur. Ve namazını tamamlar.
Teşehhüde nerede oturacağı konusunda ise; rek’âtların sıra numaralarını kendisi yeniden koyar ve teşehhüde buna göre oturur.  
Meselâ, imamla kıldığı son rek’âtı kendisi –o rek’atta yetiştiğinden- birinci rek’ât olarak sayar; imamdan sonra kendisi, kendisine göre ikinci rek’âtı kılınca teşehhüde oturur. 
İmamla birlikte zorunlu olarak teşehhüde oturmuş olmasını nazara almaz. 

Yolculukta Bir Namaz Çözümü

Nur Hanım: “Şâfiî Mezhebinde namaz bazı durumlarda tehir ya da takdim ediliyor. Hanefîler, Şâfiîleri nasıl taklit edebilir? Genelde yolculuklarda, namazın geçmemesi için Şâfiîleri takliden bunu yapabilirler mi?”

Haccın dışında seferîlikte öğle ile ikindiyi ve akşam ile yatsıyı birleştirerek kılmak, dört mezhebe göre en azından daha faziletli değildir, azimetten de değildir. Fakat Hanefî dışındaki üç mezhep, seferîlikte ihtiyaç olması halinde buna cevaz vermişlerdir. 
Hanefî mezhebi ise cevaz vermemiştir.  
Hanefî mezhebi bu hükmünde Abdullah İbn-i Mes’ût’tan (ra) gelen şu rivâyeti esas almıştır. 
Abdullah İbn-i Mes’ût (ra) bildirmiştir ki: “Resûlullah Aleyhissalâtü Vesselâm iki namaz dışında bütün namazlarını vakti içinde kıldı. Bunlardan biri Arafat’ta öğle ile ikindiyi birleştirerek kıldığı namaz, diğeri de Müzdelife’de akşam ile yatsıyı birleştirerek kıldığı namazdır.”  
Seferîlik halinde takdim ve tehire cevaz veren mezheplerin de dayandıkları deliller vardır şüphesiz. İbn-i Abbas (ra) Peygamber Efendimizin (asm) seferîlik halinde öğle ile ikindiyi ve akşam ile yatsıyı takdim ve tehir ile kıldığını naklederken, “Ümmetini zorluğa sokmamayı diledi.” demiştir.  
Hangi görüşle amel edeceğimize gelince: 
1- Her mezhepçe efdal olanın, namazı vaktinde kılmak olduğu şüphe götürmez.
2- Hangi mezhepten olursak olalım; zorunlu olmadıkça cevaz yerine efdal olanla ve azimetle amel etmek cadde-i kübrâdır ve sıhhat yönünden daha güvenlidir.    
3- Takdim ve tehirin sadece zorunlu hallerde ve sefere mahsus verilmiş bir cevaz olduğu unutulmamalıdır. 
4- Zorunlu hallerde, şartlarına riayet etmek kaydıyla, -hangi mezhepten olursak olalım- seferîlik için verilen cevazdan yararlanabiliriz.  
Doğrusunu Allah bilir. 

Dipnot: Tirmizî, Salât, 24, Ebû Dâvud, Menâsik, 59, Muvatta, Sefer, 1-2, 5-6.

Okunma Sayısı: 1668
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı