"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kurban yaklaşırken ortaya çıkan silik sözler

Süleyman KÖSMENE
14 Ağustos 2018, Salı
Ali Karabiber: “Tweetlerde şöyle diyenler var: “Kurban Allaha yaklaşmaktır. Hayvan keserek Allaha yaklaşılmaz. Bu çağda hiçbir hayvandan kurban olmaz. Kevser suresindeki hitap peygamberedir ve tarihseldir. İşçilerinize bayramda zam yapın kurban ibadetini yapmış olursunuz. Allah kabul eylesin.” Buna bir cevap verilebilir mi?”

Kurban yaklaşırken çok silik söz tedavülde dolaşabilir. Bize düşen silik sözlere itibar etmekten sakınmak, ayağımızı yere sağlam basmak, sağlam kaynaklarımızdan şaşmamaktır. Falanca ağa böyle diyor diye dinimizi satacak değiliz. O kendisi dilediği gibi amel edebilir. Başkasının ameline onun karışma yetkisi olmadığı gibi, onun ameline de başkasının karışma yetkisi yoktur. Sadece o bayramlık yorumlarını içinde saklasa ve bu çağda insanları idlale yeltenmese iyi olur.

Arkadaşımız kurbanın Allah’a yaklaşmak demek olduğunu doğru yazmış. Fakat hayvan keserek Allah’a yaklaşılmayacağı notunda bir eksiklik var. Doğrusu şöyle olacaktı: Allah için değilse hayvan keserek Allah’a yaklaşılmaz. Allah için hayvan kesilebilir ve bu yolla Allah’a yaklaşılabilir. Kurban tam da böyle bir ibadetin adıdır.

Bu çağda hiçbir hayvandan kurban olmaz notunda da eksiklik var.

Tamamlayalım: Hangi çağda olursa olsun; koyun, keçi, sığır ve devenin dışında hiçbir hayvandan kurban olmaz. Nitekim “Sizin için hayvanlardan sekiz eş indirdi.”1 Buyuran Cenab-ı Hak, bu sekiz eşi diğer ayetlerde şöyle açıklıyor: “Koyundan iki, keçiden iki (eş yarattı)... Deveden de iki, sığırdan da iki (eş yarattı.)”2

Bu ayetlere giren erkekli dişili dört cins hayvanın dışında hiçbir hayvandan kurban olmaz.

KUR’ÂN’DAKİ EMİR HERKESEDİR

Kevser Sûresindeki hitap peygamberedir ve tarihseldir notunda bir eksiklik, bir de maksadı aşan iddia vardır. Bu sûredeki hitap peygambere olmakla beraber peygamber zımnında bütün ümmetedir. Çünkü bu kitap bu ümmete gelmiştir. Bu hitabın tarihsel olduğu iddiası ise maksadı aşıyor. Desteksiz, dayanaksız, delilsiz bir zırvalamadır.

Kur’ân’da tarihsel bir emir yoktur. Kur’ân böyle iddia edeni tarihe gömer. Çünkü Kur’ân her asırda yürürlüktedir, her asra hitap eder, her asırda gençtir. Bediüzzaman’ın ifadesiyle, “zaman ihtiyarladıkça Kur’ân gençleşiyor.”

Bayram zammı yapmakla kurban ibadeti yapılmış olur iddiası ise bu milletin inancıyla alay etmektir. İşverenin zam yapması bir hak hukuk meselesidir. Kurban ibadetiyle alakası yoktur. Umarım bu tweeti atan arkadaş maksadı aşan ifadelerini anlar, itiraf eder, bu milletten özür diler ve tövbe eder.

ORTAKLIKLARDA HAK VE HELALLEŞME  

İsim vermeyen okuyucumuz: “Babamla dedem 2’şer bin tl, abimle ben de 1000’er tl ödeyerek dört hisseli bir danaya gireceğiz. Bu şekilde abimle ben eksik ödemekle kurban kesmiş olur muyuz?”

Kurban bir ibadet olduğundan, gerek ödeme dengesinde, gerekse hisse paylaşımında hak ve hukuka riayet etmek önemlidir. Bir parçanın bile yanlışlıkla bir hissedara fazla veya az gitmesi bazen hakkı ihlal edebilir. Bu nedenle paylaşırken titiz olmak; paylaşım bittiğinde ve ayrılma zamanı geldiğinde de hissedarların helalleşmeleri ve kurbanlarının makbul olması için birbirine dua etmeleri önemlidir.

İki şart gerçekleşirse siz de kardeşinizle kurban kesmiş olursunuz: 1) Ya 2’şer bin tl ödeyen babanızla dedenizin siz kardeşlere haklarını helal etmeleri gerekir. 2) Ya da dördünüz de 1500’er tl ödemeniz gerekir.

İsim vermeyen okuyucumuz: “Aile içinde yedi hisseli hayvana girdik. Hayvanın ödemesini altı hissedar paylaştık. Yedinci olan bir kardeşimizi de bir şey ödemeksizin ortaklığa aldık. Bütün kardeşler bundan razıdırlar. Böylece yedinci kardeşimiz de kurban kesmiş olur mu?”

Hak ve hukuka riayetin önemli olduğunu yukarıda söyledik. Yedinci kardeşe tüm ortaklar haklarını helal ederlerse ancak bu durumda yedinci kardeş kurban kesmiş olur.

Bununla beraber, yedinci kardeş için efdal olan, kurban kendisine vacip değilse ödeme yapmadığı bir ortaklığa girmemesidir. Fakat altı kardeşin sadakasını reddetmeyip girmesinde bir sakınca da yoktur.

Dipnotlar:

1 -Zümer Sûresi: 6, 2- En’âm Sûresi: 142, 143, 144

Okunma Sayısı: 5108
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Ahmet

    14.8.2018 20:10:03

    Koyun, keçi, sığır ve deve dışındaki hayvanlar kurban olmaz demissiniz. Biz manda kestigimizde oluyor, mandayi sığır cinsinden olarak mı görüyoruz buna bir açıklık getirebilirsiniz. Teşekkürler.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı