"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Şeriat ağaç ise tarikat ‘dal’dır

Osman KOYUNCU
14 Mart 2019, Perşembe
Allah sonsuz bir nur, Rahman ise o nurun maddî ve mânevî âlemde yaratılış noktasındaki tezahürüdür.

Bu birlik, Vahdaniyet olarak adlandırılır. Yani güneş Vahdaniyetse, cam zerresindeki yansıması Ehadiyet’tir. Çünkü güneşteki ısı, ışık ve renk gibi özellikler cam zerresindeki yansımasında da vardır. Bediüzzaman, şeriat kelimesini “doğrudan doğruya, gölgesiz, perdesiz sırrı Ehadiyet ile rububiyeti mutlaka (kâinattaki terbiyesinde) noktasında, hitab-ı İlâhinin neticesidir” der. Yani, Allah’ın zaman ve zemine göre, Peygamberleri ve kitapları vasıtasıyla kulları ile konuşmasıdır.

Şeriat ile tarikat arasındaki fark şöyledir: Güneşin ısı ve ışığından istifade etmek isteyen birisi, ya doğrudan güneşe karşı durup vücudunu döndürüp istediğin gibi ondan istifade edersin veya birisi güneşe karşı bir ayna tutar, o da o yansıyan ışıktan faydalanır. İşte tarikatla şeriat arasındaki fark, güneşle cam zerresindeki yansıması veya aynadaki güneş ile gerçek güneşin farkı gibidir. Bediüzzaman “Tarikatın ve hakikatin en yüksek mertebeleri, şeriatın cüzleri hükmüne geçer” der. Demek şeriat bir ağaç ise tarikat bu ağacın küçük bir dalı hükmünedir. Tarikatsız Cennete giden çoktur, fakat şeriatsız giden yoktur. Bu zamanda ilim erbabının güneşi tanımak için yansıması ile uğraşması yerine doğrudan doğruya güneşi tanımaya çalışması daha kestirme ve güvenli yoldur. 

Eğer ehli ilim doğrudan güneşten istifade edebiliyorsa aynalara ihtiyaç duymaz. Eğer ilmi yoksa ona verilen kabiliyetlerin inkişafı ile yine güneşten doğrudan istifade edebilir. Bu da mümkün değilse elbette aynalarla yani tarikatlarla ilgilenebilir.

Bediüzzaman, “tevhidi kıble et yani bir üstad bul onun arkasından git” ikazını aldığında düşündü, bu zamanda tevhidi kıble Kur’ân’la olur deyip Resulullahın (asm) rehberliğinde Kur’ân ve kâinat kitabını okuyarak Hâlikını tanımıştır.

Bediüzzaman mâna olarak, Hz. İsa’nın (as) tebliğ ettiği emirlere İsevilik, papazların yorumlarına ise Hıristiyanlık der. Bugün insanlar nazarında en revaçta olan şey hayat, şeriat ve imandır. İslâm’ın dışındakilerin esas maksatları hayattır. Bu zamanda dünyevîleşen Müslümanların nazarında dahi esas olan hayattır. Dünyevîleşmeye biraz uzak avam tabakası ise esas maksatları şeriattır, fakat çoğunluğun anladığı şeriat, tam gölgesiz Allah’ın indirdiği şeriat değil de, fıkıh âlimlerinin yorumlarını şeriat olarak algılıyorlar. 

Müceddit ve müçtehitler fıkıh üzerine kitaplar değil de, gerçek şeriat olan imanın inkişafı üzerine kitaplar yazdılar. Eğer Müslümanlar gerçek şeriat olan imanın derin esaslarını alsalar, insanlığın şekli değişirdi.

İnsanın iç dünyasındaki his ve duyguların tabakaları farklı olduğu gibi, şeriatın da tabakaları birbirinden farklıdır. İnsandaki ilmin ve kabiliyetlerin büyüklüğüne göre şeriattan yansımalar olur. Yani su damlası da güneşe ayna olur büyük okyanus da. Evet, Bediüzzaman’dan mealen, şeriatın insan tabakalarına göre meydana çıkışı birbirinden farklıdır. Avam yani halk tabakası arasındaki zahiri şeriatı (yani şekil ve bazı fıkıh kurallarını) şeriatın kendisi zannedip, havas (yüksek tabakada) kabiliyetlerinden yansıyan şeriatın (o makamdaki) mertebesine hakikat ve tarikat namını vermek büyük yanlıştır. Gerçek şeriat Allah’ın kelâmıdır. İnsanların kabiliyetlerinden yansıyan nasıl gerçek şeriat olabilir? Hele hele şeriatı şekil ve gösteriş olarak görüp, Allah’a teslimiyet yerine, kişilere bağlanıp veya tahakküme müsait siyasî bir idare şekli olarak görmek büyük gaflettir.

Okunma Sayısı: 1979
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • ihsan

    14.3.2019 11:19:19

    tevhid ağaca benzer gövdesi şeriat, dalları tarikat, yaprakları hakikat, meyveleri ise marifettir yaşıyana mübarek olsun

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı