Güncel |
Ezberci eğitim değiştirilemedi |
YAPILANDIRMACI yaklaşımın uygulanmasıyla öğrencilerin ezbere dayalı bir öğrenme anlayışını bırakıp bırakmadıklarına ilişkin soruya, öğretmenlerin yüzde 4,8’i “tamamen”, yüzde 32,9’u “çoğunlukla”, yüzde 59,2’si “orta ve çok az” düzeyde bıraktıklarını ifade ederken, yüzde 3,1’i ise “hiç” bırakmadıklarını söylüyor. Öğretmenler, ezberciliğe dayalı öğrenme anlayışının terk edilmemesini, öğrencilerin ezberciliğe dayalı sınavlarla karşı karşıya kalmalarına bağlıyor. Eğitim-Bir-Sen Stratejik Araştırmalar Merkezi’nin (EBSAM) yaptığı araştırma, 2004-2005 eğitim-öğretim döneminde uygulamaya başlanan öğrenci merkezli olan ‘yapılandırmacı yaklaşım’ın hâlâ hedeflenen amaca ulaşmadığını ortaya çıkardı. 12 ilde, 242 okulda ve bin 532 öğretmenle yüz yüze yapılan “Sınıf Yönetimi ve Yapılandırmacı Yaklaşım” konulu anket çalışmasında, ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan öğretmenlerin, sınıf yönetiminde yapılandırmacı yaklaşımı uygulama düzeyleri belirlenmeye çalışıldı. Araştırmada öğretmenlerin sadece yüzde 13,9’u bilginin kaynağına yönelik varsayımlardan “Birey öğrenme sürecinde bilgiyi kendisi oluşturur” önermesine katılıyor. Söz konusu oran, öğretmenlerin, yapılandırmacı yaklaşımın temelinde yatan bilginin öğrenme sürecinde birey tarafından aktif olarak oluşturulduğuna yeterince inanmadıklarını gösteriyor. Geleneksel sınıf yapısının mı, yoksa yapılandırmacı sınıf yapısının mı öğrencileri başarılı kıldığına ilişkin soruya öğretmenlerin yüzde 8,5’i “geleneksel sınıf yapısı”, yüzde 59,8’i “yapılandırmacı sınıf yapısı”, yüzde 21,5’i “fazla bir fark yok”, yüzde 7’si “ikisinin de işe yaradığını düşünmüyorum”, yüzde 2,7’si ise “İkisi de başarılı kılıyor” cevabını verdi.
“SINAVLAR YAPILANDIRMACILIĞA GÖRE DÜZENLENMELİ”
ARAŞTIRMANIN sonuçlarını değerlendiren Eğitim-Bir-Sen Genel Sekreteri Halil Etyemez, öğretmenlerin, yapılandırmacı yaklaşımın temelinde yatan bilginin öğrenme sürecinde birey tarafından aktif olarak oluşturulduğuna yeterince inanmadıklarının görüldüğünü söyledi. Yapılandırmacı yaklaşımın temelinde yatan varsayımları benimsemeyen öğretmenlerin bu yaklaşımı hakkıyla uygulamasının mümkün olduğunu söylemenin güç olduğunu kaydeden Etyemez, “Yapılandırmacı yaklaşıma yönelik verilen hizmetiçi eğitimler yeterli değildir. Bu eğitimlerin yapılandırmacı yaklaşımın temelinde yatan ilkeler başta olmak üzere, iyice benimsetilerek verilmesi gerekmektedir. Genel anlamda, yapılandırmacı yaklaşımın planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi aşamalarında ilköğretim öğretmenlerinin ortaöğretim öğretmenlerine, 11 yıl ve üzeri meslekî kıdeme sahip öğretmenlerin de diğer öğretmenlere nazaran daha fazla aktif oldukları ortaya çıkmaktadır. Hizmetiçi eğitimlerde bunlar göz önünde bulundurulmalıdır. Yapılandırmacı yaklaşımın ve temelinde yatan ilkelerin öğretmenler tarafından benimsenmesi, uygulamada görülebilecek aksaklıkların zamanla daha hızlı bir şekilde düzelmesine imkân sağlayacaktır” dedi.
|
FATİH KARAGÖZ 04.04.2010 |