"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Sahurdan sonra sabah namazı ne zaman kılınır?

Süleyman KÖSMENE
03 Haziran 2017, Cumartesi
Ömer Faruk Bey: “Şu an ülkemizde uygulanan imsak ve fecir saatleri doğru mudur?”

UYGULANAN İMSAK VAKTİ DOĞRUDUR  

İmsak vaktinin girişi âyetle sabittir: “Fecirde beyaz iplik siyah iplikten sizce ayırt edilinceye kadar yiyin, için. Sonra orucu geceye kadar tamamlayın.”1 

İki türlü fecir vardır: 

Fecr-i Kâzib ve Fecr-i Sâdık. 

Fecr-i Kâzib, yalancı fecir demektir ki, birinci fecirdir. Gecenin sonuna doğru, doğu tarafta ufuk üzerinde görülen, göğe doğru dikey piramit şeklinde yükselen, etrafı karanlık bir beyazlık, yani karanlığı yırtan donuk, akçıl, ışığımsı, geçici bir beyazlıktır. Bu geçici beyazlıktan sonra yine kısa bir süre karanlık basar. 

Bu birinci fecrin hiçbir fıkhî ve dînî hükmü yoktur. Ne yatsının bitiş vaktidir, ne sabahın giriş vaktidir, ne de imsakla ilgili herhangi bir başlangıç veya bir işârettir. Ancak ve ancak gecenin sona doğru yaklaştığına bir alâmet olabilir. Bunda ittifak vardır. 

FECR-İ SADIK NE ZAMAN BAŞLAR?  

 Fecr-i Sadık ise, sabaha karşı doğu ufkunda tan yeri boyunca genişleyerek yayılan dağınık ve enlemesine bir aydınlıktır. İşte bu ikinci fecir aydınlığı ile beraber yatsı namazının vakti çıkmış, sabah namazının da vakti girmiş olmaktadır. Aynı zamanda oruca başlama vakti, yani imsak vakti de bu vakittir. Yani bu ikinci fecirle artık sahur yemeğine son verilir ve oruca başlanır. Oruç yasakları bu ikinci fecrin girmesiyle başlamış olur.  

Bunda da ittifak vardır.

Kimi âlimler doğu ufkunda dağınık beyazlığın “doğuşu” ile birlikte ikinci fecrin başladığına kani olmuşlar; ekseriyet de bu beyazlığın biraz uzayıp, genişleyip, “dağılmaya” başladığı anda ikinci fecrin başladığına kani olmuşlardır.2 İhtilâfa konu olan, takriben on dakikalık bir zaman diliminden ibarettir.

Ekser âlimler, Kur’ân’ın fecri “beyaz ipliğin siyah iplikten seçildiği vakit” olarak tarif etmesi ve Peygamber Efendimiz’in de (asm) sahuru geciktirmenin daha faziletli olduğunu beyan buyurmasını dikkate alarak, oruç tutanlar lehine, imsakın, ikinci görüşe göre, ışığın biraz uzayıp dağıldığı zaman başladığını söylemişler, bu vakte kadar yenilip içilebileceğine hükmetmişlerdir. Birinci görüşü temsil eden âlimlerse, daha ihtiyatlı olduğu gerekçesiyle ikinci fecrin ilk doğuş anına itibar etmişlerdir. 

Aradaki on dakikalık vakti “temkin vakti” görerek, temkin vakti girmeden yeme içmenin kesilmesinin ihtiyata daha uygun olacağını düşünen âlimler olmuştur. Ama hiçbir âlim imsak vaktini ufuktaki bu dağınık beyazlıktan bir saat sonra başlatmamıştır. Bu iddia açık bilgiye ters olur ve dalâletten başka bir şeye hizmet etmez.   

ORUÇ BAŞLAYINCA ARTIK SABAH NAMAZI KILINIR

Mevcut Kur’ân âyeti, fecrin tam ortaya çıkışına kadar yemeyi ve içmeyi mubah kılmıştır. Dinde aşırılık da, zorluk da yoktur. Sadece Ahmed bin Hanbel’e göre, fecir vaktinin girip girmediğinden şüphede kalan kişi, fecrin doğduğundan emin olana kadar yemeye devam edebilir. Binaenaleyh, bu gün uygulanan fecir vaktinden bir saat sonra oruca başlamak hususunda ne Kur’ân’da, ne de Sünnette hiçbir delil yoktur. Fecir ve imsak vaktinin başlangıcı konusu ise artık takvim ve saat vasıtasıyla, şüpheye ve tereddüde mahal bırakmayacak ölçüde belirlenebilmektedir. 

Ülkemizde genelde ikinci fecirde, temkin vaktinin bitiminde ezan okunarak imsak vaktinin geldiği ilân edilmektedir. Bu ezanla yeme ve içmenin kesilmesi ve oruca başlanması Kur’ân’ın ölçülerine uygundur. İmsak vakti girdikten sonra, artık yemek ve içmek haramdır. Sabah namazının farz olduğu vakit, işte bu vakittir.   

Ramazan dışında sabah ezanının daha geç okunmasının sebebi ise, Hanefîlerce sabah namazının ortalık biraz aydınlandığında kılınması sünnet olduğu içindir. Fakat bu, fecir vakti girdiğinde sabah namazı kılmaya engel değildir. 

GÜNÜN DUÂSI

Ey günahkârları mağfiret eden! Ey mağfireti güzel olan! Ey bağışlaması geniş olan Allah’ım! 

Orucumu kabul eyle! Namazımı katında makbul namazlardan kıl! Duâmı müstecap duâlardan eyle! Beni nefsimin kirlerinden arındır ve salih kullarının arasına al! Âmin.

Dipnotlar:

1- Bakara Sûresi, 187. 2- F. Hindiye, 1/177.

 

Okunma Sayısı: 30324
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • sultan

    19.6.2017 03:55:32

    Söylemek istediğim oruç tutmak için ne zaman yemeyi birakiyorsunuz Allah cc razı olsun

  • sultan

    19.6.2017 03:43:14

    Hayırlı ramazanlar Peki hocam siz hangisine uyuyorsunuz temkin vaktine riayet ederek yemeyi içmeyi birakiyor musunuz yoksa riayet etmeyip imsak icin ezan okunana kadar bekliyor musunuz? Allah cc razi olsun

  • Yalçın Bosnalı

    3.6.2017 03:52:53

    Muhterem Hocam Yazılarınızı sabırsızlıkla bekliyorum. İnanın yazar kardeşlerimizin birini öbürüne tercih etme imkanı yok.Herbirinizin kendine has bir riyaseti Var. Rabbim sizlere sıhhat, afiyet ve bereketli bir ömür lütfeylesin.

  • Ali Tam

    3.6.2017 02:18:13

    Dinimiz gercekten ibadeti kolay olan bir din. Şek ve şüphelerle din yaşanamaz. Her ibadet için bir acaba denirse hayat çekilemeyecek kadar zor olur. Peygamberimiz ASM dinimizin uygulamasını kolaylaştırmamızı, zorlaştırmamamızı emir ve tavsiye etmiştir. Azimet ve takva yönünden kişiler özgürdür ama bu herkes için ne vacip ne de farzdır. Yani ihtiyat için 10 15 dakika önce oruca başlayan ile tam saniyesinde başlayan arasında oruç tutma yükmlülüğünü yerine getirme açısından zerre fark yok. Oku emrine tabii olup okuyalım bunları öğrenelim.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı