"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

“Askıda Anayasa” mı var?

Ahmet BATTAL
12 Temmuz 2018, Perşembe
Gerçekten, “askıda pide-ekmek oluyor, askıda kitap-dergi oluyor da askıda demokrasi ya da askıda anayasa neden olmasın, hem çok da kafiyeli ve uyumlu oluyor” diyenleriniz çıkabilir. Ama hayatın hakkı ve uyumu şiirin kafiyesine benzemez. Şiirde safiyeyi kafiyeye feda edebilirsiniz, ama hukukta hak hakka feda edilemez.

Hükümet medyasının yayınlarına bakılacak olursa artık “Yeni Türkiye Cumhuriyeti” var ve bu yeni yönetimin kanunu da, anayasası da tek bir şey veya kişi: Millî iradeyi temsil ve ifade ettiği kabul edilen ve ettirilen cumhurbaşkanının iradesinden ibaret bir irade. 

Hükümet medyası (aslında artık devlet medyası)  Anayasal hükümleri gözden kaçırmakta o kadar mahir ki neredeyse başlıktaki soruyu soracağız. 

Gerçekten, “askıda pide-ekmek oluyor, askıda kitap-dergi oluyor da askıda demokrasi ya da askıda anayasa neden olmasın, hem çok da kafiyeli ve uyumlu oluyor” diyenleriniz çıkabilir. 

Ama hayatın hakkı ve uyumu şiirin kafiyesine benzemez. 

Şiirde safiyeyi kafiyeye feda edebilirsiniz, ama hukukta hak hakka feda edilemez. 

Cenâb-ı Hak nazarında hak haktır, büyüğüne küçüğüne bakılmaz. Hele anayasal haklar hukukun temelidir, özüdür. 

Biliyoruz, “okumayasıca” bazı internet okuyucuları “ne diyorsun, şu sena ettiğin anayasa hakkında, daha üç beş seneye kadar ‘ihtilâl anayasasıdır, tümüyle değişmeli ve yenilenmeli’ diyordun, şimdi ne oldu da sahip çıkıyorsun” diyecekler. 

Ama bizim de cevabımız net: 

Biz yürürlükteki Anayasanın libasına yani ideolojisine ilişiyoruz. Yoksa 1982 Anayasasının her şeyi tümüyle kötü denemez. 

Hem anayasası kötü de olsa “kendisine uyulan kötü anayasalı rejim” anayasa ve kanunların güme gittiği “keyfî rejimlerden” her halükârda iyidir. 

Neden? 

Anayasalı rejimde rejimin beğenmediğimiz yönlerini nasıl değiştireceğimiz anayasada yazılıdır. Uyarız anayasaya ve değiştiririz uyduğumuz anayasayı. Sonrasında da yine beğenmezsek yine anayasanın içinde kalarak anayasayı değiştiririz olur biter. Bu böyle bir sistem içinde sürüp gider. 

Oysa anayasaya uyulmamasının alışkanlık haline geldiği bir anayasalı rejimde sistem çökmüş demektir.

Saatli Maarif Takvimi bu sene tam da “yeni sistem(!)e” geçiş günü olan dokuz Temmuz’a denk gelen sayfasında J. J. Rousseau’ya ait şu cümleyi paylaşmış:  

“Yasama, yürütme ve yargı iç içe geçmişse, özgürlükler garantide değilse, anayasa yok demektir. Kuvvet kimdeyse o hâkimdir.”

Enteresan, değil mi? 

Sanki uzaklarda bir yerlerde askıda bir anayasa var, ama çok uzakta olduğu için kimse oralara gitmeye vakit ayırmıyor!

Okunma Sayısı: 3322
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı