"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kalite yönetim prensipleri açısından eğitim

M. Fahri UTKAN
16 Şubat 2017, Perşembe
Bu yazımızda kalite prensipleri açısından eğitimi incelemeye çalışacağız.

Müşteri odaklılık (eğitimde müşteri, özelde öğrenci ise de, genelde toplumdur.), liderlik (devletin eğitim felsefesi-hükümet icraatları), çalışanların katılımı (MEB’e bağlı çalışan her kademedeki elemanlar bakandan öğretmene, millî eğitim müdüründen bir hademeye kadar herkes), süreç yaklaşımı (eğitimlerin süresi), sistem yaklaşımı (toplumun hangi kademesindeki kişilere ne tip bir eğitim verileceği), sürekli iyileştirme (Her yıl sonunda değerlendirme kriterlerinin gerçekleşip gerçekleşmediğinin analizi), gerçeklere dayalı karar verme (toplumun kültür değerlerine uygun eğitimin tayin edilmesi), tedarikçilerle karşılıklı çıkar ortaklığına dayalı ilişki (MEB dışında eğitime her türlü katkıyı ve yardımı sağlayan gönüllü kuruluşlarla ilişkiler).

Tek market, tek pazar belki de tek ülke haline gelmekte olan yani globalleşen dünyada şirketler/kuruluşlar, yerlerini alabilmek için mükemmelleşmeye önem vermelidirler, vermektedirler. Bu bağlamda eğitim sistemini de bir kuruluş olarak kabul edebiliriz. Mükemmelleşme felsefesinin esası, “Bir işi en iyi yapan bilir.” Bunun için de herkes kendi yaptığı işi iyileştirmeye ve geliştirmeye çalışmalıdır.

Aynı işi yapan küçük grupların iyileştirme işlerinde, çalışmalarında beraber olmaları gerekmektedir. Böylece yapılan grup çalışmalarında bilgiler paylaşılmış olur ve grup üyelerinin her birisinin bilgisi genişler. Gizlilik olmaz ve sonunda grubun eğitim seviyesi yükselir.

Mükemmelleşme felsefesinin diğer önemli bir maddesi de, ayrı ayrı grupların birbirlerinin işlerine karışmamalarıdır. Mükemmelleşme Yönetimi (TKY); müşteri tatmini konusunda, bütün şirket-sistem bünyesinde ve bilimsel metotlar ışığı altında sağlanması olayıdır.

TKY şirketler için önemli bir yönetim felsefesidir. 

TKY’de müşteri (konumuzda, öğrenci ve/veya toplum) kraldır. Müşteri hem şirket içi, hem de şirket dışı olarak algılanmalıdır.

Bu sistemde, iyileştirme grupları istekle yani, gönüllü olmalıdırlar ki sonuç alınabilsin. Şirket yönetimi, bütün bu çalışmaları değerlendirmeye almalı ve destek vermelidir.

Grup çalışmalarında; 4-6 kişilik gruplar haftada bir veya 10-15 günde bir yarım veya 1 saat mesai içinde veya dışında toplantılar yaparlar. Bu toplantılarda oluşan fikirler sonunda kararlar genellikle oy çokluğuyla alınmalıdır.

Bu bahsedilen iyileştirme gruplarının amacı; problemlerin azaltılması, problemlerin oluşmasını önlemek ve daha iyi kalite-üretim-hizmet oluşturmaktır. Bu amaçlara ulaşmak için problemleri mümkün olduğu kadar ufak parçalara ayırmak gerekir. Alınan bütün kararlar ve elde edilen sonuçlar, diğer bütün gruplara-şirket elemanlarına (sisteme dahil olan herkese) duyurulmalıdır.

Mükemmelleşme felsefesinde bu iyileştirme grup çalışmaları hiçbir zaman sona ermez. Çünkü felsefe, zaten sürekli iyileştirmedir. Burada Hz. Peygamberin (asm) şu sözleri aklımıza gelmelidir: “İki günü eşit olan ziyandadır” veya “Beşikten mezara ilmi tahsil ediniz.”

Mükemmelleşme yönetiminin özelliklerini saymak istersek şöyle bir sıralama yapabiliriz. Sürekli gelişim, tam katılım, müşteri tatmini, problemlerin oluşmasını önleme, insana yatırım.

Bütün bu saydığımız maddeler, her biri kendi açısından çok önemlidir. Hiçbiri atlanılmamalıdır.

Okunma Sayısı: 1520
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
    (*)

    Namaz Vakitleri

    • İmsak

    • Güneş

    • Öğle

    • İkindi

    • Akşam

    • Yatsı