Merhum Âkif’in “Tek dişi kalmış canavar” dediği ve onun Müslüman milletimizin İstiklâl Destanı’nda en yakınındaki mücadele arkadaşı olan Bediüzzaman’ın ise “Mimsiz Medeniyet” diye isimlendirdiği şimdiki medeniyet, temel esaslarını öncelikle Batı insanının temel değerlerinden almıştır.
Hatta İstiklâl Marşı şairimiz Akif, acımasızlığı ve merhametsizliğine istinaden bu medeniyetin insanlara reva gördüğü hareketleri, hayvanların en acımasız ve sinsisi olan sırtlanlarınkine benzetir.
Aslı Arapça olan “medeniyet” kelimesinin, “m” harfinin çıkarılmışı olan “mimsiz medeniyet” hali ise, “deniyet” yani alçaklık ve aşağıların aşağısı manasına gelir.
Peki, aslında bu anlayışın medeniyet fenleri ve insani değerlerin mezciyle insanlığa huzur ve mutluluk vermesi gerekekirken, insanlığı ve insanları alçaltıp mutsuz hale getirmesinin esas sebepleri nelerdir?
Kuran ve hadislerden, din ilimleriyle fen ilimlerini mezc (birleştirme) ederek “Hakikat Çekirdekleri” ismini verdiği eserinde Bediüzzaman özet olarak bu sebepleri beş ana başlık halinde izah eder; bunlar meâlen:
1. Bu medeniyetin nokta-i istinadı( dayanağı) kuvvettir; bunun keyfiyet ve özelliği hak, bukuk ve diger cihetlerden baskasına tecavüzdür.
2. Esas hedefi menfaattir, bunun keyfiyet ve sonucu ise kendisi dışındakileri eziyet ve zahmet içinde bırakmaktır.
3. Hayat anlayışında temel düsturu daima cidal( çarpışma ve savaş) tır. Bunun gereği ise kitleleri birbiriyle çekiştirip uğraştırmaktır.
4. Kitleler ve halk sınıfları arasindaki rabıtası (bağlandığı ipler) başkalarını yutmakla beslenen unsuriyet ve menfi milliyet (insani degerlerin hesaba katılmayıp sadece ırkçılığın esas olduğu milliyetçilik anlamında) olup, bunun yansıması ise insanlar ve kitleler arasında dehşetli çarpışma ve vuruşmalardır.
5.Toplum ve milletlere çekici ve câzibedar hizmeti ise, ruh ve kalbini hesaba katmayıp, öncelikle nefislerin arzu, istek, heva ve heveslerini teşci ve uyandırıp tatmin etmektir. Bunun sonucu ise insanların iç dünyaları karartarak; kötü ve çirkin hâle giriftar ederek bozmaktır.( Bu hakikatlerin orjinal cümleleri için müellifin adı geçen eserine bakılması (Mektubat, Yeni Asya Neşriyat, Yeni Tarz Sayfa: 802)
Yukarıda belirtilen beş ana başlıktaki gayr-i insani ve gayr-i ahlâki sebepler ve benzeri nedenlerle şimdiki medeniyet sisteminde hak ve hukuk kuvvet eline geçtiğinden, bu sistem insanlığın ekserisini mutsuz ederek ağlatmasına sebep olmuştur.