Click Here!

adresine bekliyoruz.

Görüş

Suriye’ye işadamları köprüsü

Suriye’ye 4 günlük bir iş gezisi düzenleyen, Anadolu Aslanları İş Adamları Derneği (ASKON) heyeti buradan memnun döndü. Türkiye ile Suriye arasında 1 Ocak 2007 tarihinden itibaren yürürlüğe giren Serbest Ticaret Anlaşması’nın (STA) ardından ASKON, Genel Başkanı Mustafa Koca, yönetim kurulu üyeleri ve işadamlarından oluşan 40 kişilik bir heyet ile Suriye’ye 4 günlük bir iş gezisi düzenledi. ASKON heyeti Suriye’nin sanayi şehri Halep’te beklediğinden fazla bir ilgiyle karşılandı. Gezinin ikinci günü ilk olarak Halep Konsolosu Ali Kemal Aydın’ı ziyaret eden heyet burada, Suriye hakkında bir ön bilgi aldı. Aydın ASKON heyetine yaptığı konuşmada STA’nın yürürlüğe girmesi ile Türkiye ile Suriye’nin ticaret ilişkilerinin çok gelişeceğine işaret etti. Suriye’nin uluslar arası alanda tecrübelerini arttırması için katedeceği çok yol olduğunu ve bu alanda geliştikçe Türkiye ile ilişkilerinde de önemli ölçüde gelişmeler yaşanacağına dikkat çekerek, “Türkiye üzerinden Avrupa pazarlarına açılmak istediklerine vurgu yaptı. Aydın, Türk işadamlarının tekstil makinaları, yan sanayii ve aksesuarları, inşaat alanında iş yapabileceklerini söyledi. Suriye’den Türkiye’ye girişte tarım ve hayvancılık ürünleri hariç gümrük vergilerinin sınırlandığını ama Türkiye’den Suriye’ye girişte gümrük vergilerinin 12 yılda kademeli olarak sıfırlanacağını kaydetti.

Halep Sanayi Odası’nda gerçekleştirilen tanışma toplantısında ASKON Genel Başkanı Mustafa Koca, “İdarecilerimizin açmış olduğu yolda, Serbest Ticaret Anlaşması’nın yürürlüğe girdiği bugünlerde işadamları olarak bizim buraya gelmeme gibi bir lüksümüz olamaz. OECD ülkeleri kendi komşularıyla yüzde 60-70 ticaret yapıyorlar. Aynı kültürün ve aynı bölgenin insanları olarak bunu bizlerin de gerçekleştirmesi gerektiğine inanıyorum. İki ülke arasındaki ticarette yaşanan problemlerin çözümlenmesi için elimizden geleni yapmalıyız. Aynı bölgenin insanlarıyız ve iş birliği yapmalıyız. Bizim geldiğimiz gibi Suriyeli işadamlarının da Türkiye’ye gelmesi gerektiğine inanıyorum. Bugün yapacağımız ikili görüşmelerde çok iyi ilişkiler kuracağımıza inanıyorum. Biz ASKON olarak Suriye’deki kardeşlerimizi tanımak konusunda bir adım attık. Onlarında Türkiye’ye gelerek ikinci adımı atmaları gerekiyor. İlişkilerimizi ortak fuar ve ikili görüşmelerle arttırmalıyız.” diye konuştu.

Tanışma toplantısından sonra işadamları sektörleriyle ilgili ikili görüşmelerde bulunduktan sonra ASKON heyeti daha sonra Halep Organize Sanayi Bölgesi’ne giderek burada bir brifing aldı. Son olarak Halep Uluslararası Hazır Elbise, İplik ve Kumaş Fuarı’na (ICF YAPEX) katılan ASKON’lu işadamları fuarı gezdiler. Fuarda da ikili görüşmeleri sürdüren ve Suriye’deki tekstilin geldiği noktayı görme fırsatı bulan işadamları son olarak Türkiye-Suriye Bilgi Merkezi (YAPEX) Genel Müdürü Dr. Murat Yılmaz’dan fuar ve Suriye’deki ticaret hakkında bilgi aldılar. İşadamları gezinin üçüncü gününde Şam’a geçerek burada ziyaretlerde bulundular.

“Basmadığımız toprak bizim değildir”

ASKON Genel Başkanı Mustafa Koca geziyi şöyle değerlendirdi, “Suriye gezimizde başlıca amacımız fuarı gezmek Suriye’de başta Halep ve Şam’ı tanımaktı. Halep Uluslararası Hazır Elbise, İplik ve Kumaş Fuarı’nda (ICF YAPEX) Suriyeli işadamlarının gerçek mânâda sektörel anlamda nereye geldiklerini tesbit etmiş olduk. Tekstil sektöründe moda ve tasarım hariç bizim tahmin ettiklerimizin üstünde bir gelişme gördük. Halep Sanayi ve Ticaret Odası ve Konsolosluk ile yaptığımız çalışmalar neticesinde de, Suriye’nin bazı sektörlerde Türkiye’nin yaklaşık 20 yıl, bazı sektörlerde de 4-5 yıl gerisinde olduğunu gördük. Konsolosun tavsiyesiyle kurulan Suriye-Türkiye platformu altında YAPEX’in çok değerli müdürü olan Murat kardeşimiz gerçekten bize çok etkin bilgiler verdi. Türkiye’den gelen bir işadamı YAPEX’e gelerek Murat kardeşimizden bilgi alarak işlerini rahatça yapabilir.

Suriyeli kardeşlerimize ticaretin arttırılması noktasında ticaretin tek ayaklı değil çift ayaklı olması tarafında vurgu yaptık. Ve bu vurguyu yaparken Suriyeli işadamlarını Türkiye’ye dâvet ettik. Gerekirse Türkiye ve Suriye’de ortak yeni fuarlar kurmayı teklif ettik. Bizim vazifemiz Türkiye ve Suriye arasında yani iki kardeşin arasında köprü olabilmek. İnanıyorumki bizim buraya atmış olduğumuz tohum beslenip, büyütülüp ve bakım yapıldığı zaman, Türkiye ve Suriye adına mutlaka verim sağlayacaktır.

*Suriye’deki diğer sektörleri nasıl değerlendiriyorsunuz?

İnşaat sektöründe de çok açık var. Fakat inşaat sektöründe yatırım yapmak için bankacılık sisteminin gelişmesi gerekiyor. En son alınan kararla yüzde 60 yabancı, yüzde 40 yerli sermaye ortaklı banka kurulabilecek. Ziraat Bankamızın burada bir an önce şube açması lâzım. Müteahhitlerimizin geçmişten olan alacaklarının Suriye tarafından mutlaka tahsil edildikten sonra ben inanıyorum ki burada cidden müteahhitlerimize de çok iş var. Çünkü buradaki teknolojik alt yapı birçok alanda Türkiye’nin 20 yıl gerisinde.

Türkiye moda ve tasarımı tekstilde buraya satarsa diğer sektörlerde teknolojiyi buraya taşırsa ben inanıyorum ki, bugün Türkiye’nin Suriye ile 800 milyon dolar olan ticaret hacmi istenilen seviyelere yükselecektir.

*Dernek olarak hedefleriniz neler? Türkiye olarak hedeflerimiz neler olmalı?

Biz ASKON olarak Suriye’den başladık. Daha sonra İran, arkasından Rusya, Bulgaristan ve Yunanistan olmak üzere biz 2007 yılında birinci turda mutlaka komşularımıza iş seyahati yapmayı hedefliyoruz. Hinterlandımızda Ortadoğu’da var ama sadece ortadoğu ile sınırlandırmak istemiyorum. 3 saat uçak mesafesinde tam 55 ülke var. Türkiye olarak interlandımıza mutlaka 3 saat mesafedeki 3 kıt’ayı almamız lâzım. Avrupa zaten var, Afrika ve Asya’yı da mutlaka gündemimize alıp ona göre değerlendirmemiz lâzım. Yani nokta hedefler tesbit edip hedef ülkelere gitmemiz lâzım.

Anadolu’da güzel bir söz var. ‘Gitmediğin yer senin değildir’ diye bizimde basmadığımız toprak bizim değildir. Kardeşlik hukukumuzun olduğu 1,5 milyarlık İslâm ülkelerini mutlaka hedeflemeliyiz. Daha sonra 6 milyarlık dünya ya ticaret yapmayı hedeflemeliyiz.

Gezi derneğimize üye olan işadamlarımızın birbiriyle kaynaşması açısından da çok olumlu oldu. Bazı üyelerimiz şimdiden ikinci seyahatin planlarını yapıyorlar. İşadamlarımız böyle iş seyahatlerinin arttırılarak devam ettirilmesini istiyor. Bizde işadamlarımızdan gelen talepler doğrultusunda iş gezisi çalışmalarımızı sürdürmeyi hedefliyoruz.

İşadamları geziden ümitli döndü

Fevzi Bayraktar

Öncelikle bu tür gezilerde birden bire netice almak zordur. Bir alt yapının oluşması lâzım. Biz bu gezimizde iştirak ettiğimiz fuarda bir takım şeyleri tesbit ettik. Suriye’ye neler satılabilir. Suriye’den neler alınabilinir. Bazı görüşmelerimiz oldu. Görüşmelerin sonunda netice alacağımıza inanıyorum.

İsmail Hakkı Şahin

Bu gezinin dışarıya açılmamız açısından çok önemli olduğunu anladım. Böyle gezilerin arttırılması gerektiğine inanıyorum. Sanayi ve Ticaret Odası’nda görüşmelerde bizi ciddiye aldılar. Devlet protokolü gibi bir protokolle karşılandık. Bu bizi onurlandırdı, gururlandırdı. Ben başka ülkelere de gittim, ferdi olarak gelseydik bizi gaye almazlardı. Yani derneğin çok büyük etkisi ve faydası var.

Ali Altuncu

Suriye’de tekstilin konumunu görmek ve değerlendirmek için geziye katıldım. Tekstilde daha yeni gelişiyorlar. Suriye’de asgarî ücret oldukça düşük 100 dolar bize verilen bilgiler çerçevesinde SSK 7 dolar civarında. Elektrik ve benzine uygulanan subvansiyonlardan üretici çok istifade ediyor, ama buna rağmen fiyatları ucuz olması gerekirken Türkiye’ye yakın derecede.

Hasan Baş

Yapılan görüşmeler iyi geçti. Tabi bir ziyaretle hemen ticarete hemen satışa başlayacaksın diye bir şey yok. Fuara hazırlıklı gelseydik çok daha güzel olurdu. Başarılı geçti.