26 Haziran 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Görüş

“Risâle-i Nur Bilgisi” dersine hoş geldiniz! - 3

Esas olarak Risâle-i Nur Külliyatı’ndan, fakat yardımcı kaynaklardan da destek alınarak hazırlanan bir “ders kitabı dizisi”nin sonuncusu.

Bu ciltteki “Takdim” bilgileri, ikinci cilttekinin aynısı. Orada da dikkatimizi çeken, ancak üzerinde dur(a)madığımız bir husus var ki şimdi temas edebiliriz.

Eserin Risâle-i Nur Çalışmaları Dersi Müfredat Programı’nın “birinci aşaması”nın (buraya dikkat!) uygulanmasında kaynak olabileceği belirtilirken, biraz aşağıda “işlenen metin sayısı[nın], öğreticilerin çeşitli nedenlerle seçme yapabilmelerine imkân sağlamak için geniş tutul[duğu], benzer metinlere yer veril[diği]” (s. 7) kaydediliyor.

Kusura bakmayın, ama serde “öğretmenlik” ya da “eğitim muhabirliği” olmadığından, bu ifadeleri anla(mlandır)makta güçlük çektiğimizi söylemeliyiz! (“Birinci aşama”dan kastedilenin ne olduğu, varsa diğer safhaların neler olduğu, izaha muhtaç. Öyle değil mi?)

Şu hâlde, birinci kitapla ilgili değerlendirmede yaptığımız tahminde yanılmış olabiliriz… Kısacası, bu üç kitaplık serinin, edindiğimiz ilk intibada olduğu üzere, hazırlandığı dönem itibarıyla üç yıllık lise ve dengi okulların her bir sınıfını değil de, kategorilendirmeden genelini/hepsini birden hedef alması da mümkün.

“Takdim”de bu konu muğlak/kapalı gibi de—“muallakta gibi” de denebilir—olsa, meselenin bizim açımızdan görünüşü en azından şimdilik böyle.

“Ders programının hedef kitlesinin biraz daha anlaşılır şekilde ifadelendirilmesi”nin, ondan gerekli/yeterli/azamî istifadeyi sağlayabileceğini düşünüyoruz.

Bu konu üzerinde böylesine hassasiyetle durmamız tamamen “dezenformasyona (yanlış bilgilenme) sebep olacak yorumlardan uzak kalma” endişemizle ilgili. Yine de, dizi-kitabı hazırlayanların, yayıncının ve de okuyucuların anlayışına sığınıyoruz!

Diğer mülâhazalarımıza gelecek olursak:

Diğer ciltlerde olduğu gibi bu ciltte de konular “ders şeması”na göre işleniyor: Metne hazırlık; metin; metni anlama çalışmaları; tamamlayıcı ve açıklayıcı bilgiler; inceleme ve araştırma konuları; vecizeler… İlâve olarak sadece bir konuda “okuma parçası”na (s. 56-59) yer verilmiş.

İncelediğimiz üçüncü ciltte konular, diğer ciltlerdekine nazaran azal(tıl)mış. Diğerlerinde 25’le sınırlanan konu sayısı, bu ciltte 22’ye inmiş. Buradaki hacim düşüklüğünün sebebi bu.

“İman” konuları “Kader,” “Haşir” (iki kısım), “Ahiret,” “Nübüvvet” (iki kısım); “İslam” konuları da “Ubudiyet: Şükür,” “Ubudiyet: Oruç,” “[Ubudiyet:] Zekât,” “Sosyal Hayat ve Ekonomi,” “Ubudiyet: İstikamet,” “Dünya Sevgisinin Mahiyeti,” “İmanın Faydaları,” “Sosyal Hayat,” “Aile Hayatı;” “Risâle-i Nur Bilgileri” ise “Risâle-i Nur Hizmet Ekolünün Özellikleri,” “Bediüzzaman’ın Hayatı,” “Risâle-i Nur Talebelerinin Özellikleri,” “Risâle-i Nur’un Özellikleri” (üç kısım), “Risâle-i Nur’un Mahkeme Müdafaaları” başlıklarında inceleniyor.

Görüleceği gibi, “iman” konuları 6, “İslâm” konuları 9, “Risâle-i Nur Bilgileri” de 7 kısımda işlenmiş. (Seriyle ilgili genel değerlendirmemizde, dersin konu türlerine komple bakacağız.) Ders konuları, ikinci ciltte olduğu gibi, burada da çeşitlenmiş, dallanıp budaklanmış.

Ve şimdi de sıra, bu ciltte yer alan, Sevgili Üstadımızın o güzel vecizelerine geldi:

*”İnsanların hayat-ı içtimaiyesinde intizam ve asayişi temin eden, zekâttır.” (İşaratü’l-İ’caz, s. 49) *”İktisat etmeyen, zillete ve manen dilenciliğe ve sefalete namzettir.” (Lem’alar) *”Teşekki, kaderi tenkit ve teşekkür, kadere teslimdir.” (Şuâlar, s. 275) *”Sani-i Hakîm her şeyde, en kısa yolu, en yakın ciheti, en güzel ve en hafif sureti ihtiyar etmiştir.” (İşaratü’l-İ’caz, s. 56) *”Ehl-i iman için dünya, seyyar bir ticaretgâh ve kısa bir müddet için yol üstünde kurulmuş bir pazardır.” (Sözler, s. 693) *”Cennet bütün lezaiz-i maneviyeye medar olduğu gibi, bütün lezaiz-i cismaniyeye de medardır.” (Sözler, s. 458) *”Küre-i arz küçük şecere-i zakkum-u cehennemin çekirdeğiyle hamiledir, günün birinde doğuracaktır.” (Muhakemat, s. 72) *”Hayatın lezzetini, zevkini isterseniz, hayatınızı imanla hayatlandırınız.” (Sözler, s. 134) *”Bu insan, ebet için halk edilmiş ve ebede gidecektir. Bu dünya ona bir misafirhanedir ve ahiretine intizar salonudur.” (Sözler, s. 84) *”İnsandaki istidat ebede nazırdır.” (Muhakemat, s. 123) *”Risâle-i Nur bu asrı ve gelecek asırları tenvir edecek olan bir mu'cize-i Kur’âniyedir.” (Tarihçe-i Hayat, s. 403) *”Risâle-i Nur kendi kendine intişar ediyor ve muhtaç olanlara kendini okutturuyor.” (Emirdağ Lâhikası, s. 113)

Neticeten, bilhassa okulların tatile girdiği devrede gündeme gelen “Risâle-i Nur okuma programları”nda istifade edilebilecek değerde, istikbaldeki resmî tedrisatta “Risâle-i Nur Bilgisi” dersine numune teşkil eden bir ders kitabı serisi.

***

RİSÂLE-İ NUR KÜLLİYATI’NDAN

ÖRNEK METİNLER 3

Yazan: Komisyon Sayfa Sayısı: 192 Ebatları: 16,5x23 cm Türü: Eğitim Yayınlayan: Yeni Asya Vakfı Risale-i Nur Enstitüsü Yayın Tarihi: Nisan 2000

ORHAN GÜLER

[email protected]

26.06.2010

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Son Dakika Haberleri

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.