05 Temmuz 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Efsane Alfa Romeo 100 yaşında

TAM 100 yıldır birbirinden çekici ve tam anlamıyla görsel otomobiller üretmesiyle tanınan İtalyan markası Alfa Romeo, aynı zamanda kendi amblemini taşıyan başarılı motorları ve otomobil mühendisliği alanında elde ettiği görkemli başarılarla adından söz ettirmeye devam ediyor.

Alfa Romeo dendiğinde köklü İtalyan markası için yaşayan efsane dense hiç de yanlış olmaz. Kendine has bir ruha sahip olan, birçok marka tarafından taklit edilen sayılı markalardan biri olan Alfa Romeo kendini geliştirmeyi unutmuyor. Romeo severler diğer bir deyişle Alfisti’ler otomobilleri A noktasından B noktasına gidecek dört tekerlekli motorlu bir taşıt olarak değil, duygu ve estetiğin yanında mühendisliğin de ön plana çıktığı ve direksiyonun arkasındaki sürücüsüne keyif verecek sofistike makineler olarak görüyorlar. Hatta otomobilin sanayileşmedeki öncüsü sayılan Henry Ford’un “Ne zaman bir Alfa görsem şapkamı çıkartır ve saygıyla selâm veririm” demesi, Alfa Romeo’nun günümüzde de devam eden başarısının bir delili olsa gerek.

Alfa Romeo’nun kuruluş tarihi Haziran 1910 tarihine dayanıyor. İtalyan Darracq otomobil şirketinin Fransız ortağından ayrılarak Milano yakınlarında Anonima Lombarda Fabbrica Automobili (ALFA- Lombarda anonim otomobil fabrikası) adıyla yeniden faaliyete geçmesiyle birlikte Alfa Romeo markası da doğar. Alfa Romeo doğduğunda şimdiki kardeş markalarından Fiat 11, Lancia ise henüz 3 yaşındaydı. Yeni şirketin ilk modeli olan 24 HP, 1910 yılında yollara çıkar. Giuseppe Merosi tarafından tasarlanan ilk model dört silindirli ve 4084 cc’lik motora sahiptir. 40 HP güç üreten ve 100 km/s’nin üstünde hızlara çıkabilen 24 HP’nin iki koltuklu Spider, 7 koltuklu Limousine ve askeri versiyonu temsil eden Torpedo tipleri de üretilir. 1913 yılında Merosi, aynı modeli baz alarak 147 km/s hız yapabilen bir yarış otomobili yapar. 1915 yılında Napolili Nicola Romeo isimli mühendis firmanın Portello fabrikasını satın alır. I. Dünya Savaşı’nın bitmesinin ardından firmanın tamamına sahip olan Romeo, 1920 yılında üretilmeye başlanan Torpedo 20-30 HP modellerini Alfa Romeo markasıyla süslemeye başlar. Böylece bu model, Alfa Romeo amblemini taşıyan ilk model olur. Alfa markasıyla özdeşleşmiş amblem ise, firmanın kurulduğu Milano şehrinin simgeleri olan dört yapraklı yonca ve kırmızı haçın bir araya getirilmesinden oluşmuştur.

Alfa Romeo’yu Fiat satın alıyor

1 Ocak 1981 tarihi aslında Alfa Romeo markası için bir dönüm noktası sayılır. Bu tarihte Fiat çatısı altına katılan marka, ticarî anlamda gelmiş geçmiş en önemli modelleri arasında bulunan 33 (1983) ve 75’i (1985) aynı dönemlerde birbiri ardına satışa sundu. 1985’te İtalyan-Japon Şirketi Cosmo Ventures Incorporated kuruldu ve Japonya’da Spider 3000 ve Alfa 75 modelleri satılmaya başlandı. Sonraki yıl Chrysler ile yapılan anlaşma, Spider 2000 ve GTV6 2.5’in zaten mevcut olduğu Kuzey Amerika’da Alfa Romeo’nun Alfa 164 modelinin de satışının yapılmasına imkân verdi. Fiat çatısı altında tamamı geliştirilen ilk model olan 164, aynı zamanda Fiat Croma, Lancia Thema ve Saab 900 ile aynı platform üzerinde üretilmişti.

147’nin ilham kaynağı

PATLAK veren II. Dünya Savaşı boyunca faaliyetlerini durduran Alfa Romeo, 1946 yılında 6C 2500 modelini üretmeye başladı. Villa d’Este olarak da bilinen bu model, Rita Hayworth, Monaco Prensi Ranieri ve Mısır Kralı Faruk gibi ünlüler tarafından da tercih edilerek oldukça popüler olmuştu. Günümüzde üretilen 147 modelinin tasarımında ilham alınan model olarak bilenen 6C 2500, 2443 cc’lik V6 motorla donatılmıştı. 110 HP’lik motor, ekstra hafif malzemelerden üretilen gövdeye sahip aracı 165 km/s’lik son hıza erişebiliyordu. 1950 yılında 1900 modelinin üretimine başlanmıştı. 1951 yılında ise GP 159 adı verilen yarış otomobili ve Arjantinli efsane pilot Juan Manuel Fangio, Alfa adına ilk F1 şampiyonluğunu kazanmışlardı. GP 158 modelinin De Dion tipte arka süspansiyon ve tüp şekilli hafif gövde yapılı versiyonu olan GP 159, 8 silindirli 425 HP’lik motora sahipti. 1954 yılında Giulietta Sprint modelinin üretimine başlayan Alfa Romeo, 1958 yılında yeni aracın Spider ve Coupe versiyonlarını da satışa sunmuştu. 1954 yılı aynı zamanda bir başka efsane Alfa modeli olan 1900 Super Sprint’in doğduğu yıl oldu. Coupe karoseri ve 115 HP’lik motor, aracın üretimde kaldığı süreç boyunca 28 binlik satış rakamına ulaşmasında önemli pay sahibi oldu. 1967 yılında Alfa 33 model serisinin atası sayılan 33.2 Stradale tanıtıldı.

İlk dünya şampiyonluğu

1923 yılında Alfa Romeo tarafından üretilen ve P1 adını taşıyan yarış otomobili Enzo Ferrari pilotajında önemli başarılar elde etti. Fiat’dan transfer edilen Vittorio Jano ile birlikte P2 modelinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar hız kazandı. 1924 yılında 2.0 litrelik ve 8 silindirli motora sahip, 140 HP ve 155 HP gücünde iki farklı versiyonu bulunan P2, gün ışığına çıktı. 225 km/s’lik hızlara çıkabilen bu aracın yarış versiyonları Ascari ve Campari gibi pilotlarla beş yıl boyunca bütün GP yarışlarının favorisi oldu ve 1925 yılında Alfa Romeo ilk dünya şampiyonluğunu kazandı. 1927 yılında 6C modelini ilk kez üretmeye başlayan marka, 1929 yılına gelindiğinde 15 bin civarında otomobil üretmişti. Alfa Romeo, 1920’li yılların ikinci yarısından itibaren Bristol lisansı altında dokuz silindir uçak motorları da üretti. 1932’de Vittorio Jano, bütünüyle Alfa Romeo tarafından tasarlanan ilk uçak motorunu üretti. 1939–40 döneminde üretilen İtalyan bombardıman uçaklarının çoğunluğunda kullanılan Alfa 125, 126, 130, 128, 129 ve 135 motorlarıydı. Alfa Romeo mühendisleri, 1938 yılında 8C modelinin 2900 B Lungo ve 2900 B Speciale Le Mans versiyonlarını tanıttı. Tasarım olarak birer efsane olan bu iki model de yine Vittorio Jano imzasını taşıyordu. Dünyanın gelmiş geçmiş en güzel otomobili olarak adlandırılan B Lungo, 2905 cc’lik 8 silindirli ve 180 HP’lik bir motorla donatılmıştı. RECEP BOZDAĞ [email protected]

05.07.2010

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Son Dakika Haberleri

Başlıklar

  Efsane Alfa Romeo 100 yaşında

  Hyundai ihracatta tam gaz

  HYUNDAI’DEN MUHARİP GAZİLERE ANLAMLI ARAÇ

  Peugeot fırsatlar konvoyu 2 Türkiye turunu tamamladı

  Ford’dan aylık 490 TL ödemeli kampanya sürüyor

  “Toyota Finans Sistemi” hayata geçiyor

  Peugeot iOn “2010 Grand Prix Auto” Çevre Ödülü’nü aldı

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.