"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

İstişareyi dinlemeyen zıt bir mesleğe mi girer?

Ali FERŞADOĞLU
21 Mart 2015, Cumartesi
Asr-ı Saadet meşveret sistemi hizmet modelini günümüze taşıyan Bediüzzaman, yukarıda zikretttiğimiz Âyetlerin ve Hadis-i şeriflerin “Emriyle kardeşlerimle bir meşverete muhtacım.” (Emirdağ Lâhikası-I, s. 23.) dememiş mi?

Demek ki, istişare etmek farz derecesinde bir emirdir. Bu emrin gereği olarak yapılan meşveretin kararlarına uymak farzdır! Ve meşveretin kararlarına uymayan, hatta kabul etmeyen, hatta itiraz eden, “zıt bir mesleğe” girmez mi?

Ve Bediüzzaman’ın sözleri ışığında meseleye bakalım:

•Her meselemizde emir, Risale-i Nur’un şahs-ı manevîsini temsil eden has şakirtlerin ve sizlerindir. Benim de şimdi bir reyim var. (Emirdağ Lâhikası-I, s. 219.)

•Nur cemaatinde meşveret ve istişare esastır. (Emirdağ Lâhikası, s. 23.)

lSiz aranızda  münakaşasız bir meşveret ediniz. Kararınızı kabul ederim. (Mektubat, s. 394.)

•“Bu kudsî hizmette teenni ile, meşveretle, ihtiyatla çalışmak lâzımdır.

•Medâr-ı nizâ/tartışma sebebi bir mesele varsa meşveret ediniz.” (Emirdağ Lâhikası, s. 339, 73, 164.)

•Meşveret, ferdlerden oluşan cemaatten çıkan şahs-ı mânevîdir. (Emirdağ Lâhikası, s. 65.) dememiş mi?

•Ve meşveret her şeyde hükümfermadır/geçerlidir. (Kastamonu Lâhikası, s. 102.)  direktifi vermemiş mi?

•Meşverette hüküm, çoğunluğa göre verilir. (Münâzârât, s. 41.) hükmünü çıkarmamış mı?

Peki, istişarede çoğunluğun, şahs-ı manevinin aldığı kararlara uymayan ne olur?

İsterseniz, bu sualin cevabını da Bediüzzaman’dan alalım:

“Eski zamanda değiliz. Eskiden hâkim bir şahs-ı vâhit idi. O hâkimin müftüsü de, onun gibi münferit bir şahıs olabilirdi, onun fikrini tashih ve tâdil ederdi. Şimdi ise, zaman cemaat zamanıdır.” (Bediüzzaman Said Nursî, Sünûhat, Yeni Asya Neşriyat, İstanbul, 1999, s. 51.) Demek ki, meşverete uymayan, eski zamanda kalmıştır! Zıt bir mesleğe değil, zıt bir zamana düşmüştür!

Demek ki, itiraz, kabul etmeme, karşı gelme, hatta tenkit etme, bu kişiliklerden gelir.

Ve özellikle enaniyetli kişilikler:

“Ben anlarım, ama bu cemaat anlamaz. Ben bir kişi olarak bu işi anladım, bildim, ama cemaatin şahs-ı manevisini temsil eden bu meşveret heyeti anlayamadı, bilemedi! Ben doğru yapıyorum, ama bu meşveret yanlış yapıyor!”

Bunlar doğru meslekte mi, zıt bir meslekte mi?

Okunma Sayısı: 1451
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • Garib Doğu

    21.3.2015 08:50:51

    Aslında meşveretle ilgili esasları Üstadımız Risale-i Nurda açık ve net belirtmiştir.Bu esaslara göre hareket eden,meşveret itibarıyla doğru yolda ve çizgidedir demektir.Bu esasların dışında söylenenler safsata olup,şahsi arzu,heves ve indi görüşlerden ibarettir.Risale-i Nurun istişari esaslarından ayrılanlar;ahdini bozanlardır.Rüzü mahşerde sırtımın yükü olsun dediği,ahdini ve sadakatini bozmayanlardır.Ahdini bozanlar,prensipleri dinlemez,sınır tanımaz,,nerede duracakları da belli değildir....

  • TOYGAR

    21.3.2015 08:48:31

    (2) Medenilere galebe çalmak ikna iledir ya hani! İcbar ile değildir ya! Meşveret söylendiği gibi değil, anlaşıldığı gibi uygulanıyorsa, bunun tüm muhataplarınca farkında olmak da elzemdir. Meşveretin varlığına sözüm yoktur. Farklı fikrinde sabit olanların varlığına bu şekilde hitap ve farz'dan kaçan hain muamelesi yakışmamış, yakışmıyor. Anlamakta zorlanılıyor zannederim! Zaman, benim de dahil olduğum Yeni Asya'yı tevil ettiği gibi farklı fikirleri de tevil etmekten imtina etmez sanırım! Yoksa hesap günü niçin tek tek amel defterleri açılsın ki?

  • TOYGAR

    21.3.2015 08:48:17

    (1) Meşveret kararına itirazı olanları ötelemekten maksat nedir bilmiyorum fakat, farklı düşüncelere böyle hitap etmeye devam ede ede sözümüze halel geliyor, kimselere bir şey anlatılamıyor. Enaniyetler asrındayız ya hani! İnsana insan gibi davrandığın sürece, karşılıklı anlayış var olduğu sürece, insanlar birbirine saygı duymakta beis görmezler ve birbirlerinin ortak kararlarına uymaya özen gösterirler. Yoksa biz dedik oldu anlamında kalan meşveret de gerçek meşveret değildir...

  • Ali Vefalı

    21.3.2015 08:32:53

    Sağlanan Dünya menfaatleri, geçici zevkleri, nefisleri tatmin eden makamlar, sonuçunda zıt mesleklere geçenler çok oldu. Geçtikleri halde, yinede tereddütler yaşadıkları için, yeni siyasi mesleklerini şiddetli savunmayı ve terkettikleri önceki doğru mesleklerinide şiddetli ve tehditli şekillerde eleştirip yıkmaya çalıştılar. Bunları yaşadık ve gördük.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı