"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

PUT: Bugün bilgi, yarın belge

M. Latif SALİHOĞLU
02 Mart 2015, Pazartesi
Bazı hadiseler var ki, kırılma noktasını teşkil eder. Bir nevi milât olur.

İşte, Bediüzzaman Said Nursî ile M. Kemal’in Kasım 1922’de Millet Meclisi’ndeki münakaşaları da böylesi bir kırılma noktasını teşkil ediyor.

M. Kemal, “Hoşâmedî” merasimiyle Meclis Kürsüsüne çıkıp duâ eden, ardından mebuslara hitaben iman ve namaz hakkında 10 maddelik beyannâme neşreden Üstad Bediüzzaman’a hiddetle şöyle seslenir: "Seni buraya çağırdık ki, bize yüksek fikir beyan edesin. Sen geldin, namaza dair şeyler yazıp içimize ihtilâf verdin." 

Bu hiddetli itiraza Bediüzzaman Hazretleri şu mukabelede bulunur: "Kâinatta en yüksek hakîkat îmandır, îmandan sonra namazdır. Namaz kılmayan hâindir; hâinin hükmü merduddur. Cenâb-ı Hak, Kur’ân-ı Kerîminde, yüz yerde edâsını emrettiği namazdan daha büyük bir hakîkat olsa idi, îmandan sonra onu emrederdi." (Tarihçe-i Hayatı, s. 607)

Emirdağ Lâhikasındaki bir mektupta ise, ilâveten şu ifadeyi kullanır, Üstad Bediüzzaman: “Dehşetli bir put kırdım.”

İşte, bu son cümlede geçen “put” ifadesi de günümüzde bir kırılma noktası teşkil etmeye başladı.

Zira, Risâle-i Nur’u benimseyerek okuyanlardan—bizim de içinde dahil olduğumuz—bir kesim, bu kelimenin “put” diye okunması gerektiğini dâvâ ederken, bir başka kesime göre ise o kelimenin aslı “pot”tur.

M. Kemal ile yaşanan bir tartışmada “Put kırdım” ile “Pot kırdım” demenin arasında, haliyle büyük mânâ farkı var. Hatta, günümüz insanlarının nazarında, bu iki kelime neredeyse zıt mânâlara tekabül ediyor.

Zira, yirminci asrın başlarından bu yana hemen bütün edebiyatçılar “Pot kırma” tâbirini “Gaf yapma, hata etme, kaba davranma, farkında olmadan yanlış bir şey söyleme” mânâsında anlayıp öyle de kullana gelmişler.

“Pot kırdım” tabirini Bedüzzaman’a nisbet eden bazı kimseler ise, kendilerince çok eskilerde kalmış bir mânâyı tekellüflü tevillerle izâh etmeye çalışıyor. Ne var ki, insanlarımızın binde biri dahi bunu onların anlattığı gibi bilmiyor, anlamıyor ve o şekilde anlamak dahi istemiyor.

Haliyle, bu durum Risâle-i Nur okuyanlar arasında da bir kırılma noktasının vücuda gelmesine sebebiyet verdi, veriyor.

İlk başta B(üt) iken, bilâhare P(ut) şeklinde söylenip yazıldı

Bu vesile ile yarım düzineden fazla muhtelif zamanlarda hazırlanmış lûgat, kàmus, sözlük karıştırdık.

Gördük ki, heykel-sanem mânâsında başlangıçta “Be+Te=Büt” olarak yazılan kelime, zamanla “Pe+Vav+Te” ile ve “Put” şeklinde yazılmaya başlanmış. (Bir nevi “konuşma dili”ne dönüştürülmüş.)

Nitekim, aynı yazılış tarzı 1926’dan itibaren telif edilmeye başlanan el yazması Nur Risâleleri ile Lâhikalardaki ilgili kelimelerde de aynen karşımıza çıkıyor. Meselâ:

“Ayasofya Camiini puthaneye...”

“Putlara kurban...”

“Dakyanus, putperestliğe dâvet...”

“Nefsindeki menfaat putunu...”

“Kâbe’deki putların parçalanması...”

“Şirke ve putperestliğe...”

“Gurur putunu kırmak...”

“Tabiatperestlerin putlarını...” gibi, içinde “put” tâbirini geçtiği hemen bütün ifade ve cümlelerde bu tâbir ekseriyetle “PUT= Pe+Vav+Te” şeklinde yazılmış iken, az bir kısmının son harfi “Tı” ile yazılmış.

Şu var ki, “Tı”yı kullanan kàtipler dahi ilk harfi “P” olarak yazmış. Yani, “Be”yi kullanan, tercih eden yok...

Dolayısıyla, “Put kırdım” tâbirini Risâledeki emsâl yazılışlarla kıyaslayarak da bulmak mümkün.

“Pot” kelimesi için ise, altı bin sayfalık Nur Külliyatında herhangi bir kıyaslama yapmanın imkânı yok. İddia edildiği gibi, farz-ı muhal varsa dahi sadece bir tek yerde var.

“Put”un yazılış tarzına ise orijinal birçok delil getirmek mümkün. Bir sonraki yazıda bunlardan bir demet sunmak dileğiyle...

Kapak resimlerini gördüğünüz Osmanlıca elyazması Tarihçe-i Hayat (iki ayrı nüsha), Şuâlar (iki ayrı nüsha), Nurun İlk Kapısı, Barla Lâhikası ve Emirdağ Lâhikası gibi risalelerde mükerreren zikredilen ve içinde“Put” tâbirinin geçtiği kelimelerin hemen tamamı “Pe+Vav+Te” ile yazılmış olup, hiçbirinde ilk harfi “Be”ye rastlamadık. Bu noktada yaptığımız kıyaslamalar, tartışmalı tâbirin “Put kırdım” şeklinde okunması gerektiğini gösteriyor. “Pot” tabirini kıyaslamak için ise, Nur Külliyatında gösterilebilecek herhangi bir örnek bulamadık.

Okunma Sayısı: 3342
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • k. laçin

    2.3.2015 23:38:58

    Burada komiklikler şakalar mi yapiliyor. Vatandaşın teki demiş ki, ustadin hatiri abilerin hatirlarindan üstündür, diye. Yahu sen kimsin ki abileri ustadin yolundan sapitmis gibi gösterebiliyorsun. Sizin düşünceniz disindaki her nurcuyu aldatilmis olarak görüyorsunuz. Yahu bir donup aynadan kendinize bakin. Turkiyenin en marjinal grubu meğer benim cemaatimmis. Vallahi arkadaşlar, kardeşler bir silkinin de kendinize gelin yahu.

  • Ali KURT

    2.3.2015 23:07:55

    Pot Kımak: “İSTEMEDEN muhataplardan birine dokunacak bir söz söylemek” “Mustafa Kemal'in hiddetine karşı dîvan-ı riyasette ŞİDDETLİ ve DOKUNAKLI MÜDAFAA eden bir adam” Muhatabına İSTEMEDEN mi söz söylenmiş? Hakk’ın hatırı için vicdanlarınızın sesini sessizce, kimse duymadan, sözsüz ve kelamsız olarak kendi vicdanlarınıza söyleyin canım kardeşlerim… “Dünyaya karışmak arzusu bizde bulunsaydı, böyle sinek vızıltısı gibi değil, top güllesi gibi ses ve patlak verecekti. Dîvan-ı Harb-i Örfîde ve Mustafa Kemal'in hiddetine karşı dîvan-ı riyasette şiddetli ve dokunaklı müdafaa eden bir adam..” (Denizli Hayatı | 351)

  • Mustafa Yaprak

    2.3.2015 23:07:11

    Hazreti üstad bu zamanda Risale-i Nuru anlayarak ve kabul ederek okuyan bu zamanın mühim bir alimidir der.Anlamak ayrıdır kabul etmek ayrıdır.Bu nasip meselesidir.Meseleyi anlamak istediğimiz şekilde kabullenmek değil,anlatılmak istenilen şekilde kabullenmek gerekir ki,zaten Risale-i Nurun tarzı da budur.sözlere aklımızı karıştırmamak.Ayrıca üstad pot kırmaz,put kırar.Asrı saadette yaşamış olsa idi,Resûl-i Ekrem efendimiz putları kırma vazifesini de ona verirdi. putperestliğe o kadar düşman idi.der eşref edip.Selamlar

  • cemal özkaya

    2.3.2015 15:34:51

    neymiş efendim o kadar milletvekilinin yanında devletin reisine bu sözlerin söylenmesinin uygun düşmeyeceği için üstad pot kırdım demiş. sanki üstad bu sözü söylerken nerede kimlerin yanında olduğunu bilmiyor? ya bunlar üstadın kim olduğunu bilmiyor yada biz aynı kişiden bahsetmiyoruz.

  • Şevket PAKSOY

    2.3.2015 11:46:20

    Latif Ağabey yerine yanlışlıkla başka isim yazılmış. Özür dilerim.. Latif Ağabey, kalemine ve yüreğine sağlık... Devamını merakla bekliyoruz...

  • Şevket PAKSOY

    2.3.2015 10:46:30

    Kazım Ağabey, kalemine ve yüreğine sağlık... Devamını merakla bekliyorum...

  • M.ÖZMÜŞ

    2.3.2015 10:11:52

    1:Nur talebeleri arasında kapanması imkansız yaralar açtı 2:Risale-i Nur'ları tekeline aldı 3: Risale-i Nur'ları tahrif etti 4: En dehşetli planı ise POT'mu, PUT'mu meselesiyle Üstada M.Kemalden özür diletme hesapları var

  • M.ÖZMÜŞ

    2.3.2015 10:11:46

    Plan takır takır işliyordu,dikkatleri başka yöne çekmek için hergün farklı bir olay vukuu buluyordu,birgün işaratül icazda münafıklar bahsini çıkarıp el altından servis ediliyordu kamuoyu bununla meşgul edilip o bahis tekrar risaleye koyulup ,biz üstada dostuz itiraz edenler rantları kesildi diye itiraz ediyorlar diyerek nur cemaatlerini birbirine düşman derecesine getirdiler.Nurcular tekelleşmeyi kabul edenler ,etmeyenler diye ikiye ayrıldı.Zındıka komitesi bu kez çok iyi çalıştı. nur taleberi içinde Zübeyir ağabeyden sonra meslek ve meşrep olarak bir takım farklılıklar oluştu bu farklılıklar özellikle ihtilal dönemlerinde bir takım kırılmalara ayrılıklara ,küslüklere neden oldu fakat bu seferki çok farklı kardeşler şimdi biribirlerini maafazanallah münafıklıkla suçlar hale geldiler.Bu kaos ortamından faydalanan süfyanın 4. devresini ihya eden siyasal islamcılar, kemalistler ,zındıka komiteleri ve masonlar en önemli hamlesini yaptı

  • çavdari

    2.3.2015 10:11:24

    Bu konu vuzuha kavuşmalı. Karşı taraf da hemen işbirliği veya ihanetle ittiham edilmemeli. Zira, hatadan dönme ihitmali kalmaz, inada biner, hatada ısrar eder. Camiamızda çok tez canlı var. Benim başka bir konuda ricam olacak. Belki de bunları yazdınız ama ben yine de sormak isterim. Üstad'ın hoşamedisine, meclis konuşmasına dair meclis zabıtı mevcut mudur, mevcutsa bunların yayınlanmış hali var mıdır, varsa siz burada bir yazınızda izhar edebilir misiniz?

  • M.ÖZMÜŞ

    2.3.2015 10:10:37

    İşe filmi finanse eden F.GÜLEN cemaatini yerden yere vurmalka başladılar bu hamleleri 17-25 aralık'la karşılık buldu kavganın dozajı gittikçe arttı.Bu kaos ortamında ortaya çıkan bir çete ağabeyleri yalanlarla aldatarak Risale-i Nurların devlet tekeline alınmasını bakanlar kurulu kararıyla şimdilik başardılar.Ağabeylerin ağzından hergün finansmanını kimin karşıladığı bilinmeyen (bizce malum) onlarca gazeteye beyanatlar ,bildiriler yayınlatarak masum,safdil nur talebelerini aldatarak iş gördüler.Bazı nurcu kardeşlerde sanki bir fütühat var gibi sevinmeye, dualar etmeye, hatimler indimeye başladılar.

  • M.ÖZMÜŞ

    2.3.2015 10:09:32

    Her şey hür adam filmiyle başladı.Üstad Hz.M.Kemale mecliste "namaz kılmayan haindir "dediği ve bacak bacak üstüne attığ o sahne kemalistleri kudurttu ,tabi biz sadece kemalistlerden tepki beklerken mahallenin salyangoz satıcılarıda kudurmaya başladı.130 parça 6000 küsur sayfa büyüklüğünde muazzam bir eser ,özellikle takılıp kalınan bir kelime POT'mu ,PUT'mu? Karanlık güçler kafa kafaya verip kırılan putlarını tamir etmeye ve olayı tam tersten efkar-ı ammeye aktarmaya karar verdiler.

  • garip talebe

    2.3.2015 10:02:08

    Hata savab cetveli'nin cikarilmak Istenmesi put'un neden pot yapilmaya calisildiginin isaretini veriyor ama gormek istemeyenler gormuyor ne yazik ki...

  • Abdil Yıldırım

    2.3.2015 09:51:29

    Üstad Hazretlerinin POT kırdığını iddia edenler, acaba kime yaranmaya çalışıyorlar? PUT'un POT olduğunu ispatlamak için bin dereden su getirmek, minareye kılıf uydurmak, olmadı ağabeylere sığınmak... Bu kadar potperestliğin sebebi ne acaba? Ağabeylerin elini öper, saygılarımızı sunarız ama, Üstad'ın hatırı ağabeylerin hatırından daha üstündür. Mehdi-yi Azam'ın pot kırdırmak kimsenin hakkı olmasa gerek.

  • Garib Doğu

    2.3.2015 09:03:10

    Risale-i Nur hizmet tarihinin hiç bir devrinde Risalelere bu kadar saldırı olmamıştır.Risale-i Nur ile bu kadar oynanmamış,bu kadar müdahele olmamıştır.Sadeleştirme adı altında bir taratan tahribat yapılırken,diğer taraftan tekelleşme ile doruk noktasına çıkmıştır. .Buna nasıl cürret ve cesaret ederler anlamak mümkün değildir.Hele son zamanlarda Risale'ler üzerinde yapılan tasarruflar insanı dehşete düşürüyor. Başta Üstad olmak üzere, saffı evvel Nur talebelerinin Risale telif,tashih ve neşir hususunda ne eza ve cefalar çekmişler? Sen kalk rahatlıkla bunlara muhale et ve istediğin gibi tasarrufta bulun, hangi vicdana, hangi hakka ve hukuka sığar? Üstadı ve vefat eden Nur Talebelerini kabirlerinde muazzep etmez mi?Gayretullaha dokunmaz mı?Bu iş nereye kadar gider?Daha ne kadar bu yara kanamaya devam eder?Ya Rab, bu rüyayı hayre tebdil et.

  • Polat Müstear

    2.3.2015 01:21:41

    (2) Islam Deccali Süfyan ibadetsizlik, küfür putunu te'sis etmek icin vardir. Hz Mehdi RA ise Islam Deccali Süfyan'in dehsetli putunu kirmak ve Islam'in hisn-i haseni olan kur'anî hakikatleri izah ve nesretmek icin vardir. Bizim tercihimiz tevhid dini Islamdan yanadir ve biz Allah'in boyasiyla boyandik, hanifen müslimen olarak HA-Mim tezgahinda yaratildik. Pot kiranlar Allah'a karsi edebsizlik edenlerdir. Put kiranlar sadece ve sadece Allah'a kulluk edenlerdir.

  • Polat Müstear

    2.3.2015 01:21:20

    (1) Hz. Ibrahim AS Urfa'da puthaneye girip en büyük put Baale haric babasinin baltasiyla bütün putlarin bacaklarindan kestiginde ve baltayi en büyük put Baale'nin ayagina birakip puthaneden cikarken görüldügünde henüz 12 yasindaydi. Hz. Ibrahim'im AS'i yakaladilar ve bizzat put imalatcisi olan babasi halktan oglunun putlari keserek pot kirdigini söylemistir, baltanin da kendi baltasi oldugunu ve en nihayetinde en büyük putun kücük putlari kesecek ne gücü ne kuvveti ne de iradesi oldugunu bile bile Hz. Ibrahim'i AS putlarini kirmakla pot kirdi demislerdir. Elbette ve herhalde Hz.Ibrahim AS gibi muvahhid-i pak bir dini olan Halilullah namiyla Allah'in dostu makamina layik bir peygamberin ilk oglu Hz. Ismail AS neslinden gelen Hz. Muhammed ASM ve dahi onun neslinden gelen Hz. Mehdi RA putlari kiracaklar ve bu bazilarinca pot kirmak olarak tanimlanacaktir, ta ki Ebu Bekirler ve Ebu Cehiller ortaya ciksin.

  • çelebice

    2.3.2015 00:39:21

    Put' un pot olduğunu iddia edenler. Esasen pot kırmış oluyorlar. Latif Salihoğlu yorumuna aynen katılııyorum.

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı