06 Eylül 2009 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Dergilerimiz

İnsanlar küfür ve dalâlet yolunda niçin gidiyorlar? - İBRAHİM ERSOYLU

ŞEYTANIN DESİSELERİ

“Elcevap: Küfür ve dalâlet iki kısımdır. Bir kısmı, amelî ve fer’î olmakla beraber, iman hükümlerini nefyetmek ve inkâr etmektir ki, bu tarz dalâlet kolaydır. Hakkı kabul etmemektir; bir terktir, bir ademdir, bir adem-i kabuldür. İşte bu kısımdır ki, risâlelerde kolay gösterilmiş.

“İkinci kısım ise, amelî ve fer’î olmayıp, belki itikadî ve fikrî bir hükümdür. Yalnız imanın nefyini değil, belki imanın zıddına gidip bir yol açmaktır. Bu ise bâtılı kabuldür, hakkın aksini ispattır. Bu kısım, imanın yalnız nefyi ve nakîzi değil, imanın zıddıdır. Adem-i kabul değil ki kolay olsun. Belki kabul-ü ademdir. Ve o ademi ispat etmekle kabul edilebilir. ‘Yokluk ispat edilemez’ kaidesiyle, ademin ispatı elbette kolay değildir.

İşte, sair risâlelerde imtinâ derecesinde suubetli ve müşkilâtlı gösterilen küfür ve dalâlet bu kısımdır ki, zerre miktar şuuru bulunan, bu yola sâlik olmamak lâzımdır. Hem bu yol, risâlelerde kat’î ispat edildiği gibi, o kadar dehşetli elemleri var ve boğucu karanlıkları var ki, zerre miktar aklı bulunan, o yola talip olmaz.

“Eğer denilse: Bu kadar elîm ve karanlıklı, müşkilâtlı yola nasıl ekser insanlar gidiyorlar?

“Elcevap: İçine düşmüş bulunuyorlar, çıkamıyorlar. Hem insandaki nebâtî ve hayvânî kuvveleri, âkıbeti görmedikleri, düşünemedikleri ve o insandaki letâif-i insaniyeye galebe ettikleri için, çıkmak istemiyorlar ve hazır ve muvakkat bir lezzetle mütesellî oluyorlar.” (Lem’alar, s. 82)

***

Küfür ve dalalet iki kısımdır. Bir kısmı, iman hükümlerini inkâr etmektir. Bu tarz dalâlet kolaydır. Bu çeşit dalâlet bir terktir, adem-i kabul yani hakkı kabul etmemektir, göz kapamaktır.

İkinci kısım ise, direkt itikat ve imanla ilgili olarak imanî hükümleri yalnız kabul etmemek ve göz kapamak değil, imanın zıttına yol bulmaya çalışmak, hakkın aksini iddiâ etmek, kabûl-u adem, yani yokluğu ispat etmeye çalışmaktır. Zerre kadar aklı olan bu yola girmemelidir.

Soru: Bu kadar karanlıklı ve zor olan bu yolda insanların çoğu niçin gidiyorlar?

Cevap: İçine düşmüş, bu yoldan çıkamıyorlar. İnsandaki nebâtî ve hayvanî duygular, (kuvvetli iman olmazsa) insanî duygulara gâlip gelir. Bu duygular his ve heves kabilinden olduğu ve akibeti görmedikleri için aklı dinlemez. İnsanların çoğu dalâlet yolundan bu sebeple çıkmak istemiyorlar, hazır ve geçici bir lezzetle kendilerini teselli ediyorlar.

06.09.2009

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

Başlıklar

  Bütün elemler dalâlette, bütün lezzetler imandadır - Yrd. Doç. Dr. Atİlla YARGICI

  Ramazan orucunun sünnetleri nelerdir?- SÜLEYMAN KÖSMENE

  Teşekkürün önemi - Salİha Ferşadoğlu

  Ramazan-ı Şerif

  Ramazan-ı Şerif - ARZU KONAN

  Nemrud kavminin bayramdan dönüşü - AHMET ÖZDEMİR

  Şükrün anahtarı oruç - OSMAN ZENGİN

  Pahalılık ve duâ - hayreddİn ekmen

  Sopa yiyor, gene de... - NEVİN ALAN

  İnsan- İbadet - NADİ AKSOY

  İnsanlar küfür ve dalâlet yolunda niçin gidiyorlar? - İBRAHİM ERSOYLU

  Ramazan ayında daha çok Kur'ân okumamız, ders yapmamız gerekir - Röportaj: ZÜBEYİR ERGENEKON

  Ağaç sevgisi - MUSTAFA ÖZTÜRKÇÜ

  Olumlu cevap - SUAT ÜNSAL

  Askerî gemilerde oruç - VEHBİ HORASANLI

  DÜŞÜNCE KIRINTILARI - SELİM GÜNDÜZALP

Gazetemiz İmtiyaz Sahibi Mehmet Kutlular’ın STV Haber’deki programını izlemek için tıklayın.
Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.