Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 06 Eylül 2006

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Kültür-Sanat

Tekerlemeler, çocukların dilini daha iyi geliştiriyor

Tekerleme, hikâye, fıkra ve benzeri kültürel ögelerin çocukların ruhsal, kültürel ve dil gelişimlerine katkıda bulunarak, onların üretici ve eleştirel düşünme kapasitelerini artırdığı bildirildi.

Selçuk Üniversitesi Eğitim Fakültesi İlköğretim Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Yrd. Doç. Dr. Abdülkadir Kabadayı, tekerlemelerin, çocukluk yıllarında hatta her yaş döneminde, insanların, söyleme yarışı içine girdikleri, telâffuz etmekte güçlük çekilen ve söylerken eğlendiren karmaşık ifadeler olduğunu belirtti.

Kabadayı, okul öncesi dönemde çocukların ana dilini daha çabuk ve doğru kavramasına, doğru ses şekillerini öğrenmesine yardım eden tekerlemelerin özellikle 3-6 yaş arasındaki çocukların dinleme ve konuşma becerilerini etkilediğini vurguladı.

Tekerleme, hikâye, fıkra ve benzeri halk anlatılarının, çocukların ruhsal, kültürel ve dil gelişimlerine katkıda bulunarak, onların yapıcı ve eleştirel düşünme kapasitelerini artırdığını belirten Kabadayı, şunları kaydetti: ‘’Tekerleme, birbirine aykırı düşünceleri, olmayacak durumları bir araya yığıp mantık dışı birtakım sonuçlara vararak şaşırtıcı bir etki oluşturur.

İçerisindeki tekrarlar, kolay ezberlemeyi sağladığı için tekerlemeler bir çeşit anadil alıştırmalarıdır. Neşe ve hareket kaynağı olduğu için de okul öncesi çocuklarının dil gelişimine katkı sağlamaktadır. Tekerlemeler, Türkçemizde bazı anlam yapılarının, dil özelliklerinin sık yapılan tekrarlarla öğrenilmesini kolaylaştırır.’’

Tekerleme seçerken nelere dikkat edilmeli?

Kabadayı, tekerleme gibi halk anlatılarının ders malzemesi olarak, öğrenciler ve öğretmenler için bitmez tükenmez kültürel ve sosyal bir hazine niteliği taşıdığını ve öğretmenlere bu konuda çok iş düştüğünü ifade etti.

Öğretmenlerin tekerlemeler konusunda oldukça titiz davranması gerektiğini vurgulayan Kabadayı, tekliflerini şu şekilde sıraladı: ‘’Öğretmenler tekerlemeleri, söyleyiş ilkelerine uygun olarak seslendirmelidir. Bunun için de önceden bir hazırlık yapması gerekir. Tekerleme çalışmalarında, bedensel devinimi gerektiren etkinlikler, çocukların hareket becerilerinin geliştirilmesi için bir fırsat olarak değerlendirilebilir. Tekerlemeler, söyleyiş, jest, mimik ve bedensel hareketlerle zenginleştirilmelidir. Tekerlemelerin çocukların düzeyine uygun olmasına, argo sözler, eskimiş ve yabancı sözcükler içermemesine dikkat edilmelidir.’’

/ KONYA

06.09.2006

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

Bütün haberler

Başlıklar

  Çizgi filmler Can Kardeş’te

  Tekerlemeler, çocukların dilini daha iyi geliştiriyor

  Phaselis’te sema gösterisi

  Süleyman Kösmene kitaplarını imzaladı

  BBC, Antakya’da belgesel çekecek

  Tarihî çeşmelerden su akacak

  Aşık Veysel’in müze evine ziyaretçi ilgisi

 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004