"Ümitvar olunuz, şu istikbal inkılâbı içinde en yüksek gür sada İslâm'ın sadası olacaktır."

Piyasalar

Kudüs şehrinin isimleri

Suna DURMAZ
11 Eylül 2014, Perşembe
Arkeologlar Kudüs şehrinin yerleşim tarihini milâttan önce 3500 yıllarına kadar dayandırırlar.

Peygamber Efendimiz’den (asm) rivâyet edilen bir hadise göre ise, Mescid-i Aksa (Beytü’l Makdis / Kudüs) Kâbe-i Şerif’den sonra yeryüzünde ibâdet için inşaa edilen ikinci evdir. 1
Kudüs şehrinin ilk sakinleri Arap asıllı Kenanlılardır. Kenanlılardan sonra, Asurlular, Babiller, Persler, Makedonyalılar, Sasâniler, Romalılar, Bizanslar ve Müslümanlar Kudüs’e hâkim olmuşlardır. İşte bu kavimler Kudüs’e farklı isim vermişlerdir                                                                                                           
Kuşkusuz; bir beldenin birden fazla isminin bulunması, o beldenin mânevî olarak yüksek bir makama sahip olduğuna delâlettir. Mekke-i Mükerreme’nin birçok ismi olduğu gibi, Kudüs’ün de vardır. 
Tarihin seyri içinde çeşitli ırklar tarafından Kudüs’e verilen isimlerin ortak manası hep “Barış ve Kutsal” olmuştur. Ama ne yazık ki; zalim kavimlerin eline düşen Kudüs barışa hasret kalmış; üzerinde çok kan akıtılmıştır.                                                   
İşte Kudüs‘ün sahip olduğu en meşhur isimler:
Ursalim: Şehrin ilk sahipleri olan ve Arap yarımadasından geldiği bilinen Kenanlılar dönemindeki ismidir (Ur: Şehir, salim ise barış manasındadır. Yani, Barış sehri)
Yerushalim ve Zion: İbranice “Allah’ın evi” mânâsına gelen isimleridir.
Jebus-Yebus: Kudüs’ün Hz. Davud (as) eline geçmesinden önceki isimdir.  
Davudun şehri (City of David): Hz. Davud (as) zamanındaki ismidir.
Hierosolyyma: Eski Yunanlılar tarafından verilen isimdir.
İlia veya Aelia Capitolina: Şehrin lâtince isimleridir.
Beth Makdeşa: Şehrin Aramice ismidir. Mukaddes ev anlamındadır.
Beth ha-Mikdaş: Şehrin İbranice ismidir. Mukaddes ev anlamındadır.
Beytül’ Makdis: Arapçada “kutsanmış ev /arınmış ev” manasındadır. Hadislerde daha çok bu isimle anılır. Şehirliler “Makdisi’’ olarak lakaplanırlar. Antepli, Maraşlı gibi. Ayrıca; her mü’min coğrafi olarak farklı topraklarda doğup büyümüş olsa da; akidevi olarak Mekkeli, Medineli ve Kudüslü olarak sayılabilir.
Mescid-i Aksa: İsra Sûresinde bu isimle zikredilir.
Kudüs: Temiz, arı, kutsal, mukaddes olmak anlamındadır. Müslümanlar tarafindan fethedildikten sonra  şehir bu isimle anılmaya başlanmıştır. 2
Kudüs-ü Şerif: Osmanlılar Kudüs’ü Memlüklülerin elinden alınca, şehre “şerif” sıfatını takmışlardır.
el-Karye: Kasaba, köy anlamında olan Karye, Kudüs’ün Bakara Sûresi 58. âyetinde geçen ismidir. (İsrailoğullarına:) Bu kasabaya girin, orada bulunanlardan dilediğiniz şekilde bol bol yeyin, kapısından eğilerek girin, (girerken) «Hıtta!» (Yâ Rabbi bizi affet) deyin ki, sizin hatalarınızı bağışlayalım; zira biz, iyi davrananlara (karşılığını) fazlasıyla vereceğiz, demiştik.
Arzu’l Mubâreke: Müfessirlere gore, Enbiya Sûresi 71. âyette geçen “Arzu’l Mubarek”den kasıt, Kudüs’ü de içine alan Diyâr-ı Şam (Suriye, Lübnan, Ürdün, Filistin) topraklarıdır.
“Biz, onu ve Lût’u kurtararak, içinde cümle âleme bereketler verdiğimiz ülkeye ulaştırdık.”
Jerusalem: Batılılar tarafından şehre verilen isimdir.
Zeytûn: Bazı müfessirlere gore “Tîn” Sûresinde geçen “Zeytûn” kelimesinden Kudüs şehri kastediliyor. 3
el- Kıble: İslâm’ın ilk kıblesi olduğu için bu isim verilmiştir.
el- Mihrâb: Hz. Dâvûd, Hz. Zekeriyya ve Hz. Meryem’in mihrabı olduğu için.

Dipnot:
1- Ebu Zer el-Ğifâri’den rivâyet edilen hadis:
“Dedim ki; Ey Rasûlallah! Yeryüzünde inşaa edilen ilk ev hangisidir?   Dedi ki: Mescid-i Haram’dır.
Dedim ki; sonra hangisidir? Dedi ki: Mescid-i Aksa’dır. Dedim ki; aralarında kaç yıl vardır. Dedi ki: Kırk yıl. (Buhâri ve Muslim)
Hadiste işaret edilen 40 yıl konusunda farklı görüşler öne sürülmektedir..
1: Melekler Kâbe’yi inşaa ettikten kırk yıl sonra Mescid-i Aksa’yı da inşaa ettiler.
2: Adem (as) Kâbe’yi inşaa ettikten sonra Mescid-i Aksa’yı inşaa etti. 
3: Hz. Îbrahim (as) oğlu İsmail (as) ile beraber Kâbe’yi yeniden inşaa ettikten kırk yıl sonra, eşi Sara Hanım’dan olan oğlu İshak (as) ile beraber Mescid-i Aksa’yı inşaa etti.
Bkz: M. Abdulhamed el- Hatib: Al-Quds “The Place of Jerusalem in Classical Judaic and İslamic Traditions” sh: 23.
2- Kullarının kendinden başkasına ibadet etmesini yasaklayan Cenâb-ı Hak, Esmâ-i Hüsna’dan el-Kuddüs isminin iktizasıyla Kudüs’ü şirkten temizlemiş ve tevhid dininin beşiği kılmıştır. Hz. Muhammed (asm) Kudüs’ten Mi’râc’a yükselmiş; Kuddüs isminin cilvelerinden biri olan ve insanı maddi-mânevî kirlerden temizleyen namaz, Mi’râc’da farz kılınmıştır. Bedîüzzaman Said Nursî, Kuddüs isminin mahlûkatın maddî-mânevî temizlenmesini istediğini belirtiyor. Ve; “Evet, nasıl ki bütün mahlukatın tesbihatları İsmi Kuddüs’e bakar; öyle de, bütün nezafetlerini de Kuddüs ismi ister” diyor. (Lem’alar sh: 307)
3- Arif el- Arif, “Tarîhu’l Kuds” sh: 168-169.

Okunma Sayısı: 33702
YASAL UYARI: Sitemizde yayınlanan haber ve yazıların tüm hakları Yeni Asya Gazetesi'ne aittir. Hiçbir haber veya yazının tamamı, kaynak gösterilse dahi özel izin alınmadan kullanılamaz. Ancak alıntılanan haber veya yazının bir bölümü, alıntılanan haber veya yazıya aktif link verilerek kullanılabilir.

Yorumlar

(*)

(*)

(*)

Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış, Türkçe karakter kullanılmayan ve tamamı büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır. İstendiğinde yasal kurumlara verilebilmesi için IP adresiniz kaydedilmektedir.
  • demokrat dabbe

    11.9.2014 10:40:00

    Dünya güneşin etrafında dönüyor.Ay ise dünya etrafında sinek gibi pervaz ediyor.Bizim sefinemiz dünya’dan bu diğer cisimlere bakışımız nasıldır?Bizim onlara bakışımız bir bakıma bizim zekamızla ilgilidir.Yani dünya balık üzerinde dönüyor.Yani güneş zodyak yıldız ekseninde balık adı verilen yıldız kümesinin çizgisinde bizle kesişiyor.Peki hikmeti cedide nokta-i nazarında nasıl.Zira hikmeti atika, burçları semada; hikmeti cedide ise, medarı arzda farz etmişlerdir.1Bu noktadan atomlar ile yıldızlar sebepler açısından dolaşıktır.Birbirlerini öncelediği yoktur, müsavidirler.Yani Balık etindeki fosfat minerali, yıldızlarda şu an oluşmaktadır.Fosfatsız yaşam enerjisi sebepler planında olmaz.Suna abla buradan konuya gireceğim ki, din mekke ve medine ve meytül makdis üzerinde duruyor.Bizim ordu ili istanbul üzerinden bunlarla nasıl ne zaman keşişir yani o burçta olur.Ne zaman güneşe şems, mekkeye mekke-i mükerreme, aya kamer, diye çağırırz; o zaman israil kudusü beytül makdis olur bizim için

(*)

Namaz Vakitleri

  • İmsak

  • Güneş

  • Öğle

  • İkindi

  • Akşam

  • Yatsı