Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 25 Ekim 2006

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Dizi Yazı

Faruk ÇAKIR

Daha fazla yardım gerek

HOCA BAHADDİN İLÇESİ

Hoca Bahaddin, Tahar vilayetine bağlı küçük bir ilçe, ama en az Kâbil kadar tanınıyor. Çünkü Taliban’ın yönetimde olduğu dönemde ‘Kuzey İttifakı’ burayı ‘başşehir’ gibi kullanmış. Aynı zamanda efsaneleşen komutan Ahmet Şah Mesud da burada şehid edilmiş.

Şah Mesud’un şehid edildiği binayı da ziyaret ettik. Şu anda ‘karakol’ olarak kullanılan binada, Mesud’un şehit edildiği oda ziyaretçilere açık. Fotoğrafı ve bazı afişler duvarları süslüyor.

KIZ ERKEK AYRI EĞİTİM

Afganistan’da ilkokuldan itibaren erkeklerle kızlar aynı okulda ve fakat ayrı sınıflarda eğitim görüyor. Lisede ise, okullar da ayrı. Üniversitede ise, karma eğitim veriliyor. Üniversitede başörtüsü mecburî. Kıyafet ağırlıklı olarak pantolon/tunik şeklinde. “Başörtüsü mecburî olmazsa, kızlar başlarını açar mı?” diye sorduğumuz mihmandarımız, “Hayır, başı örtmek burada alışkanlık haline gelmiş. ‘Sol’cular da başörtüsüyle uğraşmıyor. Aleyhte olan kimse yok” cevabını verdi.

Ziyaret ettiğimiz bir lisede kız öğrenciler, erkeklerle aynı okulda (sabahçı ve öğlenci olarak) okuduklarından şikâyetle, İHH’dan kendilerine ayrı bir okul yapılmasını istediler.

İÇLER ACISI YETİMHANE

Tahar’daki yetimhaneyi de ziyaret ettik. Çok zor şartlar altında, 132 yetim burada barınıyor. Devlet, yılda iki defa elbise yardımı yapıyormuş ve günlük 1 dolarlık ‘istihkak’ veriyormuş. Yetimhane sanki savaştan çıkmış gibi. Her tarafı dökülüyor. Çocuklar, pencere camları olmayan bir odada tek sıra halinde yatıyor. Çocukların sağlık giderleri, TİKA’nın yaptırdığı ‘Sağlık Ocağı’ tarafından karşılanıyor. Yetimhanede sık sık salgın hastalıklar yaşandığı belirtiliyor.

OKULLAŞMA ORANI ARTMIŞ

2000 yılında kızların yüzde 5’i ancak okula gidebiliyormuş. 2006’da bu sayı yüzde 40’a yaklaşmış. Mecburî eğitim 9 yıl. Ancak okulların yeterli olmadığı görülüyor. Pek çok okulda öğrenciler, sınıflar yetersiz olduğu için ‘ağaç altında/açık havada’ eğitim görüyor. Bazı okullar da ‘çadır okul’ olarak hizmet veriyor.

Pek çok okulda da ‘sıra’ olmadığı için, lise öğrencileri bile beton veya betona serilmiş ‘halıfleks’ ya da ‘hasır’ üzerinde eğitim görüyor. Okullardaki bu durumu görüp, dünyanın ilgisizliği karşısında şaşırmamak mümkün mü?

İNSANLIK YARDIM EDER

Afganistan ya da benzer şekilde sıkıntı çeken Afrika ülkelerinin gerçek durumu insanlık tarafından bilinince, her halde bu yaralar sarılabilir. Ne var ki, ‘magazin’ programlarından fırsat bulup bu konulara yer ayrılamıyor. Dünyanın kaymağını yiyen bazı zenginlerin buraları görmesi mümkün olsa, belki insafa gelecekler. Nihayetinde oralarda yaşayanlar da ‘insan.’

ŞAH MESUD’UN MEMLEKETİ

Kâbil’deki son günümüzde, Kâbil’e 100 km mesafedeki Penşir’e gittik. Penşir, Şah Mesud’un memleketi. Mesud’un mezarı burada bulunuyor ve buraya büyük bir ‘anıt mezar’ yapılıyor. Penşir’e hakim bir tepedeki mezarlık, ziyaretçi akınına uğruyor. Yapımı devam eden ‘anıt mezar’ın yıl sonunda bitirilmesi planlanıyor...

KONTROLLER SIKLAŞMIŞ

Kâbil’de bulunduğumuz günlerde 2 ‘canlı bomba’nın patlaması, Kâbil havalimanındaki güvenliğin kat kat artmasına sebep olmuş. Dönüş yolunda en az 5 yerde ‘tepeden tırnağa’ arandık. Bir noktada çantalarımızı ‘eğitilmiş köpek’ler aradı. Ancak aynı yerde, sık sık ‘bahşiş’ istenmesi, bu aramaların gerçekte bir mânâ ifade etmediğini düşündürüyor.

İHH YARDIMLARI AFGANİSTAN’DA

Ramazan ayının ilk haftasında bölgeye giden İHH (İnsanî Yardım Vakfı) ekibi, ülkenin Kuzey bölgesinde yer alan Tahar vilayetine bağlı yerleşim yerlerinde yaklaşık 900 aileye erzak dağıttı. Temel gıda maddelerinin yer aldığı erzak paketleri, önceden belirlenen ‘en fakir aileler’e dağıtıldı. Tahar’a bağlı, Yengi Kale, Car Başı, Cülge ve yakın çevrede bulunan köylerde dağıtılan yardımlar gıda sıkıntısı çeken fakir Afgan ailelerini sevince boğdu. Afgan halkı, Türkiye’den uzanan yardım eli sebebiyle ‘kardeş Türkiye halkına’ teşekkür ve duâ ettiklerini belirttiler. Yardım paketlerinde; un, tuz, yağ, şeker diğer gıda maddelerinden oluştu.

—SON—

Çocuk eğitiminde üçüncü şahıs veya şahıslar (1)

a- Çocuk eğitiminde dönem

dönem üçüncü şahıslar

* 0-6 yaş (sadece anne ve baba):

Çocuk eğitiminde birinci derecede etkili olan anne ve babadır. 0-6 yaş döneminde çocuk anne ve babadan çekirdek mahiyetinde olan eğitimini alır. İnsanın en tesirli muallimi annesidir. Nitekim Bediüzzaman’ın iki yaşına kadarki annesinden aldığı eğitim, çekirdek mahiyetinde olup, sonraki yıllarda aldığı eğitimi bunun üzerine bina etmiştir.

* 6-12 yaş arası (aileler arası iletişim):

6 yaşa gelince çocukta sosyalleşmenin başladığı görülür. Özellikle okulla beraber gelişen bu sosyalleşme döneminde çocuk için anne babadan ziyade, üçüncü şahıslar daha bir önem arz eder. Öğretmen, okul ve oyun arkadaşları gibi.

Bu dönemde çocuk dış dünyadan iç dünyaya doğru bir yolculuk yapmaktadır. Bu yolculuk ergenlik döneminde zirveye ulaşır. Bu yüzden dış dünyasını şekillendirirken çevresinde kendine en yakın kimselerle iletişime girer. Onlarla çeşitli temaslar kurar. Onları ve çevresindeki varlıkları yakından tanımaya başlar. Okulla beraber başlayan sosyal çevresi içerisinde ‘sen’i, ve ‘ben’i tanır. Onlardan edindiği tecrübelerin onun dünyasında önemli bir yeri vardır.

Bu dönemden başlayarak insanı etkileyen dış tesirleri üç grupta toplayabiliriz:

1- İnsanın içinde yaşadığı kültürün tesiri.

2- İnsanların tesiri.

3- İnsanı çevreleyen tabiatın tesiri.

İnsanı etkileyen bu üç tesir, sıfır yaşından ömrünün sonuna kadar etkinliği devam eden bir süreçtir. Bizim ısrarla üzerinde durmamız gereken nokta, çocukluk döneminde bu tesirlerde özellikle ilk iki tesir, çocuğun kendisinin seçebileceği veya bilinçli bir şekilde etkilenebileceği bir tesir değildir. Yani çocuk için, içinde yaşadığı kültürü ve insanların ona tesir etmesinde bilinçli ve metotlu bir yol çizilmesi gerekmektedir.

Çocukluk dönemi bitiminde artık insan belirli bir kişilik kazanmış, saflarını belirlemiştir. Bu yüzden etkileşim ister istemez daha seçici ve bilinçli olacaktır. Oysa çocukluk ve ergenlik döneminde anne, baba ve üçüncü şahısların rehberliğine ihtiyaç vardır.

Çocuğun dünyasını kuranlar ne annesi, ne babası ve ne de öteki yakınlarıdır. Onlar çocuğun kendi dünyasına açılmasında sadece rehberlik ederler.

0-6 yaş arası temeller atıldıktan sonra metotlu ve örgütsel biçimde bir iletişimin olması gerekiyor. Bu iletişim aile içinde olduğu gibi, aileler arasında da olması gerekiyor. Üçüncü şahısların etkili olacağı dönemde biz metotlu bir çalışmaya girmezsek, çocuk bu dönemde kendisine örnek alacağı aile dışında birilerini mutlaka bulacaktır. Bu da her zaman bizim istediğimiz gibi olmayabilir. Bizim hayat felsefemize uymayan bir örnek bulabilir. Bu yüzdendir ki bilinçli bir şekilde çocuklara rehberlik edecek üçüncü şahısları da kendimiz seçebiliriz.

6 yaş ile ergenlik arasında kalan bu dönemde, aile içi ve aileler arası iyi bir iletişim kurulursa, ergenlik dönemi de o nispette daha rahat atlatılacaktır. Çocuk bu dönemde her ne kadar sosyalleşmeye başladıysa da anne babanın tesiri çok zayıflamış da değildir. Bu yüzden çocuklarımıza kazandırmak istediğimiz davranışları güvendiğimiz ve çocuğumuzun da sevdiği başka bir ortamda, başka birisi tarafından söylenmesini sağlamak gerekmektedir.

Aileler arası iletişim

İletişim iki yönlü bir süreçtir. Haberleri, düşünceleri, bilgileri, duyguları vb. bildirme, düşünceleri paylaşma ya da değiş tokuş etme tekniğidir.

Çocuk ve ergen eğitiminde üçüncü şahıs olan kişi veya kişiler, son derece güvenilen kişiler olmalıdır. Çünkü onların dinî tutum ve davranışları, duygu ve düşünceleri kolayca çocukları ve ergeni etkiler. Onlar üzerinde yönlendirici bir tesir gücüne sahiptir.

Yaratılış olarak aciz ve fakir yaratılan insan, özellikle dünya hayatının iktidarı cihetiyle serçe kuşuna bile yetişemez. Bu yüzden içtimâî hayatta yardımlaşmaya, tesanüde ihtiyaç vardır. İnsan bu fıtrat üzerine yaratılmıştır. Bu mesele Risâle-i Nur’da şöyle geçer: İnsan en güzel şeylere meyleder. İnsaniyete lâyık bir şerefle yaşamak ister. Bu ihtiyaçlarını karşılayabilmek için çok sanatlara ihtiyacı vardır. Bir insanın bütün san’atları bilmesi ve icra etmesi mümkün olmadığından, diğer insanlarla teşrik-i mesai etmeye mecburdur.

Teşrik-i mesâî edeceğimiz hususlar sadece maddî alanda değil manevî alanda da mümkündür. Bunun Risâle-i Nur’daki karşılığı ise şirket-i mâneviyedir. Özellikle bu zamanda bu nokta önemli bir ihtiyaçtır. Aciz, fakir ve çaresiz olan insan yalnızlıktan kurtulmak, hayatından memnun ve mutlu olması için cemaatleşmeye muhtaçtır. Bediüzzaman kalben, ruhen aynı duyguları paylaşan insanların bir kardeşlik bağı içerisinde meşrû, denenmiş ve güvenirliliği olan ortamlarda bir araya gelmelerini tavsiye etmektedir.

İşte çocuk eğitimi gibi bu çok önemli noktada, cemaat içerisindeki, aynı duygu ve idealleri paylaşan ve çocuğun eğitilmesi gibi bir derdi taşıyan aileler arası teşrik-i mesâî şarttır. Yani aileler arası bir yatay iletişim kurmak gerekir. Bu aynı düzeyde bulunan, akran çocukları olan, okul ve okul dışı birlikteliği olabilen aileler arasında meydana gelmesi gereken bir iletişimdir. Bu tür iletişimde bilgi alış verişi, karşılıklı davranış transferleri ve görüşmeler yapılmalıdır. Böylece ayrı ayrı ailelerdeki bulunan doğrular, ortak bir doğruya ulaşmaya katkıda bulunurlar. Çocuğun, kendi ailesi içinde çocuğa tavsiye edilen davranış modellerinin başka ailelerde de uygulanıyor olduğunu görmesi, o davranışı benimsemesini kolaylaştıracaktır.

Risâle-i Nurlarda ‘ifrat’ meselesi tenkit edilen bir konu iken, kardeşler arasındaki irtibatın müfritane olması tavsiye edilmektedir. Buradaki kardeşler arasındaki irtibatın sıklıkla yapılması tavsiyesi, beraberinde ortak idealleri konuşmayı, hedefler belirlemeyi, hangi davranışı nasıl benimsetmeyi vb. konuları müzakere etmeyi netice vereceği için önem atfedilmektedir. Yani aile içerisinde zaman zaman çocuk ile ebeveyn arasındaki iletişim zedelenebilir, kopabilir. Bu kopma çocuğun dönem özellikleri gereği de olabilir. İşte bu gibi iletişim kazalarına ve kopukluklarına ortak konuşmalarda çare projeleri üretilebilir.

Meselâ aile içinde kızı için model olmaktan çıkmış bulunan annenin, yapılmasını istediği davranışları kızına kardeş ailedeki annenin örneklik teşkil etmesi adımı yine bu birlikteliğin sonucu olacaktır.

Sosyal düzeni bozmayan, emniyet ve asayişi ihlâl etmeyen her boyutta ortaya çıkabilecek bu birlikteliklerin çocukların mutluluğuna, birbirimize hayatı kolaylaştırmada ve toplumun gelişmesinde önemli katkılar sağlayacaktır.

—Devam edecek—

Yasemin YAŞAR

25.10.2006

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri


Önceki Dizi Yazı

  (24.10.2006) - Ülke tank mezarlığına dönmüş

  (23.10.2006) - Fakirlik sokaklara taşmış

  (11.10.2006) - Müsbet hareket modeli (2)

  (10.10.2006) - Müsbet hareket modeli (1)

  (01.10.2006) - Batı medeniyeti ve İslâm medeniyetlerinin san'ata yansımaları (2)

  (30.09.2006) - Batı medeniyeti ve İslâm medeniyetlerinin san'ata yansımaları (1)

  (24.09.2006) - Tarikat-cemaat bağlamında demokrasiye geçiş sancıları (2)

  (23.09.2006) - Tarikat-cemaat bağlamında demokrasiye geçiş sancıları

  (21.09.2006) - Demokrasi kahramanı Menderes (2)

  (20.09.2006) - Demokrasi kahramanı Menderes (1)

 

 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004