13 Şubat 2010 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR Mobil İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Gün Gün Tarih
Dergilerimiz

Güncel

Maalesef, tv’siz bir hayat düşünemiyoruz

ANADOLU Üniversitesi (AÜ) İletişim Bilimleri Fakültesince TÜBİTAK desteğiyle Eskişehir’de 550 yoksul arasında yapılan araştırmada, televizyonun eğlencenin, haberin, yakın ve uzak dünyaya ilişkin bilginin temel kaynağı olduğu belirlendi.

‘’Yoksulların Günlük Yaşamında Medya: Eskişehir Bağlamında Bir Alan Araştırması’’ adlı proje, AÜ İletişim Bilimleri Fakültesinden Yrd. Doç. Dr. Hakan Ergül’ün yürütücülüğünde aynı üniversitenin Sosyoloji bölümünden Yrd. Doç. Dr. Emre Gökalp ve İletişim Bilimleri Fakültesinden Doç. Dr. İncilay Cangöz tarafından gerçekleştirildi. Galatasaray Üniversitesi Sosyoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ali Ergur da projenin danışmanlığını üstlendi. TÜBİTAK tarafından desteklenen ve yoksul aile bireylerinin günlük hayatlarında medya tüketimine odaklanan projenin, kullanılan etnografik yöntemler açısından Türkiye’de bir ilk olma niteliği taşıdığı bildirildi.

Toplam 18 ay süren ve 2009 yılı sonunda tamamlanan çalışma, Eskişehir şehir merkezinde yoksulluğun derin biçimde yaşandığı Yıldıztepe ve Gültepe mahallelerinde gerçekleştirildi. Proje süresince 200’ün üzerindeki yoksul hane üyesi 550 kişiyle anket yapıldı, yüz yüze görüşmeler gerçekleştirildi. 15 hanede de 6 ayı aşkın süre boyunca katılımlı gözlemler gerçekleştirildi. Çalışmaya gönüllü olarak katılanlarda en belirgin ortak özellikleri de yoksulluk.

TELEVİZYONSUZ HAYAT DÜŞÜNÜLEMİYOR

YRD. DOÇ. DR. Hakan Ergül, yoksul hanelerde yeni iletişim teknolojilerine yönelik önemli bir eğilim görülse de televizyonun en çok kullanılan araç olma özelliğini koruduğunu söyledi. ‘’Televizyon, yoksul aileler için eğlencenin, haberin, yakın ve uzak dünyaya ilişkin bilginin, fantastik olanla iletişime geçmenin temel kaynağı durumunda’’ diyen Yrd. Doç. Dr. Ergül, şöyle konuştu: ‘’Bu hanelerde yaşam, uygun bir mutfak, sağlıklı bir soba olmadan da bir şekilde sürerken, televizyonsuz bir hayatın tahayyülü bile son derece güç gözüküyor. Ancak, yoksul bireylerin genel olarak medya özel olarak televizyon aracılığıyla sürekli inşa edilen gerçekliğin kendi gerçekliklerinden farklı olduğuna dair bir kanaate sahip oldukları söylenebilir. Dolayısıyla, medyanın geniş halk kesimlerini uyuttuğuna dair amiyane klişe savın sorgulanması gerekmektedir.’’

DÜŞÜK MALİYET SEBEBİYLE İNTERNET

ARAŞTIRMAYA katılan yoksul hanelerin yüzde 47’sinin modem sahibi olduğunu ve hane üyelerinin yüzde 43’ünün internet kullandığını ifade eden Yrd. Doç. Dr. Ergül, şöyle devam etti: ‘’İnternet, bütün aile üyelerinin bilgiye ve habere ücretsiz ulaşma, iletişim kurma, posta ve mesaj gönderme, iş ve indirim ilânlarını takip etme, film izleme, müzik dinleme, oyun oynama, bilgi edinme gibi gereksinimlerini oldukça düşük bir maliyetle karşılamada kullandıkları bir araç olmuş durumda. Bu nedenle internet, çalışmaya katılan hanelerin yoksul olmalarına karşın değil, neredeyse yoksul oldukları için edindikleri bir iletişim ortamı konumunda. Veriler, bu konuda üretilebilecek makrososyal politikalar için önemli ip uçları da taşıyor.’’

KADINLARIN YÜZDE 58’İ HİÇBİR ZAMAN GAZETE OKUMUYOR

Yrd. Doç. Dr. Ergül, yoksul ailelerde medyanın kültürel tüketiminde cinsiyete göre önemli farklılaşmalar görüldüğünü anlatarak, şöyle devam etti: ‘’Çalışmaya katılan hanelerde kadınların yüzde 58’i hiçbir zaman gazete okumadıklarını belirtirken, kahvehane, iş yeri gibi kimi alanlarda ücret ödemeden gazete okuyabilen erkekler için bu oran yüzde 46. Haber veya tartışma programı gibi kaynağını gerçeklikten alan program türleri erkekler tarafından daha çok tercih edilirken, kadınlar dizi, film gibi kurgusal türleri tercih ediyorlar.”

ÜST GELİR GRUPLARINI HEDEFLEYEN

PROGRAM İZLİYORLAR

Yrd. Doç. Dr. Ergül, yoksul ailelerdeki sosyo-kültürel farklılıklara karşın, bu farklılıkların medya tüketimine yansımasının çok düşük olduğunu gözlemlediklerini belirterek, yoksul ailelerin büyük bölümünün, kendi kültürel, etnik, mezhepsel kimliklerini hedefleyen kanal ve program içeriklerinden çok, sosyoekonomik statü göstergeleri açısından üst gelir gruplarını hedefleyen programları izlediklerini bildirdi.

BİR KERE ÇALDIRINCA CAMDAN BAK

KONU cep telefonu olunca yoksulluğun aynı zamanda ‘’kontörsüzlük’’ olarak da tezahür ettiğine işaret eden Yrd. Doç. Dr. Ergül, şunları bildirdi: ‘’Fakat cep telefonları ve evlerdeki arıyan numarayı gösterme özelliğine sahip telefonlar, özel olarak kontörsüzlükle genel olarak da yoksullukla mücadelede çok işlevsel bir biçimde kullanılmaktadır. Bir kere çaldırınca ‘camdan bak’, iki kere çaldırınca ‘buraya gel’ gibi anlamlara gelecek şekilde ve hiç kontör ücreti ödemeden gerçekleşen bu haberleşme biçiminin yoksullukla baş etmede oldukça kayda değer bir strateji olduğu ifade edilebilir.’’

13.02.2010

 
Sayfa Başı  Geri

Bütün haberler

Başlıklar

  Askerî vesayet AB’ye engel

  NAMAZ KILMAMIZ BİR LEKE GİBİ GÖRÜLÜYORDU

  Devlet adamı şantaj yapmaz

  Millî Savunma Komisyonu’nda konuşmalar kayda geçmiyor

  EMASYA yerine müşteşarlık kuruluyor

  Bağış: Hoşgörümüz AB ile perçinlenecek

  Danıştay’a akademisyen tepkisi

  Katsayı sadece eğitime değil iş dünyasına da darbe vurdu

  MHP’den 7 Kasım’da erken seçim teklifi

  İSTANBUL, DEVLET GİBİ

  BYEGM dış basına ülkemizi tanıtıyor

  Beyşehir Gölü kıyısında silâh kazısı yapıyor

  Maalesef, tv’siz bir hayat düşünemiyoruz

Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu

Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.
Kurumsal Linkler: Risale-i Nur Kongresi - Bediüzzaman Haftası - Risale-i Nur Enstitüsü - Yeni Asya Vakfı - Demokrasi100 - Yeni Asya Gazetesi - YASEM - Bizim Radyo
Sentez Haber - Yeni Asya Neşriyat - Yeni Asya Takvim oktay usta yemek tarifleri Köprü Dergisi - Bizim Aile - Can Kardeş - Genç Yaklaşım - Yeni Asya 40. Yıl