28 Ağustos 2009 ASYA'NIN BAHTININ MİFTAHI , MEŞVERET VE ŞÛRÂDIR İletişim Künye Abonelik Reklam Bugünkü YeniAsya!

Eski tarihli sayılar

Günün Karikatürü
Dergilerimiz

BİR ÂYET, BİR YORUM

Rahman ve Rahim’e ayna olmak - Yrd. Doç. Dr. Atİlla YARGICI

Allah’ın Rahim ismi, terbiyenin ikinci kısmı olan zararları def etmeyi ifade ediyor. Bu ismin yansımalarından anlıyoruz ki, hiçbir put, hiçbir sebep insana gelecek zararları engelleyecek, ya da zararları faydalara, zahmetleri rahmetlere çevirecek güce sahip değildir. Her şeyde Allah’ın Rahîm isminin tecellisi olan şefkat ve rahmetinin izlerini görmek mümkündür. Allah, yarattığı mahlûkatına sonsuz şefkat ve rahmetiyle tecelli eder. İnsan çoğu zaman zahire bakan, ardında çok büyük rahmetler olan şeyleri, zahmet olarak telâkki ediyor. Sonsuz şefkat, şefkat edilen varlıkların, canlıların, insanların korunmasını gerekli kılar. Dünyadaki canlı varlıklar da mükemmel bir şekilde korunuyor. Dünyayı insana bir beşik yapan Allah, sonsuz rahmet ve şefkatiyle insanın başına gökten göktaşları yağmasın diye onun etrafını atmosfer gibi bir zırhla kapatmıştır. Atmosferin kendi kendine olduğunu söylemek, ya da dünyanın düşünerek bir atmosfer yaptığını söylemek ne kadar mantıklı olabilir? Diğer taraftan gözümüzü gökyüzünden insana çevirdiğimizde insan vücudunu zararlı mikroplara karşı savunacak akyuvarlarla donatmak, acaba kendisini yapacak gücü olmayan vücudumuza mı, ya da aklımıza mı ait? Hangi birimiz vücudumuzu zararlı mikroplardan koruma gücüne sahibiz?

Sonsuz rahmetin ve şefkatin bir de mânevî boyutu var. Rahim ismi “Gaffâr, Gafûr” anlamlarına da geliyor. Yani bu isim, Cenâb-ı Hak’kın çok affedici olduğunu gösteriyor. Yani Allah bu ismiyle insanların dünya ve ahiret hayatları için zararlı olan günahları ortadan kaldırmak istiyor. Günah işleme kabiliyetine sahip olan insanların imdatlarına Rahîm ismiyle koşuyor. O insanları affetmek istiyor. Allah’ın Rahim isminin en büyük tecellisi ancak insan vasıtasıyla ortaya çıkabilir, gözükebilir. Çünkü insan, günah işleme kabiliyetinde yaratılmıştır ki, Cenâb-ı Hakk’a yönelsin, O’ndan af dilesin. Bu yüzden günah işleyen insanlar, hatanın kendisiyle meşgul olacak yerde, istiğfarla meşgul olmalıdır. Çünkü Allah insanların kendisinden af dilemesini talep ediyor. Affetmek Cenâb-ı Hakk’ın sevgisinin sınırsız tezahürlerinden birisidir. İnsan bu açıdan çok şanslıdır. Çünkü Allah’ın affedici ismi meleklerin, hayvanların ya da bitkilerin üzerinde değil, insanın üzerinde yansıyabilir. Çünkü insan günah işleyebilmekte ve ona O’ndan af dileme imkânı verilmektedir.

İnsan, Allah’ın Rahman ve Rahîm isimlerini anlamaya çalışırken, aynı zamanda bilinçli olarak da Rahman ve Rahîm isimlerini fiil ve davranışlarına yansıtmaya çalışmalı. Allah’ın bu isimlerinin gereği olan ahlâkî özelliklere sahib olmaya gayret göstermelidir. Rahman isminin tecellisine mazhar olan bir insan, insanlara iyilik yaparken asla inançlı-inançsız ayırımı yapmamalıdır. Allah’ın yarattığı her şeye iyilik yapmayı kendisine bir şiâr edinmelidir. Diğer taraftan Rahim ismini yansıtmak isteyen bir kimse de, insanlara karşı şefkatli olmalı, onları maddî ve manevî tehlikelerden korumak için elinden geleni yapmalıdır. Aynı zamanda da affedici olmayı bir huy hâline getirmelidir.

Ne mutlu Rahman ve Rahîm isimlerine güzel bir ayna olan insanlara...

28.08.2009

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

Başlıklar

  BİR ÂYET, BİR YORUM

  Bir sahabenin günlüğü

  RAMAZAN HALLERİ

  PEYGAMBER KISSALARI

  SOHBET İKLİMİ

  RAMAZANİYE

  DENİZCİNİN RAMAZANI

  ŞEYTANIN DESİSELERİ

  BEHLÜL DÂNÂ VE HARUN REŞİD

  MİNİKLERİN DÜNYASINDA RAMAZAN

  İLMİHAL

  DÜŞÜNCE KIRINTILARI

  MİNİ HİKÂYELER

  BEDİÜZZAMAN’IN VASIFLARI VE SOSYAL İLİŞKİLERİ

  İNCİR ÇEKİRDEĞİ

  RAMAZAN TAKVİMİ

Gazetemiz İmtiyaz Sahibi Mehmet Kutlular’ın STV Haber’deki programını izlemek için tıklayın.
Dergilerimize abone olmak için tıklayın.
Hava Durumu
Yeni Asya Gazetesi, Yeni Asya Medya Grubu Yayın Organıdır.