Dildeki kirlenmeden ve bozulmadan hepimiz şikâyetçiyiz, ama sıra yanlışlara son vermeye gelince, nedense dilimizi unutuyoruz.
‘Kültür istilâsı’nın bir göstergesi olan dildeki bozulma, bilhassa büyük şehirlerde dikkat çekiyor. Alış veriş merkezlerinden tutun, en küçük işyerine ve hatta ‘marka’larımıza kadar ‘yabancı’ hayranlığını gösteren deliller var. Üniversite mezunlarının bile, derdini anlatabilecek seviyede ‘yabancı dil’ bilmediği bir ülkede, ‘yabancı isim/marka’ hayranlığının bu seviyelere gelmiş olmasını anlamak mümkün olabilir mi?
(Allah selâmet versin, fabrikada ‘işçi’ olarak çalışan bir tanıdığım, adım başı açılan ‘CENTER’ları görünce; “Acaba, CENTER firmasının sahibi kimdir? Çok zengin olmalı. Her yerde şube açıyor” demişti. İşte vatandaşın, dil kirlenmesi karşısında düştüğü durum... Bunun ayıbı, ‘düşürenler’de olsa gerek.)
Kökü dışarda bazı meşrubat firmalarını protesto etmek için vesile arayanlar, nedense aynı hassasiyeti kurdukları firmalar ve seçtikleri marka isimlerinde göstermiyorlar. “Yabancı markalarla yurt dışına daha iyi mal satıyoruz” gerekçesinde haklı olsalar bile, yurt içindeki müşterilerini de düşünüp onlar için de ‘Türkçe/ anlaşılır marka isimleri’ni tercih etmelidirler.
Türkçe’yi öldürenler arasında ne yazık ki, Türkiye’nin önde gelen firmaları ve markaları da var. Meselâ, THY’nin uçaklarında “Türk Hava Yolları”nın ismi, (çoğu zaman) “Turkish Airlines” şeklindeki İngilizce yazılışından sonra gelir! Şu anda uçakların ‘sırtında’ TURKISH yazısını görürsünüz. (THY’nin haftalık dergisinin adı da “SkyLife!”) Bu yaklaşım doğru mudur? Aynı şekilde önde gelen hastahanelerimizin ismi de, çoğunluğun hiç bir şey anlayıp mânâ veremediği şekilde seçilir, yazılır! Hospital aşağı, hospital yukarı! Yahu, ‘hastahane’ deseniz ‘hasta/müşteri’ mi kaybedersiniz?
Maalesef, bu yanlışa yeni katılan bir hastahanemiz de oldu: Yıllardan beri “İstanbul Esnaf Hastahanesi” olarak tarihî İstanbul Süleymaniye semtinde hizmet veren hastahane ‘yenilenerek’ “Business Hospital” ismini almış!
Habere göre; bir süre önce kapanan Esnaf Hastahanesi, 7 milyon YTL’lik yatırımla yeniden hizmete girecek. Türkiye’nin kâr amacı gütmeyen ilk tam teşekküllü özel hastanelerinden biri olarak gösterilen Süleymaniye’deki İstanbul Esnaf Hastahanesi, İstanbul Ticaret Odası (İTO), İstanbul Sanayi Odası (İSO), İstanbul Ticaret Borsası (İTB) ve Esnaf Hastanesi Koruma ve Yardımlaşma Derneğinin ortak yatırımıyla yenilendi. ‘’Business Hospital’’ adını alan ve yenileme çalışmaları tamamlanma aşamasına gelen hastahanenin açılış töreninin, önümüzdeki günlerde gerçekleştirileceği bildirildi. (AA, 7 Eylül 2006)
İTO gibi kuruluşların bile, dilimiz konusunda hassas olmaktan uzaklaşmış olduğunu görmek bizi üzüyor. “Güzel Türkçe”mizi böyle mi koruyacağız?
09.09.2006
E-Posta:
[email protected]
|