Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 13 Mart 2008

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Lahika

ÂYET-İ KERİME MEÂLİ

Hiç farkında olmadığınız bir sırada azap ansızın başınıza gelmeden önce, Rabbinizden size indirilenin en güzeline uyun.

Zümer Sûresi: 55

13.03.2008


HADİS-İ ŞERİF MEÂLİ

Benim sözlerimi Allah'ın kitabının ölçülerine vurunuz. Şayet uygun düşerse o bendendir ve onu ben söylemişimdir.

Câmiü's-Sağîr, c: 1, no: 659

13.03.2008


Meşrûtiyeti, şer’î delillerle kabul ettim

İkinci Cinayet: Ayasofya’da, Bayezid’de, Fatih’te, Süleymaniye’de umum ulema ve talebeye hitaben müteaddit nutuklarla şeriatın ve müsemmâ-yı meşrutiyetin münasebet-i hakikiyesini izah ve teşrih ettim. Ve mütehakkimane istibdadın şeriatla bir münasebeti olmadığını beyan ettim. Şöyle ki: “Milletin efendisi, onlara hizmet edendir” hadîsinin sırrıyla, Şeriat âleme gelmiş; tâ istibdadı ve zâlimâne tahakkümü mahvetsin.

Herhangi bir nutuk irad ettim ise; her bir kelimesine kimsenin bir itirazı varsa, bürhân-ı katî ile ispata hazırım. Ve dedim ki: Asıl, Şeriatın meslek-i hakîkisi, hakikat-ı Meşrûtiyet-i meşrûadır. Demek Meşrutiyeti, delâil-i şer’iye ile kabul ettim. Başka medeniyetçiler gibi taklîdî ve hilâf-ı Şeriat telâkki etmedim. Ve Şeriatı rüşvet vermedim. Ve ulemâ ve Şeriatı, Avrupa’nın zünun-u fâsidesinden iktidarıma göre kurtarmaya çalıştığımdan cinâyet ettim ki; bu tarz muâmelenizi gördüm.

Üçüncü Cinâyet: İstanbul’da yirmi bine yakın hemşehrilerimi—hamal ve gafil ve safdil olduklarından—bazı particiler onları iğfal ile vilâyat-ı şarkiyeyi lekedâr etmelerinden korktum. Ve hamallann umum yerlerini ve kahvelerini gezdim. Geçen sene anlayacakları sûretle Meşrutiyeti onlara telkin ettim. Şu meâlde:

İstibdat, zulüm ve tahakkümdür. Meşrûtiyet, adâlet ve Şeriattır. Padişah, Peygamberimizin emrine itaat etse ve yoluna gitse halîfedir. Biz de ona itaat edeceğiz. Yoksa, Peygambere tâbi olmayıp zulüm edenler, padişah da olsalar haydutturlar. Bizim düşmanımız cehâlet, zaruret, ihtilâftır. Bu üç düşmana karşı; san’at, marifet, ittifak silâhiyle cihâd edeceğiz. Ve bizi bir cihette teyakkuza ve terakkiye sevk eden hakikî kardeşlerimiz Türklerle ve komşularamızla dost olup el ele vereceğiz. Zirâ husûmette fenalık var, husûmete vaktimiz yoktur. Hükûmetin işine karışmayacağız. Zirâ, hikmet-i hükûmeti bilmiyoruz.

İşte o hamalların, Avusturya’ya karşı—benim gibi bütün Avrupa’ya karşı*-boykotajları ve en müşevveş ve heyecanlı zamanlarda âkılâne hareketlerinde bu nasihatın tesiri olmuştur. Padişaha karşı irtibatlarını ta’dil etmeye ve boykotajlarla Avrupa’ya karşı harb-i iktisâdî açmaya sebebiyet verdiğimden, demek cinayet ettim ki, bu belâya düştüm.

* Bediüzzaman’a zurefâdan biri, bir gün, irfaniyle mütenâsib bir esvab giymesi lüzumundan bahseder. Müşarünileyh de: “Siz, Avusturya’ya güya boykot yapıyorsunuz, hem onun gönderdiği kalpakları giyiyorsunuz. Ben ise, bütün Avrupa’ya boykot yapıyorum, onun için yalnız memleketimin maddî ve mânevî mamulâtını giyiyorum” buyurmuştur.

Divân-ı Harb-i Örfî, s. 22-24

Lügatçe:

hakikat-ı Meşrûtiyet-i meşrûa: Şeriata uygun Meşrûtiyet hakikati.

delâil-i şer’iye: Şeriatın delilleri.

hilâf-ı Şeriat: Şeriata aykırı.

13.03.2008


Daima gülen bir Nur talebesi: Daima gülen bir Nur talebesi: Osman Güler

Sahabelerin büyük çoğunluğunun, yaşadıkları çevreyi niçin terk ettiklerini hiç düşündünüz mü? Onları Hicaz dışına, hatta dünyanın isimlerini yeni duyduğumuz yerlerine götüren sebep nedir? İslâmiyet’in kısa sürede hızla yayılmasında sahabelerin hizmetlerini ölçebilir misiniz?

Peygamber Efendimiz (asm), sahabelere yetişmenin mümkün olmadığını bir hadis-i şerifinde şöyle buyurur: “Sahabilerimi bana bırakın. Nefsimi kudreti elinde tutan Allah’a yemin ederim ki, siz Allah yolunda Uhud Dağı kadar altın harcasınız, onların yaptıklarına yetişemezsiniz.”1

Sahabelere yetişmek mümkün değil. Ama onları örnek almak ve onların yolunda gitmenin bir engeli mi var?

Risâle-i Nur’da sahabeler konusu değişik yerlerde geniş olarak ele alınmaktadır. Bediüzzaman, Risâle-i Nur talebelerinin mânevî mücahedelerini, “inşaallah zaman-ı Sahâbedeki gibi, az amelle, pek büyük sevap ve âmâl-i sâlihaya medar”2 olacağını belirtir. Yine Bediüzzaman, Risâle-i Nur mesleğinin, hakikat mesleği olduğunu ifade eder ve Sahabe mesleğinin bir cilvesi olduğunu söyler. Çünkü bu zaman, “imanı kurtarmak zamanıdır.”3

Asr-ı Saadette, sıdk (doğruluk) ile kizb (yalancılık), imân ile küfür kadar birbirinden uzaktı. Zaman geçtikçe, birbirine yakınlaştı. “Siyaset propagandası bazan yalana ziyade revaç verdi. Fenalık ve yalancılık bir derece meydan aldı. İşte bu hakikat içindir ki, Sahabelere kimse yetişemez.”4

Nur hizmetinin nice gönüllü kahramanları vardır. Onlar bulundukları yerin kutup yıldızı gibidir. Onlardan birisi hatıralarımızda yer alan merhûm Osman Güler’dir. Osman Ağabey, ismi gibi hep güler yüzlü idi. Aslen Çorum/Alacalı idi. Başka bir ilimizde de memurdu. Ama onu Çankırılılar iyi hatırlar.

1970’li yıllarda Çankırı’da nur hizmeti vardı. Ama taşıma suyla değirmen çevirmek gibi bir şeydi. O günlerde rahatsızlığı dolayısıyla Ankara’da hava değişiminde bulunan Osman Ağabeyi ikna edip Çankırı’ya götürdük. Mütevazi bir evi, nur medresesi yaptık. Mevcut nur talebeleriyle tanıştırdık. Dersler konuldu, ziyaretler başladı. Gün geçtikçe cemaat toparlanmaya ve çoğalmaya başladı. İlçelerle irtibat kuruldu. Hizmetler kısa sürede inkişaf etti. Ders halkasını daha çok öğrenciler oluşturuyordu: Ömerler, Hüseyinler, Aliler, Osmanlar, Seferler....

Medresemiz öğrencilerin ikinci mekânı olmuştu. Evinde çocuğunu göremeyen anne ve babalar medresemizin kapısını çalmaya başladı. Bir süre sonra çocuklarının arkasından babaları da geldi. Baba-oğul yan yana oturup nur derslerini dinlediler.

Ankara’da okuyan bizler de fırsat buldukça özellikle hafta sonları birkaç arkadaşla bu bahtiyar insanları ziyaret etmeye başladık. O yıllarda merhum Osman Demirci hoca konferans vermek üzere Çankırı’ya davet edilmişti. Osman Demirci hoca büyük bir sinema salonunda Çankırılılara o tatlı üslûbuyla iman ve Kur’ân ziyafeti vermişti.

Osman ağabeyin rahatsızlığı artınca kontrol için bir süre Çankırı’dan ayrıldı. Genç kardeşler Osman Ağabeyi çok seviyorlardı. Mektuplaşmalar devam etti. Onun geri dönmesini beklerken vefat ettiği haberi geldi. Ben bunu nasıl söyleyebilirdim? Bir süre sakladım. Sonra zor da olsa söyledim. Zamanında haberimiz olsaydı, cenazesine katılırdık, dediler. Ben de hatim indirelim diyerek teskin etmeye çalıştım. Hatim indirildi, duâsı yapıldı.

Birkaç gün sonra Osman Ağabeyin Ankara’ya geleceğini duydum. Bir an şaşırdım. Daha önceki vefat haberi meğer yanlışmış, başkasıyla karıştırılmış. Hemen Çankırı’daki kardeşlere de haberi ulaştırdım. Genç kardeşler Ankara’nın yolunu tuttular. Kaldığı dershaneye koştuk. Osman Ağabey hastalıktan iyice zayıflamıştı. Dünyaya geri dönmüş gibi kucaklaştık. Biz onunla konuşurken Bayram Ağabeyin ziyaretine geleceğini söylediler.

“Mübarek ağabeyin gelmesi olmaz, ben onun ayağına gitmeliyim” dedi.

“Sen rahatsızsın, gidecek durumda değilsin” diyerek rahatlattık.

Bir ara “Ağabey, biz sana hatim indirip duâsını bile yapmıştık” dedim.

Gözleri buğulandı, çok sevindi. “Allah razı olsun kardeşlerimizden, biz ölmeden peşin olarak hatmimiz de indirilmiş” dedi.

Ayrılık vakti gelmişti. Uzun görüşmeden sonra teker teker tekrar kucaklaştık.

“Ağabey hakkınızı helâl edin” dedik. İsteklerini sorduk.

“Ben ahiret yolcusuyum artık. Göremediğim kardeşlere selâm götürün. Bana da duâ edin” dedi.

“Başta Peygamber Efendimiz olmak üzere, Üstad Said Nursî’ye ve ağabeylere de bizden selâm götürün” dedik.

Sanki bir yakınımızı yolcu ediyor gibiydik. Kimsede ayrılıktan başka bir üzüntü yoktu. Biz biliyorduk ki, “Mevt idam değil, hiçlik değil, fenâ değil, inkıraz değil, sönmek değil, firak-ı ebedî değil, adem değil, tesadüf değil, fâilsiz bir in’idam değil. Belki, bir Fâil-i Hakîm-i Rahîm tarafından bir terhistir, bir tebdil-i mekândır. Saadet-i ebediye tarafına, vatan-ı aslîlerine bir sevkiyattır. Yüzde doksan dokuz ahbabın mecmaı olan âlem-i berzaha bir visal kapısıdır.”5

Osman Ağabey Ankara’ya kardeşlerle, dostlarla helâllaşmaya gelmişti. Birkaç gün sonra köyüne tekrar döndü. Ankara’dan çıktığı gibi kısa bir süre sonra da dünyadan çıkmıştı. Allah rahmet eylesin. (âmin)

Dipnotlar: 1- Câmiü’s-Sağîr, s. 1002; 2- Kastamonu Lahikası, s. 111; 3- Emirdağ Lahikası, s. 61; 4- Hutbe-i Şamiye, s. 55; 5- Mektubat, s. 221

Ahmet Özdemir

13.03.2008

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

 Son Dakika Haberleri