Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 29 Ocak 2007

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Ekonomi

 

Tüzmen: SOMO’nun tavrı kabul edilemez

Irak Milli Petrol Şirketi SOMO’nun, Irak’a petrol ürünleri taşıyan Türk firmalarına, ‘’Bundan sonra işe devam etmek istiyorsanız kuzey eyaletlerindeki yetkililerle temas geçin’’ şeklinde yazı gönderdiği öğrenildi. Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, olayı doğrularken, ‘’Türkiye’yi test etmek isteyenler, bunun bedelini öder’’ diyerek tepkisini dile getirdi.

Edinilen bilgiye göre, Irak Milli Petrol Şirketi SOMO, Irak’a petrol ürünleri ihracatı yapan ve sözleşmesi sona eren Türk firmalarının yeni sözleşme taleplerini kabul etmeyerek, SOMO Genel Müdürü Dr. Fallah Alamri imzasıyla bir yazı gönderdi.

Firmalara gönderilen yazıda, ‘’Bahse konu kontratlar ... tarihinde sona ermiştir. Ancak, Türkiye üzerinden Irak’a petrol ürünü sevkiyatına devam etmek istiyorsanız kuzey eyaletlerindeki ilgili yetkililerle temasta bulununuz’’ denildi.

SOMO’nun, Irak’a petrol ürünleri ihraç eden firmalara dönük yeni sözleşme için ‘’Kuzey Irak’taki bölgesel yönetimle temasa geçmeleri’’ şartı, Türk makamlarınca tepkiyle karşılandı.

BAKAN TÜZMEN NE DİYOR?

Konuyla ilgili soruları yanıtlayan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, SOMO’nun Türk şirketlerine gönderdiği yazıyı doğrulayarak, şunları söyledi: ‘’Firmalarımıza bu tür garip yazılar geldiğini gördük. Bazı firmalarımıza da sözlü olarak aynı doğrultuda uyarılar yapıldığını tesbit ettik. Dış Ticaret Müsteşarlığı Anlaşmalar Genel Müdürlüğündeki arkadaşlarımız, gelişmelerle ilgili SOMO’dan bilgi talebinde bulundular. Ancak henüz bir yanıt alınamadı. SOMO yetkilileri telefonlara çıkmıyorlar.’’

“SOMO’NUN TAVRI KABUL EDİLEMEZ’’

SOMO’nun yeni tavrının kabul edilemez olduğunu vurgulayan Tüzmen, şöyle devam etti: ‘’Birileri Türkiye’yi test etmeye çalışıyorsa, bunun bedelini ağır öder. Türkiye bölünmemiş ve toprak bütünlüğü olan bir Irak’ı tanımaktadır. Dolayısıyla petrol ticaretindeki muhatabımız Irak merkezi hükümetidir, Irak Millî Petrol Şirketi SOMO’dur. Birileri Türkiye’ye bir şeyleri dayatmak istiyorsa, bunu başaramayacaklarını göreceklerdir. Türkiye Cumhuriyeti, oldu bittilere asla izin vermez. Şimdilik söyleyeceklerim bunlardır.’’

Alınan bilgiye göre Türkiye, daha önceki dönemlerde çıkarılan bir Başbakanlık genelgesi uyarınca, Irak’la petrol ticaretinde sadece Irak merkezi hükümetini ve SOMO’yu muhatap alıyor.

Bu arada Bakan Tüzmen, Irak Petrol Bakanına bir mektup göndererek, SOMO’nun Türk firmalarına gönderdiği yazılarla ilgili tepkilerini iletti.

/ ANKARA

29.01.2007


 

Fakir ailelere aylık

*15 yıl boyunca en fakir 2.5 milyon kişiye 101 YTL, 4 kişilik aile başına 405 YTL aylık bağlayabilirdi. *Faize ödenen para sadece borç anaparasına gitseydi, iç ve dış borçlarımız 8.7 milyar dolara inerdi. *GAP tamamlanır; 10 bin km demiryolu, 3 bin km otoyol, Atatürk barajı kadar elektrik üretecek beş yeni baraj, Boğaz’a üçüncü bir köprü, 2 milyon gecekondu yerine depreme dayanıklı modern konutlar inşa edilebilir ve ayrıca 4.7 milyar dolar artardı.

Türkiye, 2001 krizinden sonra enflasyonu kontrol altına almasına, yapısal reformlar ve enflasyondaki düşüşe koşut olarak faiz harcamalarını oransal ve miktar olarak azaltmasına karşın, yine de geçen 5 yılda (2002-2006 dönemi) faize 184,3 milyar dolar (2005 rakamları geçici, 2006 rakamları gerçekleşme tahmini) harcadı.

Yapılan hesaplamalara göre, bu parayla, Türkiye’deki en fakir 2,5 milyon kişiye 15 yıl boyunca 4 kişilik aile başına aylık net 405 YTL verilmesi, GAP’ın bitirilmesi, 10 bin kilometre demiryolu, 3 bin kilometre otoyol, 5 tane Atatürk Barajı kadar elektrik üretecek baraj, büyükşehirlere 400 kilometre metro, 3. Boğaz köprüsü, 2 milyon gecekondu yerine modern konutlar yapılması halinde bile 4,7 milyar dolar para kalıyor. Kalan 4,7 milyar dolarla binlerce spor tesisi ile ülkeyi donatmak mümkün.

En fakir 2,5 milyon kişiye 15 yıl boyunca aile başı aylık net 405 YTL verilmesi için 31,6, Güneydoğu Anadolu Projesi’nin (GAP) tüm safhalarıyla birlikte bitirilmesi için 16, 10 bin kilometre demiryolu yapılması için 30, 3 bin kilometre otoyol yapılması için 27, 2 milyon gecekondu yerine modern konutlar yapılması için 42,8, 5 tane Atatürk Barajı kadar elektrik üretecek (45 milyar kilovat saat) baraj ve hidroelektrik santral yapılması için 15, büyükşehirlere 400 kilometre metro hattı yapılması için 16, 3. Boğaz köprüsünün yapılması için 1,2 milyar dolar kaynak gerekiyor. Faize 5 yılda harcanan para, tüm bunları karşılarken, 4,7 milyar dolar da artıyor.

Türkiye’de 2001’de yaşanan krizin ardından 2002-2006 döneminde genel devlet gelirleri 633,4 milyar doları bulurken, genel faiz dışı gider 503 milyar dolar, faiz dahil genel toplam gider de 687,3 milyar dolar oldu.

2006 ve 2007 Yıllık Programlarındaki, 2002, 2003, 2004 kesin, 2005 geçici ve 2006 gerçekleşme tahmini verilerden yararlanarak ve dolara çevirerek yapılan hesaplamaya göre Türkiye, 2002 yılında 73,6, 2003’de 95,9, 2004’de 123,8, 2005’de 159,4, 2006’da 180,7 milyar dolar gelir elde etti. Buna karşın 2002 yılında 98,7, 2003’de 120, 2004’te 139,9, 2005 yılında 158,5, 2006’da 170,2 milyar dolar harcama yaptı.

Türkiye, faize ise 2002 yılında 35,6, 2003’de 40,4, 2004’de 40,7, 2005’de 34,8, 2006 yılında ise 32,8 milyar dolar harcadı. Buna karşın, yatırıma 2002 yılında 8,5, 2003’de 8,7, 2004’de 9,5, 2005’de 13,9, 2006’da 15 milyar dolar para ayırabildi.

Faize giden 184,3 milyar dolar, yatırım için ayrılan 55,7 milyar doların üç katından fazla bir tutarı buluyor.

KAMU YATIRIM STOKU 139 MİLYAR

DOLARKEN, FAİZE GİDEN 184,3

Bu kadar parayla ne yapılır diye bakıldığında, meselâ halen kamunun stokundaki proje sayısı 2006 itibarıyla 2 bin 525, bu projelerin cari fiyatlarla toplam tutarı 139 milyar dolar. Yani faize giden parayla kamunun stokundaki bütün yatırımları tamamlamak mümkün. Yatırımların bitmesi için 5-6 yıl, bazıları için 30 yıl beklemek gerekmiyor. Türkiye’nin kaderini değiştirecek projelerden GAP, bütün aşamalarıyla 32 milyar dolar. Projeye, şu ana kadar 16 milyar dolar harcanmış. Faize 5 yılda harcanan parayla, 6 tane GAP’a başlamak ve bitirmek neredeyse mümkün.

35 MİLYON İNSANA EV YAPMAK MÜMKÜN

Maliye Bakanlığı verilerine göre, 2006 yılı fiyatlarıyla betonarme karkas 1. sınıf 100 metre kare bir evin inşaat maliyeti 30 bin 837 YTL, dolar olarak da 21 bin 386 doları buluyor. Buna göre faize giden 184,3 milyar dolarla 8 milyon 617 bin 787 ev yapmak mümkün ki bu da Türkiye’deki konut stokunun yaklaşık yarısını yenilemek anlamına geliyor. Depreme dayanıklı, gecekondusuz, modern şehirler oluşturmak, 35-36 milyon insanı modern evlere yerleştirmek demek...

5 YILLIK FAİZ PARASI 15 YIL

BOYUNCA FAKİR BIRAKMIYOR

Yok eğer bu para, ‘sosyal harcamalar için kullanılacak ve ülkede aç susuz kalmayacak’ denilirse, Türkiye nüfusunun en fakir yüzde 20’sine (2006 yılı verileriyle 14 milyon 594 bin 800 kişi) 15 yıl boyunca kişi başına aylık 70,15 dolar, 4 kişilik aile başına aylık 280,62 dolar para yardımı yapılabilirdi. Bu da en fakir kesime aylık net 101 YTL, 4 kişilik aile başına aylık net 405 YTL para yapıyor ki neti 403,03 YTL olarak belirlenen asgari ücretin üzerinde bir miktar. Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre Türkiye’de açlık çeken insan sayısı ise 623 bin. Bunları açlıktan kurtarmak için gereken para ise sadece 7,9 milyar dolar.

FAİZ PARASI İLE BORÇ ÖDENSEYDİ

BORÇSUZ DEVLET OLACAKTIK

Tüm bunlar yerine ‘biz borçları ödeyelim derseniz şöyle bir tablo ortaya çıkıyor.

Hazine Müsteşarlığı verilerine göre, 2006 yıl sonu itibarıyla merkezi yönetimin 344,8 milyar YTL borç stoku var ki bunun yıl sonu dolar kuruyla dolar karşılığı 244,1 milyar doları buluyor. Ama bu borçların yüzde 52,2 iç piyasaya olan, yüzde 20,7’si kamu kesimine olan, yüzde 27,1’i ise dış borçlardan oluşuyor.

Buna göre, devletin 244,1 milyar dolarlık borcunun 127,4 milyar doları iç piyasaya olan, 50,5 milyar doları kamu kesimine olan, 66,2 milyar doları da dış borç (özel sektör borçları dahil değil) niteliğinde. Kamunun kendine olan borcu olan 50,5 milyar doları dışarıda tuttuğumuzda merkezi yönetimin iç piyasa ve dış borcu 193,6 milyar doları buluyor. 5 yıllık dönemde faize ödenen 184,3 milyar dolarla borçlar ödenirse devletin borcu sadece 8,7 milyar dolar kalıyor.

PARANIN TÜMÜYLE, AYNI ANDA 30 BİN KM

DEMİRYOLU, 10 BİN KM OTOYOL YAPILABİLİYOR

Devlet Planlama Teşkilatının (DPT) hesaplamalarına göre, çift hatlı, elektrikli ve sinyalli 1 kilometrelik demiryolunun maliyeti düz arazide 1,4, engebeli arazide 3, çok engebeli arazide ise 4,2 milyon dolar. Buna karşın 1 kilometrelik otoyolun maliyeti düz arazide 6, engebeli arazide 12 milyon doları buluyor. 184,3 milyar doların yarısı demiryolu, yarısı otoyol yapımı için harcansa, engebeli arazi hesabıyla 30 bin 717 kilometre demiryolu yapılır, şu anki 8 bin 697 kilometrelik anahat uzunluğu 39 bin 414 kilometreye ulaşır, bütün iller demiryoluna bağlanır, batılı standartlar tutturulur. Kalan parayla 10 bin 239 kilometre otoyol (düz ve engebeli arazi ortalaması olarak 9 milyon dolar baz alındı) yapılır, bin 775 kilometrelik hat uzunluğu 12 bin 14 kilometreye ulaşır ve bütün büyük şehirler otoyolla birbirine bağlanır.

/ ANKARA

29.01.2007


 

Mısır’a yatırım Türkiye için önemli

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Oğuz Satıcı, Türk özel girişimcilerin Mısır’da yatırım bölgesi kurmasının Türkiye’nin geleceği için çok parlak adımlar olduğunu belirterek, ‘’Türkiye’nin yatırımları yurt dışına kaçıyor diye algılanmamalı, aksine bundan Türkiye’nin büyük bir memnuniyet duyması lâzım ki, dışarıdaki bu fırsatları Türk yatırımcıları değerlendiriyor’’ dedi.

Satıcı, Türk ihracatçılarının ve üreticilerinin artık sadece uluslar arası pazarda mal satan, ticaret yapan değil uluslar arası pazarda yatırım yapan, farklı roller üstlenen bir yapıya geçtiğini söyledi.

Satıcı, şöyle konuştu: ‘’Üreticiler, ihracatçılar Türkiye’nin şartlarında üretip pazarda rekabet edemeyecekleri mallarda da bölgesinde fırsat gördüğü yerlerde üretim ve ihracatçı olarak pozisyon alıyorlar. Bu, Türkiye açısından ve Türk insanı çok doğru bir adım. Uzun yıllarca ve ağır bedeller ödeyerek elde ettiği tecrübeyi (buranın şartlarında yapamıyorum, o zaman tarihin derinliklerine gömeyim) yerine, burada yaptıklarını zaten burada yapmaya devam ederek, burada yapamadıklarını da bölgede fırsatın olduğu yerde yapıyor.’’

/ GAZİANTEP

29.01.2007


 

Koçer: “2007 KOBİ yılı olmalı”

TOBB Yönetim Kurulu Üyesi ve Gaziantep Sanayi Odası (GSO) Yönetim Kurulu Başkanı Nejat Koçer, KOBİ fuarlarının ana hedefinin; KOBİ’lere çözüm üreten, yardım ve destek vaat eden bütün kurum ve kuruluşları bu fuarlarda bir araya getirmek olduğunu söyledi.

Koçer, özellikle KOBİ’lere yönelik birçok söylemin olduğunu, ancak bunu icraat olarak Türkiye’nin önüne ve gündemine almakta oldukça zorluk yaşandığını belirtti. Koçer, TOBB olarak 2007 yılı başında KOBİ’lerin yükselen değer olduğunu ve 2007’nin KOBİ yılı olması gerektiğine inanarak; artık üretimde, istihdamda ve ihracatta çok önemli bir çıkış yaşamanın gerektiğine inandıklarını, böyle bir yıl olması gerektiğini düşündüklerini ifade etti.

/ GAZİANTEP

29.01.2007


 

Ayaş Tüneli yatırım programından çıkarılmadı

Yatırım programına 1976 yılında giren, ancak yıllardır bir türlü bitirilemeyen Ayaş Tünelinin de içinde bulunduğu Ankara-İstanbul Sürat Demiryolu Projesinin büyük bölümü, yatırım programından çıkarıldı.

Ancak 2006 yılı itibariyle 7 milyar 59 milyon YTL olan proje tutarının, 673 milyon YTL’ye kadar inmesine karşın, Ayaş Tünelinin içinde olduğu bölüm ise yine programda kaldı.

Edinilen bilgiye göre, artık yapılmasından bir anlamda vazgeçilen projenin 2006 yılı proje tutarı 7 milyar 59 milyon YTL düzeyinde hesaplanıyordu ve 2006 yılına kadar yapılan tahmini harcama ise 920 milyon YTL’yi buluyordu.

/ ANKARA

29.01.2007


 

Kızılay konteyner alacak

Türkiye Kızılay Derneği, yaşam alanı, mutfak, WC-duş, kiler olarak hizmet vermek üzere donanımlı, bin 951 adet konteyner satın alacak.

Resmi Gazete’nin dünkü sayısında yayımlanan ihale ilanına göre, poliüretan dolgulu, demontable panel esaslı bin 300 adet yaşam konteyneri, 217 adet WC-duş konteyneri, 217 adet aile mutfak konteyneri, 217 adet kiler konteyneri, kapalı zarfla teklif almak suretiyle yapılacak ihale ile satın alınacak.

İhaleye katılacak firmalarda, mali yeterlilik, kapasite ve iş bitirme belgeleri aranacak. İhaleye ilişkin şartname, Ankara’daki Kızılay Genel Müdürlüğü, İstanbul’daki Marmara Bölge Afet Müdahale ve Lojistik Merkezinden 500 YTL karşılığı edinilebilecek.

Teklif dosyaları, 9 Şubat günü saat 10.00’a kadar genel müdürlüğe teslim edilecek. Ön yeterlilik verilen firmalar, daha sonra açık eksiltmeye dâvet edilecek.

/ ANKARA

29.01.2007


 

Çiftçilerin elektrik borcuna düzenleme

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, elektrik borçları yüzünden büyük sıkıntı yaşayan çiftçiler için yeni bir düzenleme yapılacağını duyurdu.

Bakan Güler, TEDAŞ’ın çözüm için bir çalışma yapacağını ve konu ile ilgili Maliye Bakanı Kemal Unakıtan ve Hazineden Sorumlu Devlet Bakanı Ali Babacan ile de görüşme yaparak, bu bakanlıklardan çözüm için onay alacaklarını ifade etti.

Kayseri ziyaretinin ikinci gününde Kayserili sanayicilerle kahvaltıda biraraya gelen Bakan Güler, burada işadamlarının sorunlarını dinledi. Bu görüşmenin ardından gazetecilere açıklama yapan Bakan Güler, çiftçilerin elektrik borçları ile ilgili bir yapılandırmanın söz konusu olduğunu söyledi. Güler, bu yönde çalışmaların da başladığını ifade ederek, Kayseri ziyaretinde çiftçilerin bu sorunlarını dinlediklerini belirtti.

/ KAYSERİ

29.01.2007


 

Demiryolları atağa kalktı

Türkiye’de son dönemde demiryolu projelerine ilgi artarken, Marmaray, Ankara-İstanbul ve Ankara-Konya gibi hızlı tren projelerinin ardından yeni projeler de yatırım programında kendine yer bulmaya başladı.

Bu kapsamda uzun süredir üzerinde durulan, ancak hayata geçirilemeyen Kars-Tiflis (Türkiye-Gürcistan-Azerbaycan) Demiryolu Projesi için 2007 Yatırım Programına 40 milyon YTL tutarında ödenek konuldu. Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) yetkilileri, Gürcistan tarafının hazır olması kaydıyla projenin bu yıl başlayabileceğini belirtiyorlar.

Yapımına karar verilen, ancak kamulaştırma çalışmalarının 1-2 yılı alması sebebiyle ileriye dönük olarak yatırım programına giren 3 yeni proje şimdilik iz ödenekte tutulacak. Bu yıl içinde kamulaştırma çalışmalarına başlanacak 455 km’lik Ankara-Sivas Demiryolunun 2 milyar 91 milyon YTL’ye mal olması bekleniyor. 594 km’lik Ankara-İzmir demiryolu projesinin ise 3 milyar YTL’yi bulacağı hesaplanıyor.

İstanbul’dan Edirne’ye uzanacak 230 km’lik Halkalı-Bulgaristan Hudut demiryolu projesinin ise 840 milyon YTL’ye mal olması bekleniyor. İlk iki projenin 2011 yılında, üçüncü projenin ise 2010 yılında bitirilmesi öngörülüyor.

Söz konusu 3 proje için öncelikle Marmaray, Ankara-İstanbul ve Ankara-Konya projelerinin belirli bir aşamaya gelmesi beklenecek. Sonuca yaklaşıldığında bu yeni 3 proje devreye girecek.

/ ANKARA

29.01.2007

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

Bütün haberler


 Son Dakika Haberleri
Kadın ve Aile Dergisi Çocuk Dergisi Gençlik Dergisi Fikir Dergisi
Ana Sayfa | Dünya | Haberler | Görüş | Lahika | Basından Seçmeler | Yazarlar
Copyright YeniAsya 2004