Click Here!
      "Gerçekten" haber verir 10 Şubat 2008

Eski tarihli sayılar

Görüş, teklif ve
eleştirilerinizi
[email protected]
adresine bekliyoruz.
 

Ekonomi

 

İran gazı yine durdu

Enerji ve Tabiî Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, İran’dan doğalgaz akışının “azaldığını ve durduğunu” açıkladı. Güler, “Biliyorsunuz. Yine aşırı soğuklar etkili oldu. Şu anda gaz gelişiyle ilgili arkadaşlarımız görüşüyorlar. Gelen miktar azaldı ve durdu, ama projelerle ilgili görüşmelerimiz sürüyor biliyorsunuz” dedi.

Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanı Hilmi Güler, İran’dan doğal gaz akışının ‘’azaldığını, durduğunu’’ açıkladı. Güler, Hilton Otel’de düzenlenen İran İslam Cumhuriyeti resepsiyonunda gazetecilerin, İran’dan doğal gaz akışına ilişkin sorularını cevapladı. Bir gazetecinin İran doğal gazıyla ilgili problem olup olmadığı yönündeki sorusu üzerine Güler, ‘’Biliyorsunuz. Yine aşırı soğuklar etkili oldu. Şu anda gaz gelişiyle ilgili arkadaşlarımız görüşüyorlar. Gelen miktar azaldı ve durdu ama projelerle ilgili görüşmelerimiz sürüyor biliyorsunuz’’ dedi. Bundan sonra problem olup olmayacağı konusunda İran Hükümeti’nin güvence verip vermediği hususundaki bir soruya Bakan Güler, ‘’Urumiye ile Tebriz’i by-pass edecek bir boru hattı konusunu proje bazında görüştüklerini belirterek, bu gelişme olduğu takdirde benzer sorunların yaşanmayacağını ümit ettiklerini söyledi. Rusya’dan ek gaz

Öte yandan, Bosphorus Gaz AŞ Genel Müdürü Metin Şen, İran’ın doğal gazı kesmesinin ardından Rusya’nın, BOTAŞ’ın talebi üzerine Türkiye’ye ek doğal gaz vermeye başladığını bildirdi.

Şen, İran’ın doğal gazı kestiği dönemlerde Rusya’nın büyük fedakarlık yaparak, vermesi gereken gazın daha fazlasını Türkiye’ye verdiğini ifade etti.

/ ANKARA

10.02.2008


 

ATO: Vergi barışı genişletilerek uygulansın

ATO Başkanı Aygün, “Bazı Kamu Alacaklarının Uzlaşma Yolu ile Tahsili Hakkında Kanun Tasarısı’’yla sadece ihtilaflı vergi ve cezalar için uzlaşma kolaylığı getirilmesinin öngörüldüğünü belirterek, uygulamanın diğer kamu alacaklarını da kapsayacak şekilde genişletilerek, yeni bir vergi barışı uygulanmasını önerdi.

Ankara Ticaret Odası (ATO) Başkanı Sinan Aygün, yaptığı yazılı açıklamada, Maliye Bakanlığının hazırladığı ve Bakanlar Kurulunun TBMM’ye sunduğu yasa tasarısıyla getirilen ödeme kolaylığının kapsamına, ‘’ikmalen, re’sen ve idarece tarh edilen ve Vergi Mahkemeleri, Bölge İdare Mahkemeleri ve Danıştay’da bulunan davalarla tarh edilmiş olmakla birlikte henüz uzlaşma ve dava açma süreleri dolmamış’’ vergi ve cezalarının girdiğini bildirdi.

Aygün, bu durumun vergi incelemesinde bulunan mükellefler, vergi ziya-ı cezasının Anayasa Mahkemesince iptal edilmiş olması sebebiyle, ‘’kesinleşmiş ancak ödenmemiş olan vergi ve cezalar ile diğer kanunlardan kaynaklanan ve ihtilaflı olan idari para cezaları açısından’’ eşitsizlik oluşturduğunu öne sürdü. Maliyenin tahakkuk etmiş ancak tahsil edilmemiş vergi, resim ve harç alacaklarının 16,7 milyar YTL’yi, bunlara ilişkin gecikme faizlerinin 5 milyar YTL’yi, henüz tahsil edilemeyen vergi cezalarının da 7,6 milyar YTL’yi bulduğunu belirten Aygün, şunları kaydetti: “TBMM’ye gönderilen tasarıyı duyan ve birikmiş vergi borcu bulunan üyelerimiz haklı olarak (bizim suçumuz, yasalara uyup vergimizi zamanında beyan etmek mi) diye soruyorlar. Vergisini beyan edip ekonomik zorluklar ve piyasalarda yaşanan durgunluk yüzünden zamanında ödeyemeyen, bu sebeple de her ay işletilen yüzde 2,5 gecikme faiziyle borcu katlanan mükelleflerin gözardı edilmemesi gerekir.’’

Aygün, ihtilaflı olanların yanı sıra diğer vergi borçlarının da getirilecek ödeme kolaylığı kapsamına alınmasını, matrah artırımına da gidilerek, bir taraftan yüzde 2 incelenme riski bulunan mükelleflerden devlete ek gelir sağlanması, diğer taraftan da devlet ve mükellefin barıştırılması gerektiğini bildirdi. 2003 yılındaki vergi barışı uygulamasında tüm aksaklıklarına rağmen 4,7 milyar YTL’lik tahsilat sağlandığını ifade eden Aygün, önceki vergi barışından kaynaklanan aksaklıklar dikkate alınarak, kesinleşmiş kamu alacaklarında vergi aslına dokunulmaksızın yeni bir ‘’Vergi Barışı’’ yasa önerisinde bulunduklarını bildirdi.

VERGİ BARIŞININ KAPSAMI VE ÖNERİLER

ATO’nun vergi barışına yönelik olarak hazırladığı yasa önerisi, ‘’Gelir, Kurumlar, KDV, ÖTV, Damga, Emlâk, Veraset ve İntikal Vergi Yasalarıyla, Amme Alacaklarının Tahsili Usulü ve Vergi Usul Kanunu hükümlerinden kaynaklanan vergi ve cezalarla, Trafik Kanunu, İmar Kanunu, Çevre Kanunu, Elektrik Piyasası Kanunu, Doğalgaz Piyasası Kanunu, Petrol Piyasası Kanunu, LPG Piyasası Kanunu’’ndan kaynaklanan idari para cezalarını kapsıyor.

ATO’nun önerisinde, 31 Aralık 2007 tarihi itibariyle kesinleşmiş vergi asıllarının, 31 Aralık 2007’ye kadar olan dönem için, vade tarihlerinden itibaren hesaplanacak yüzde 1 oranındaki uzlaşma faiziyle birlikte, 18 ayda ve eşit taksitte ödenmesini öngörüyor.

/ ANKARA

10.02.2008


 

Gebze-İzmir otoyoluna onay

Ulaştırma Bakanlığının hazırladığı 6 yeni otoyol projesinden ilki olan ve körfeze bir köprü yapımını da kapsayan Gebze-İzmir güzergâhında yapılacak otoyol projesi için Yüksek Plânlama Kurulu’ndan onay çıktı.

Ulaştırma Bakanlığı, 6 yeni otoyol projesi üzerinde çalışmaya başlamış ve bu projelerden ilki olan ve Gebze-İzmir Otoyol Projesi olarak tanımlanan ‘’İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi’’ni Ocak ayında YPK’ya göndermişti. Edinilen bilgiye göre, projeye dönük uluslararası ihale için YPK’dan onay çıktı.

YAP-İŞLET-DEVRET MODELİ

Proje, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından Yap-İşlet-Devret modeliyle ihale edilecek. Karayolları Genel Müdürlüğü daha önce sadece Göcek tünelinin yapımında bu yöntemi uygulamıştı. Karayolları Genel Müdürlüğünün bu nedenle pek çok ihalesini Yap-İşlet-Devret yöntemi ile yapan Devlet Havameydanları Genel Müdürlüğü (DHMİ) ve Demiryolları, Limanlar ve Havameydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’nün (DLH) uyguladığı ihalelerin şartnamelerini incelediği bildirildi.

MART'A KADAR İHALEYE ÇIKILMASI BEKLENİYOR

Bakanlık yetkilileri, ihalede inşa edilecek otoyoldan araç geçişi için garanti verilmesinin ve garanti edilen rakamın altında kalınması durumunda farkın devlet bütçesinden ödenmesinin planlandığını belirtti.

Otoyol projesinde 20 kilometrede 1 park alanı, 50 kilometrede bir akaryakıt istasyonu ve 200 kilometrede bir de motel ya da yatak imkânı bulunan dinlenme tesisi yapılması da yer alıyor. İhaleyi kazanacak firma bu tesisleri kendisi işletebileceği gibi kiraya vererek de gelir elde edebilecek.

Geçiş ücreti ve araç garantisi belli olan otoyol için ihaleye katılacak firmalardan işletme yılı süresi talep edilecek. Bu kapsamda, şartname koşulların yerine getiren ve en kısa süreyi taahhüt eden firma ihaleyi kazanacak.

Mart ayı başına kadar ihale ilânına çıkmayı planlayan Karayolları Genel Müdürlüğü, yıl sonuna kadar ihaleyi tamamlayarak en geç 2009 yılının başında yer teslimi yapmayı hedefliyor.

421 KİLOMETRE

İzmit Körfez Geçişi ve Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu, Gebze’den başlayacak ve Körfez’i köprüyle geçerek Orhangazi’ye bağlanacak. Bursa üzerinden devam edecek otoyol Balıkesir’den geçerek İzmir’e kadar uzanacak. Otoyolun uzunluğu 421 kilometre olarak hesaplanıyor.

5 YILDA 6 OTOYOL

Ulaştırma Bakanlığı, 5 yıl içinde 6 yeni otoyol yapımını planlıyor. Öncelikli ve trafik yoğunluğu fazla olan ana arterler dikkate alınarak yapılması hedeflenen yeni otoyollar, bütçe imkanları dışında alternatif finans kaynakları kullanılarak hizmete sokulacak. Otoyolların, ülkenin 3 büyük kenti İstanbul, Ankara ve İzmir’in daha güvenli bir ulaşım ağı ile birbirine bağlaması hedefleniyor.

/ ANKARA

10.02.2008


 

Maden potansiyelimizin farkında değiliz

Altın Madencileri Derneği Başkanı Ümit Akdur, Türkiye’nin maden potansiyelinin farkında olmadığını savunarak, maden aramacılığının teşvik edilmesi gerektiğini vurguladı.

Dünyadaki metal ve enerji fiyatlarının artmasına paralel olarak Türkiye’nin ödediği faturanın sürekli büyüdüğünü belirten Akdur, Türkiye’nin dünyada enerji ve metal ithalatında önemli bir oyuncu durumunda olduğunu kaydetti. Geçen yıl dünyada altın madeni aramalarına toplam 4 milyar 200 milyon dolar risk sermayesi harcandığını bildiren Akdur, Türkiye’de aynı dönem altın madeni aramalarına harcanan risk sermayesinin 50 milyon dolar olduğunu ifade etti. Bu rakamın acilen 300 milyon dolar seviyesine çıkarılması gerektiğini ifade eden Akdur, "Türkiye kendi maden potansiyelinin farkında değil, öncelikle hangi zenginliklerimizin üzerinde oturduğumuzu iyi bilmek zorundayız.’’ dedi.

/ ANKARA

10.02.2008


 

Mağdur tüketiciler hakem heyetine başvurmalı

Tüketici Derneği (TÜKEDER) Başkanı Avukat Necati Yentürk, vatandaşların Tüketici Sorunları Hakem Heyeti konusunda yeterince bilgi sahibi olmadığını söyledi.

Hakem heyetleri kararlarının 15 gün içerisinde Tüketici Mahkemesi’ne yapılan itirazın red edilmesiyle kesinlik kazanacağını anlatan Yentürk, “Geçtiğimiz günlerde Tüketici Sorunları Hakem Heyeti, ev ve işyerleri telefonlarında sabit ücretin haksız olduğuna dair karar verdi. Ancak bu mahkeme kararı değildi. Mahkemeye yapılan itiraz icrayı durdurmaz. Tüketici Hakem Heyetlerinin 827 YTL’ye kadar olan uyuşmazlıklarda verdiği kararlar aynen mahkeme kararı gibi icraya konulabilir” dedi.

Vatandaşların genel olarak Tüketici Hakem Heyetleri konusunda bilgi sahibi olmadığını belirten Yentürk, satınalınan kusurlu malların sebep olduğu zararın firma tarafından karşılanmaması durumunda Tüketici Sorunları Hakem Heyeti’ne başvurulması gerektiğini söyledi. Heyetin, il sanayi ve ticaret il müdürlükleri ile kaymakamlıklar bünyesinde hizmet verdiğini kaydeden Yentürk, “Satın aldığınız herhangi bir mal veya hizmetin ayıplı (kusurlu) olduğunu fark ettiğinizde öncelikle o mal veya hizmeti aldığınız satıcı veya sağlayıcı ile görüşmeniz gerekir. Sorunu çözemiyor ve karşı taraf yükümlülüğünü yerine getirmiyorsa, firma yetkilileri ile görüşmenizde yarar vardır. Bu tür görüşmelerde yasal haklarınızı (malın iadesi, malın yenisi ile değiştirilmesi, malın tamiri, malın özürü kadar değerinden indirilmesi) bildiğinizi ve seçimlik haklarınızdan hangisini tercih ettiğinizi belirtmeyi unutmayın.” diye konuştu.

/ BURSA

10.02.2008


 

Ocak’ta 2.5 milyar dolar dış borç ödedik

Hazine, gelecek hafta 572,7 milyon dolar genel bütçe ve hazine garantili dış borç ödemesinde bulunmaya hazırlanırken, Ocak ayı dış borç ödeme miktarının yaklaşık 2.5 milyar dolar olduğu belirtildi.

Hazine, haftanın en büyük dış borç ödemesini 235,3 milyon dolar ile 11 Şubat Pazartesi günü gerçekleştirecek. Hazine, bu çerçevede, 12 Şubatta 60 milyon dolar, 13 Şubatta 138 milyon dolar, 14 Şubatta 131,7 milyon dolar ve 15 Şubatta da 7,6 milyon dolar ödeme yerine getirecek. 2008 yılının Ocak ayında 2 milyar 457,2 milyon dolar dış borç ödemesinde bulunan Hazine, Şubat ayının ilk 8 gününde 561,5 milyon doları buldu. Böylelikle, Hazine’nin bu çerçevede yılbaşından bu yana yaptığı ödeme tutarı 3 milyar 18,7 milyon dolar oldu. Hazine, 2002 yılında 9 milyar 567,9 milyon dolar, 2003’de 11 milyar 498,3 milyon dolar, 2004’de 11 milyar 749 milyon dolar ve 2005 yılında 16 milyar 23,4 milyon dolar, 2006 yılında 18 milyar 7,6 milyon dolar ve 2007 yılında da 17 milyar 102 milyon dolar ödeme gerçekleştirdi.

/ ANKARA

10.02.2008


 

Her müteahhit her inşaatı yapamayacak

Bayındırlık ve İskan Bakanlığının üzerinde çalıştığı müteahhitlere yönelik sertifikasyon sistemi çerçevesinde, mesleğe sınıflandırma getirilmesi öngörülüyor.

Edinilen bilgiye göre, Bakanlığın bir süre önce, ilgili kamu kurumları ve meslek örgütleri ile birlikte başlattığı ‘’müteahhitliğin tanımlanması ve standartlarının belirlenmesine’’ yönelik çalışma şekilleniyor.

Tartışmalar sırasında öne çıkan noktalardan birini ‘’mesleğin sınıflandırılması’’ oluşturuyor. Öngörülen düzenleme ile müteahhitlerin branşlaşması ve inşaat kalitesinin artırılması hedefleniyor. Konuya ilişkin soruları cevaplayan Bayındırlık ve İskan Bakanlığı Müsteşarı Sabri Erbakan, Kamu İhale Kanununun 2003’te yürürlüğe girmesiyle uygulamada zorunlu olmaktan çıkarılan ‘’müteahhitlik karnesinin’’ A, B, C tipi gibi gruplara ayrıldığını anımsattı. Üzerinde çalışılan düzenlemenin de buna benzer tarafları bulunduğunu dile getiren Erbakan, şöyle konuştu: “Artık dünya inşaat sektöründe branşlaşmış durumda; baraj yapan baraj yapıyor, havaalanı yapan havaalanı yapıyor. Bizim müteahhitlerimizin de bu konuda en azından sınıflandırılması lazım. Herkes her işi yapamaz, ona göre makine parkı olması lazım, ona göre teknik ekibi olması lazım. Bütün bunlar masaya yatırılıyor, hepsini teker teker değerlendiriyoruz.’’

/ ANKARA

10.02.2008

 
Sayfa Başı  Yazıcıya uyarla  Arkadaşıma gönder  Geri

 

Bütün haberler


 Son Dakika Haberleri